ایران عصر صفوی

معرفی کتاب ایران عصر صفوی راجر سیوری

کتاب ایران عصر صفوی نوشته راجر سیوری با ترجمه‌ی کامبیز عزیزی تاریخچه جامع سلسله صفوی را به خواننده ارائه می‌دهد.

به گزارش ره آوردنیوز، کتاب ایران عصر صفوی تاریخ سیاسی و نظامی دوره صفویه و سیاست داخلی و خارجی صفویان را با توجه به ساختار اجتماعی اقتصادی و حیات فکری و فرهنگی ایران در این روزگار بررسی می کند.

 
کتاب ایران عصر صفوی
در تاریخ ایران پس از اسلام ظهور سلسله صفویه نقطه عطفی است مهم؛ پس از قرنها فرمانروایی بیگانه ایران دوباره به کشوری قدرتمند و مستقل در شرق اسلامی بدل می شود به رقابتی نزدیک با امپراتوری عثمانی بر می خیزد و داعیه سروری و خلافت عثمانیان را بر ممالک اسلامی رد میکند.
چگونه طریقت صفویه در ایران ریشه دواند و صفویان به قدرت رسیدند؟ چه حوادث و رخدادهایی به سلطنت آنان انجامید؟ پاسخ ها متفاوتند و گاه متضاد کتاب حاضر نیز چنانچه از عنوانش پیداست به بررسی اوضاع ایران در عصر صفوی، از آغاز تا انجام می‌پردازد و جوابهای خاص خودش را به این سؤالات می‌دهد. راجر سیوری نیز در موقعیتی شایسته قرار دارد تا به تحلیل قضیه بنشیند. وی ایرانشناس برجسته ای است که مطالعات عمیقی در مورد صفویه دارد و نخستین مقالاتش در مورد نهادهای اولیه صفویان و رابطه غریب دولت صفوی با سلسله مشایخ اردبیل در اواخر دهه پنجاه در بولتن مرکز مطالعات شرقی و افریقایی به چاپ رسید.
 
 
 
هدف راجر سیوری در کتاب حاضر ارائه یک بررسی کلی و فراگیر از تاریخ عصر صفویه و در عین حال ردیابی روندهای حاکم بر حوادث و جامعه عصر صفوی و علل ظهور و سقوط این سلسله است. محور نظریات و دیدگاههای سیوری در مورد صفویه این باور است که قدرت‌یابی صفویه در ایران حاصل سالها تدارک صبورانه ایدئولوژیک از سوی تشکیلات صفویه است. تسلط سیوری بر موضوع هنگام سخن گفتن از ظهور و سقوط این سلسله، بیان جاه طلبی ها و رقابتهای طایفه ای شرح تماس های ایران قرن شانزده و هفده با دنیای خارج و توصیف شکوه و جلال اصفهان در دوران طلایی آن، به خوبی نمایان است. هر چند که به خاطر وسعت مطالب انتخابی به جنبه های اختصاصی کمتر می پردازد.
 
پروفسور راجر سیوری ریشه‌های خاندان صفوی را بررسی کرده و همچنین جریان نهضت انقلابی که سلسله صفویه را در ایران به قدرت رساند مورد بررسی قرار داده است.
 
این کتاب توسط انتشارات مرکز به چاپ رسیده است.
 
راجر سیوری در کتاب ایران عصر صفوی، مشکلات پیش روی شاه اسماعیل اول پس از استقرار دولت صفوی در سال 1501 را توصیف می کند. او توصیف کننده توسعه جامعه چند نژادی است. در ایران در طول قرن شانزدهم ، سیاستهای شاه عباس اول که دولت صفویه را به اوج قدرت و رونق خود رساند ، و دلایل سقوط آن در نیمه دوم قرن هفدهم و سقوط نهایی آن. این کتاب همچنین ضمن پوشش تاریخ سیاسی دوره ، فصلهایی راجع به ساختار اقتصادی و اجتماعی دولت ، زندگی فکری و هنری در زمان صفویان و روابط با اروپا را در بر می گیرد.

عکس راجر سیوری

درباره پروفسور راجر سیوری

راجر سیوری در ۲۷ ژانویهٔ ۱۹۲۵ در پیتربورو انگلیس متولد شد. طی سال های ۴۷ – ۱۹۴۳ نخست در خدمت ارتش و سپس به عنوان کارمند وزارت خارجه بریتانیا در ایران اقامت داشت. پس از مراجعت به انگلستان در سال ۱۹۵۰ در رشته شرق شناسی از دانشگاه آکسفورد لیسانس گرفت و در سالهای ۶۰ – ۱۹۵۰ به تدریس زبان فارسی در مرکز مطالعات شرقی و افریقایی دانشگاه لندن اشتغال داشت.

پروفسور راجر سیوری در ۱۹۵۸ از همان دانشگاه در رشته ایران شناسی دکترا گرفت و از آن پس نیز به عنوان استاد مطالعات اسلامی و خاور نزدیک به تدریس و تحقیق در مراکز آموزشی مختلف پرداخت. از سال ۱۹۷۶ تا سال 2022 سیوری عهده دار کرسی امور خاورمیانه و اسلامی در کالج تورونتو
کانادا بود.

از جمله آثار راجر سیوری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

مقالات متعدد در دائرة المعارف اسلام همکاری در تألیف کتاب ایران بعد از اسلام، مروری بر تاریخ، فرهنگ و
زبان آن (۱۹۶۴)؛ ویرایش کتاب مقدمه ای بر تمدن اسلامی *** (۱۹۷۶)؛ و ترجمه
تاریخ عالم آرای عباسی اثر اسکندر بیگ منشی (۲) جلد ۱۹۷۸)

بیشتر بخوانید..

چرا خرید و فروش کتاب دست دوم رونق گرفته است؟‌

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

قلعه قورتان

معرفی قلعه قورتان ورزنه در استان اصفهان

قلعه قورتان یا قلعه گورتان از آثار تاریخی بجا مانده از دوره ساسانیان می‌باشد که در استان اصفهان، شهر ورزنه واقع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *