فوتبال مجارستان

فوتبال مدرن مدیون مجارستان است

فوتبال مجارستان

بسیاری از تاکتیک‌هایی که در فوتبال امروز مورد استفاده قرار می‌گیرد در دهه 1920 میلادی توسط نسلی از مربیان مجارستانی ایجاد شده بود.

 

به گزارش ره آورد نیوز، هنگامی که تیم فوتبال مجارستان برای یک بازی دوستانه در سال 1953 میلادی وارد استادیوم ومبلی لندن شد، برخی از بازیکنان انگلیسی فکر می‌کردند که یک بازی آسان در پیش رو دارند؛ اما این تصور تنها 45 ثانیه طول کشید، زمانی که مجارها اولین گل خود را در پیروزی معروف 6-3 به ثمر رساندند.

 

فوتبال مجارستان به رهبری فرانس پوشکاش بزرگ، با تکنیک، کار گروهی و تاکتیک‌های نوآورانه‌اش، انگلستان را کاملاً متحیر کرد.

 

شش ماه بعد فوتبال مجارستان دوباره انگلیس را 7-1 در بوداپست شکست داد و نشان داد که بازی قبل اصلاً تصادفی نبود.

 

ره آوردنیوز را در اینستاگرام دنبال کنید؛ روی نوشته کلیک کنید…

 

موفقیت های تیم طلایی فوتبال مجارستان ادامه داشت و آن‌ها قهرمان المپیک 1952 شدند.

 

این تیم طلایی 4 سال بدون شکست ماند و در فینال جام جهانی 1954 اولین شکست خود را تجربه کرد.

 

این نقطه اوج دوران بزرگ فوتبال مجارستان بود که می‌توان آن را در دوران بین دو جنگ جهانی اول و دوم جستجو کرد.

 

جاناتان ویلسون در کتاب جدید خود استدلال می‌کند که بسیاری از تاکتیک‌هایی که امروزه در فوتبال مورد استفاده قرار می‌گیرد، در دهه 1920 توسط نسلی از مربیان مجارستانی باهوش اما کمتر شناخته شده، مورد استفاده قرار می‌گرفت.

 

اما این فقط داستان یک دوره فوتبال نیست؛ پس‌زمینه جنگ، هولوکاست و سرکوب سیاسی در این کشور اروپای شرقی نیز به چشم می‌خورد.

 

مطالب مرتبط…

مینو رایولا درگذشت/ او که بود؟

فینال لیگ قهرمانان زنان اروپا؛ المپیک لیون با برتری برابر بارسلونا قهرمان شد

 

 

بسیاری از بهترین مربیان و بازیکنان مجارستانی آن دوران یهودی بودند.

 

فرهنگ قهوه‌خانه‌ای پر جنب و جوش بوداپست در اوایل قرن بیستم اغلب نظریه‌پردازی در فوتبال را تسهیل می‌کرد، اما بازی مجارستانی نیز در زمین‌های خشن بوداپست پرورش داده شد، زمین‌های خالی که به دلیل گسترش سریع شهرنشینی و کارگروهی فوتبال را نیز تحت تاثیر خود قرار داد.

 

فوتبال مجارستان نیز در این زمان به دلیل شکاف طبقاتی که در رقابت بین طبقه کارگر و طبقه متوسط ​​تجسم یافته بود، آغاز شد، جایی که مربی انگلیسی جیمی هوگان – که دارای بازیکنان بزرگی بود – برای اولین بار فرهنگ فوتبال رادیکال مبتنی بر تکنیک را معرفی کرد.

 

ویلسون در نثر دقیق کتاب خود استدلال می‌کند که ایده‌های القا شده در دهه 1930 توسط ایزیدور کورشنر، بازیکن مجارستانی باعث انقلابی شد که منجر به قهرمانی برزیل در جام جهانی در سال 1958 شد.

 

او تلاش می‌کند تا افسانه‌ها و ابهامات را از بین ببرد تا داستان ایمره هیرشل (Imre Hirschl) دیگر بازیکن این کشور اروپای شرقی را بازگو کند.

 

اسرار بزرگ فوتبال جهان که نوآوری‌هایش در تاکتیک‌ها و روش‌های تمرینی به شکل‌گیری بازی‌های آرژانتین و اروگوئه کمک کرد.

 

بلا گوتمن بی‌قرار و خشمگین، که در سال 1921 با تیم فوتبال MTK بوداپست قرارداد امضا کرد، شاید به محبوب ترین و موفق‌ترین مربی مجارستانی تمام دوران تبدیل شد.

 

فوتبال در اتریش، دانمارک، فرانسه، آلمان، هلند، ایتالیا، پرتغال، اسپانیا، سوئد، ایالات متحده و کشورهای یوگسلاوی سابق همگی بدهی خاصی به مربیان مجارستانی دارند.

 

تأثیر این کشور اروپای شرقی به ویژه بر فوتبال ایتالیا بسیار قوی بود؛ 60 نفر بین سال‌های 1920 تا 1945 در ایتالیا مربیگری کردند.

 

ارنو اربشتاین (Ernő Erbstein) در تورینو یکی از بهترین تیم‌های ایتالیایی تمام دوران را ایجاد کرد و نسخه اولیه «فوتبال کامل» یا (total football) را معرفی کرد.

 

اما با آشکار شدن جنگ و وحشت نسل کشی، بسیاری از مربیان و بازیکنان مجارستانی یهودی قربانی نازی‌ها شدند.

 

برخی از دلخراش‌ترین قسمت‌های کتاب، تلاش‌های مذبوحانه مجارستانی‌ها برای زنده ماندن در اردوگاه‌های مرگ با بازی فوتبال بر اساس هوس‌های نگهبانان نازی را بازگو می‌کند.

 

برخی از جنگ جهانی دوم جان سالم به در بردند تا متعاقباً در دام سرکوب رژیم شوروی گرفتار شوند.

 

این کشور امروز بسیاری از قهرمانان خود را فراموش کرده است، اما فوتبال مدرن مدیون این مربیان خارق‌العاده است.

 

با سرکوب وحشیانه شوروی در قیام 1956 میلادی، دوران طلایی فوتبال مجارستان به پایان رسید.

 

اما، ویلسون استدلال می‌کند، این تأثیر همچنان ادامه دارد:

در برخی پاس‌های دقیق، ارسال خوب، زمانی که بازی در جذاب‌ترین حالت خود قرار دارد، هنوز هم صدایی از بوداپست قدیمی، از بازی قهوه‌خانه‌ها و غوغاهای آن می‌شنویم؛ زیباترین و غم انگیزترین فرهنگ فوتبال در طول تاریخ. اینجا مجارستان مهد تمدن فوتبال کامل

 

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

مثلث برمودا

مثلث برمودا کجاست؟ علم چگونه معمای این مکان را حل کرد؟

بسیاری از مردم مثلث برمودا را یکی از اسرارآمیزترین نقاط زمین می‌دانند. اما به راستی چرا مثلث برمودا تا این اندازه مورد توجه قرار گرفته است؟ آیا این منطقه واقعا تا این اندازه ترسناک است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *