به قدرت رسیدن هیتلر

آدولف هیتلر در “شب چاقوهای بلند” پاکسازی خونین حزب نازی را ترتیب داد

به قدرت رسیدن هیتلر

شب چاقوهای بلند که به کودتای روم نیز معروف است، پاکسازی رهبران نازی و دیگر مخالفان سیاسی آدولف هیتلر بود که از 30 ژوئن 1934 تا 2 ژوئیه 1934 ادامه داشت.

 

تاریخ جهان؛

به گزارش ره آورد نیوز، این پاکسازی عمدتاً توسط اس اس و گشتاپو انجام شد و صدها نفر در این پاکسازی به قتل رسیدند و صدها نفر دیگر دستگیر شدند.

 

در اوت 1932 تقریباً 445 هزار نفر عضو SA بودند. تا ژوئن 1934 این تعداد به بیش از 3 میلیون نفر عضو افزایش یافت.

 

هیتلر می ترسید که SA و ارنست روم، رهبر آنها، تهدیدی بالقوه برای رهبری او باشند. این ترس توسط گورینگ و هیملر تشدید شد که به هیتلر خبر سازماندهی کودتای احتمالی را هم دادند.

 

ره آورد نیوز را در اینستاگرام دنبال کنید؛ روی نوشته کلیک کنید…

 

علاوه بر این، بیزاری متقابلی بین نخبگان محافظه کار سنتی – که بسیاری از موقعیت های کلیدی را در دولت و ارتش در سال‌های اول رایش سوم حفظ کردند – و SA وجود داشت.

 

در طول سالهای ظهور حزب نازی، SA در کمک به حزب برای جلب حمایت نقش کلیدی داشت.

 

با این حال، پس از انتخاب هیتلر به عنوان صدراعظم، SA، و به ویژه روم، مایل به ادامه «انقلاب» و جایگزینی نخبگان محافظه‌کار سنتی با نازی‌ها بودند.

 

آدولف هیتلر و بقیه رهبران نازی با رویکرد آنها مخالف بودند. آنها نیاز داشتند که میانه‌رو به نظر برسند و با حفظ ثبات و توهم یک دموکراسی، در صورت امکان، به آرامی با ابزارهای دموکراتیک تسلط پیدا کنند. تنش بین SA و آدولف هیتلر، رهبری نازی افزایش یافت.

 

در 30 ژوئن 1934 این تنش ها به اوج خود رسید.

 

به رهبران SA دستور داده شد در یک جلسه در هتلی در Bad Wiesse، بایرن شرکت کنند. هیتلر وارد شد و شخصا ارنست روم و دیگر رهبران عالی رتبه SA را دستگیر کرد.

 

مطالب مرتبط…

آدولف هیتلر چگونه به قدرت رسید؟

تمامی سوء قصدهای نافرجام به جان آدولف هیتلر

 

آدولف هیتلر

طی دو روز بعد، اکثر رهبران SA بدون محاکمه دستگیر و به قتل رسیدند.

 

ارنست روم، که در ابتدا مورد عفو قرار گرفت، در 1 ژوئیه 1934 توسط دو محافظ اس اس تیرباران شد.

 

در حالی که پاکسازی بر SA متمرکز بود، نازی ها از این رویداد برای حذف سایر مخالفان سیاسی مانند صدراعظم سابق کورت فون شلیچر نیز استفاده کردند.

 

شب چاقوهای بلند یا کودتای روم به هیتلر و حزب نازی کمک کرد تا با حذف مخالفان سیاسی خود، قدرت مطلق را در آلمان به دست گیرد.

 

شب چافوهای بلند

از 20 اوت به بعد، رایشسور، که قبلاً یک سازمان مجزا بود، اکنون به هیتلر وفاداری خود را اعلام کرد. اندازه SA به طور چشمگیری کاهش یافت و تا سال 1935 با 40٪ کاهش به 1.8 میلیون رسید.

 

گوبلز پوشش رسانه ای پس از حمله را مهندسی کرد تا آن را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در پاسخ به “طرح SA برای سرنگونی دولت” معرفی کند.

 

از آنجایی که SA به خشونت و سرکشی معروف بود، بسیاری این را اقدامی مشروع از سوی دولت برای تضمین نظم عمومی می دانستند.

 

رایشتاگ در 13 ژوئیه 1934 لایحه ای را تصویب کرد که پاکسازی را به عنوان اقدامات دفاعی اضطراری و قانونی کرد.

 

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

جنگ ویتنام

کدام کشورها در جنگ ویتنام شرکت داشتند؟

جنگ ویتنام که همه‌ی ما آن را با آمریکا و مداخله‌ی این کشور می‌شناسیم ظاهراً یک جنگ داخلی بین شمالی‌های کمونیست و جنوبی‌های طرفدار غرب بود. ایالات متحده آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر در این جنگ مداخله کردند و از هر دو طرف جنگ - به ویژه ویتنام جنوبی - با نیرو، سلاح و تدارکات حمایت کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *