نیل آرمسترانگ

نیل آرمسترانگ اولین انسانی بود که روی سطح ماه قدم گذاشت

نیل آرمسترانگ

ژوئیه 1969 میلادی مصادف با تیر ماه 1348، در ساعت 22:56، فضانورد آمریکایی، نیل آرمسترانگ، در 240000 مایلی زمین، این کلمات را به بیش از یک میلیارد نفر که در خانه گوش می‌دهند، می‌گوید: “این یک قدم کوچک برای یک انسان است، یک جهش بزرگ برای بشر.”

 

تاریخ جهان؛

به گزارش ره آورد نیوز، نیل آرمسترانگ اولین انسانی بود که روی سطح ماه قدم گذاشت.

 

داستان فرستادن انسان به فضا توسط آمریکا

تلاش آمریکا برای فرستادن فضانوردان به ماه ریشه در درخواست معروفی دارد که رئیس جمهور جان اف کندی در جلسه مشترک ویژه کنگره در 25 مه 1961 مطرح کرد: “من معتقدم این ملت باید قبل از این، خود را متعهد به دستیابی به هدف کند؛ دهه رو به پایان است، فرود انسان روی ماه و بازگرداندن او سالم به زمین هدف ماست.”

 

در آن زمان، ایالات متحده هنوز از اتحاد جماهیر شوروی در تحولات فضایی عقب بود و آمریکای دوران جنگ سرد از پیشنهاد جسورانه کندی استقبال کرد.

 

ره آورد نیوز را در اینستاگرام دنبال کنید؛ روی نوشته کلیک کنید…

 

در سال 1966، پس از پنج سال کار توسط یک تیم بین المللی از دانشمندان و مهندسان، سازمان ملی هوانوردی و فضایی (ناسا) اولین ماموریت آپولو بدون سرنشین را انجام داد و یکپارچگی ساختاری پرتاب کننده پیشنهادی و ترکیب فضاپیما را آزمایش کرد.

 

سپس، در 27 ژانویه 1967، فاجعه ای در مرکز فضایی کندی در کیپ کاناورال، فلوریدا رخ داد، زمانی که آتش سوزی در حین آزمایش سکوی پرتاب سرنشین دار فضاپیمای آپولو و موشک زحل رخ داد.

 

در این آتش سوزی سه فضانورد کشته شدند.

 

علیرغم این شکست، ناسا و هزاران کارمندش دست روی دست نگذاشتند و در اکتبر 1968، آپولو 7، اولین ماموریت آپولو سرنشین دار، به دور زمین چرخید و بسیاری از سیستم های پیچیده مورد نیاز برای انجام سفر و فرود روی ماه را با موفقیت آزمایش کرد.

 

در دسامبر همان سال، آپولو 8 سه فضانورد را به سمت دور ماه برد و 10 بار قبل از بازگشت به دور آن چرخید و در مارس 1969، آپولو 9 برای اولین بار در حالی که در مدار زمین بود، ماژول ماه را آزمایش کرد.

 

سپس در ماه مه، سه فضانورد آپولو 10 اولین فضاپیمای کامل آپولو را در 31 گردش به دور ماه آزمایش کردند.

 

نیل آرمسترانگ

در ساعت 9:32 صبح روز 16 ژوئیه، با تماشای جهانیان، آپولو 11 با فضانوردانش، نیل آرمسترانگ، ادوین آلدرین جونیور و مایکل کالینز از مرکز فضایی کندی به پرواز درآمد.

 

نیل آرمسترانگ، یک خلبان تحقیقاتی 38 ساله، فرمانده این ماموریت بود.

 

پس از طی 240000 مایل در 76 ساعت، آپولو 11 در 19 ژوئیه وارد مدار ماه شد.

 

روز بعد، در ساعت 1:46 بعد از ظهر، ماژول قمری Eagle که توسط نیل آرمسترانگ و آلدرین بود، از ماژول فرماندهی، جایی که کالینز در آن باقی ماند، جدا شد.

 

مطالب مرتبط…

همکاری ایلان ماسک و پنتاگون برای اعزام نیرو به نقاط مختلف جهان

 

دو ساعت بعد، ماژول قمری Eagle فرود خود را به سطح ماه آغاز کرد و در ساعت 4:18 بعد از ظهر این کشتی در لبه جنوب غربی دریای آرامش فرود آمد.

 

نیل آرمسترانگ بلافاصله پیام معروفی را به کنترل ماموریت در هیوستون تگزاس ارسال کرد: «عقاب فرود آمد».

 

در ساعت 10:39 شب، پنج ساعت جلوتر از برنامه اولیه، نیل آرمسترانگ دریچه ماژول قمری را باز کرد.

 

هنگامی که او از نردبان ماژول قمری پایین می‌رفت، یک دوربین تلویزیونی متصل به فضاپیما پیشرفت او را ثبت کرد و سیگنال را به زمین فرستاد، جایی که صدها میلیون نفر در انتظار تماشای آن بودند.

 

در ساعت 10:56 شب، نیل آرمسترانگ جمله معروف خود را بیان کرد، که بعداً ادعا کرد میکروفون او کمی مخدوش است و به این معناست که “این یک قدم کوچک برای یک انسان است، یک جهش بزرگ برای نوع بشر.”

 

سپس پای چپ خود را روی سطح خاکستری و پودری کره ماه گذاشت، گامی محتاطانه به جلو برداشت و بشریت روی ماه قدم گذاشته بود.

 

«باز» آلدرین در ساعت 11:11 شب به او روی سطح ماه پیوست و با هم از زمین عکس گرفتند، پرچم ایالات متحده را نصب کردند، چند آزمایش علمی ساده انجام دادند و از طریق هیوستون با رئیس جمهور ریچارد نیکسون صحبت کردند.

 

در ساعت 1:11 بامداد روز 21 جولای، هر دو فضانورد به ماژول قمری بازگشتند و دریچه بسته شد.

 

آن دو مرد در آن شب روی سطح ماه خوابیدند و در ساعت 1:54 بعد از ظهر. Eagle صعود خود را به سمت ماژول فرمان آغاز کرد.

 

در میان اشیایی که روی سطح ماه باقی مانده بود، پلاکی بود که روی آن نوشته شده بود: “در اینجا مردانی از سیاره زمین برای اولین بار پا به ماه گذاشتند – ژوئیه 1969 پس از میلاد – ما در صلح برای همه بشریت آمدیم.”

 

در ساعت 5:35 بعد از ظهر، نیل آرمسترانگ و آلدرین با موفقیت پهلو گرفتند و دوباره به کالینز پیوستند، و در ساعت 12:56 صبح روز 22 ژوئیه، آپولو 11 سفر خود را به خانه آغاز کرد و در ساعت 12:51 بعد از ظهر با خیال راحت در اقیانوس آرام فرود آمد.

 

پنج مأموریت فرود موفقیت‌آمیز دیگر روی ماه، و یک چرخش غیرمنتظره ماه، آپولو 13، وجود خواهد داشت.

 

برنامه آپولو یک تلاش پرهزینه و کار فشرده بود که حدود 400000 مهندس، تکنسین و دانشمند را شامل می شد و 24 میلیارد دلار (نزدیک به 100 میلیارد دلار به دلار امروزی) هزینه داشت.

 

این هزینه با دستور کندی در سال 1961 برای شکست دادن شوروی به ماه توجیه شد، و پس از انجام این شاهکار، ماموریت‌های در حال انجام کارایی خود را از دست دادند.

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

جنگ ویتنام

کدام کشورها در جنگ ویتنام شرکت داشتند؟

جنگ ویتنام که همه‌ی ما آن را با آمریکا و مداخله‌ی این کشور می‌شناسیم ظاهراً یک جنگ داخلی بین شمالی‌های کمونیست و جنوبی‌های طرفدار غرب بود. ایالات متحده آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر در این جنگ مداخله کردند و از هر دو طرف جنگ - به ویژه ویتنام جنوبی - با نیرو، سلاح و تدارکات حمایت کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *