نبرد اوکیناوا

نبرد اوکیناوا؛ آخرین نبرد جنگ جهانی دوم به پایان رسید

نبرد اوکیناوا

مقاومت ژاپن در اوکیناوا سرانجام در 21 ژوئن 1945 مصادف با 31 خرداد 1324، کمتر از سه ماه پس از فرود آمدن نیروهای آمریکایی به آنجا به عنوان آخرین پله پیش از حمله برنامه ریزی شده به جزایر اصلی ژاپن در جنگ جهانی دوم، شکست خورد.

 

به گزارش ره آورد نیوز، نبرد اوکیناوا از اول آوریل 1945 تا 22 ژوئن 1945 آخرین نبرد بزرگ جنگ جهانی دوم و یکی از خونین ترین آنها بود.

 

در 1 آوریل 1945 – یکشنبه عید پاک – ناوگان پنجم نیروی دریایی و بیش از 180 هزار نیروی ارتش ایالات متحده آمریکا و نیروی تفنگداران دریایی این کشور برای آخرین فشار به سمت ژاپن در جزیره اوکیناوا در اقیانوس آرام فرود آمدند.

 

این تهاجم بخشی از عملیات کوه یخ بود؛ یک طرح پیچیده برای حمله و اشغال جزایر ریوکیو، از جمله اوکیناوا.

 

ره آورد نیوز را در اینستاگرام دنبال کنید؛ روی نوشته کلیک کنید…

 

اگرچه این حمله منجر به پیروزی متفقین شد، اما جنگجویان کامیکازه، هوای بارانی و نبردهای شدید در زمین، دریا و هوا منجر به تلفات زیادی از هر دو طرف شد.

 

زمانی که نیروهای آمریکایی در اوکیناوا فرود آمدند، جنگ در جبهه اروپا به پایان خود نزدیک می شد.

 

نیروهای متفقین و شوروی بخش اعظمی از اروپای تحت اشغال نازی ها را آزاد کرده بودند و تنها چند هفته تا تسلیم بی قید و شرط آلمان فاصله داشتند.

 

با این حال، در اقیانوس آرام، نیروهای آمریکایی همچنان با زحمت جزایر اصلی ژاپن را یکی پس از دیگری فتح می کردند.

 

پس از نابود کردن سربازان ژاپنی در نبرد وحشیانه ایوو جیما، آمریکایی‌ها به جزیره دور افتاده اوکیناوا، آخرین ایستگاه قبل از رسیدن به ژاپن، چشم دوخته بودند.

 

اما جزیره اوکیناوا با 749 کیلومتر مربع شاخ و برگ انبوه، تپه ها و درختان، آن را به مکان مناسبی برای آخرین جایگاه فرماندهی عالی ژاپن برای محافظت از سرزمین مادری خود تبدیل کرده است.

 

روز عملیات فرا رسید و در 1 آوریل 1945 نیروهای آمریکایی در جزیره فرود آمدند؛ برخلاف نرماندی که سربازان آمریکایی برای هر متر از ساحل سخت جنگیدند – اما نیروهایی که در سواحل اوکیناوا فرود آمدند با مقاومت کمی رو به روشدند.

 

هنگامی که نیروهای آمریکایی به پیشروی خود در اوکیناوا ادامه می‌دادند، به این فکر می‌کردند که بالاخره کی و کجا با مقاومت دشمن روبرو می‌شوند. چیزی که آنها نمی دانستند این بود که ارتش امپراتوری ژاپن در جای مشخص منتظر آن‌ها بودند.

 

مطالب مرتبط…

تاریخ امروز؛ نبرد دریایی فیلیپین در جنگ جهانی دوم

تقابل وینستون چرچیل و آدولف هیتلر در جنگ جهانی دوم

کنفرانس صلح پاریس در سال 1919/ صلحی که آبستن جنگ‌های تازه بود

نبرد اوکیناوا

در 7 آوریل، ناو جنگی قدرتمند یاماتو ژاپن برای حمله غافلگیرانه به ناوگان پنجم و سپس نابودی نیروهای آمریکایی فرستاده شد. اما زیردریایی های متفقین یاماتو را مشاهده کردند و به ناوگان هوایی دستور حمله را صادر کردند؛ کشتی به همراه اکثر خدمه آن بمباران و غرق شد.

 

در زمان تصرف قلعه شوری توسط آمریکایی ها در اواخر ماه مه، تلفات از هر دو طرف بسیار زیاد بود. ژاپنی ها که هنوز شکست نخورده بودند، به سواحل جنوبی اوکیناوا عقب نشینی کردند، جایی که آخرین ایستادگی خود را کردند.

 

چه کسی در نبرد اوکیناوا پیروز شد؟

پیروزی در نبرد اوکیناوا، نیروهای متفقین را در فاصله‌ای نزدیک به ژاپن قرار داد.

 

اما هری اس ترومن که می‌خواست جنگ را به سرعت به پایان برساند و می‌دانست که بیش از 2 میلیون سرباز ژاپنی در انتظار سربازان آمریکایی خسته از جنگ هستند، تصمیم گرفت در 6 اوت یک بمب اتمی بر روی هیروشیما بیندازد.

 

ژاپن بلافاصله تسلیم نشد، بنابراین ترومن دستور بمباران ناکازاکی را در 9 اوت صادر کرد.

 

در 14 آگوست 1945، امپراتور هیروهیتو تسلیم ژاپن را اعلام کرد و پایان جنگ جهانی دوم رسماً عملی شد.

 

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

یواخیم فون ریبنتروپ

یواخیم فون ریبنتروپ: یک چهره پیچیده در آلمان نازی

یواخیم فون ریبنتروپ یک شخصیت محوری و بحث برانگیز در تاریخ آلمان نازی باقی مانده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *