همه اینها در رد اهمیت افشای ناگفتهها یا کمگفتهها نبود، بلکه برای امتیازدهی صحیح به پتانسیلهای موجود در جذابیت
پرداخت به دفاع مقدس برای آثار تولیدی است.
درباره تفاوت نسخه سریال و فیلم «موقعیت مهدی» صحبت کردید که البته سریال با نام دیگری نمایش داده خواهد شد.
به این موضوع اشاره کردید که برخی صحنههای سریال با نگاه به اینکه در مدیوم دیگر نمایش داده خواهد شد،
فیلمبرداری شده است.
کمی درباره تجربه ساخت سریال و فیلم همزمان صحبت میکنید و اینکه چه تفاوتهایی در نسخه سریال
خواهیم دید و چه زمانی پخش خواهد شد؟
یکی از سختیهای نانوشته اینگونه کارها، متقاعدکردن افراد متصل به چنین موضوعهایی است.
با انبوه تولیدات جهانی که بهراحتی در دسترس ماست، باید حواسمان به جذابیت آثارمان باشد.
اینکه آیا میشود در هفت قسمت ابعاد وجودی و عملکرد خیرهکننده مهدی باکری در جنگ را کامل به تصویر کشید یا نه؟ خب
جواب معلوم است.
اما به نظرم باید به سازندگان اعتماد کرد؛ چراکه آنها حلقه وصل مخاطب و موضوع هستند.
من تلاش کردم طیف وسیعی از مخاطبان را مدنظر داشته باشم و برای همین بخشهایی را که به هر دلیل میتوانست جذاب
یا مؤثر در روزگار فعلی باشد، انتخاب کردم.
مدیوم تلویزیون با سینما و تنوع و سلیقه مخاطبانش متفاوت است و هرکدام طراحی خود را میطلبد.
طبعا سریال به جغرافیای عملکرد لشکر عاشورا بیشتر خواهد پرداخت، به شخصیتهای دیگر و حتی گمنام؛ اما سینمایی
مختص حمید، مهدی، خانواده و موقعیتهای برگزیده زندگی آنها بود.
تمییزدادن اینها از میان بیشمار خاطره و گفتوگوی ثبتشده، سختترین مرحله نگارش بود.
حتی در شکل اجرا هم متفاوت هستند و من فکر میکنم جذابیتهای سینمایی و سریال مستقل از هم عمل میکنند و در عین حال همسو هم هستند.
قطعا در مدت اکران جشنوارهای فیلم، بازخوردهایی از چهرههای سیاسی گرفتهاید. درباره واکنشهایی که به فیلم از سیاسیون گرفتهاید صحبت میکنید؟
هر اثری برای مخاطب ساخته میشود، حتی در انتزاعیترین حالتها و به نظرم بخش بزرگ لذت کارگردانی، دیدن واکنش
تماشاگران در سالنهای سینماست.
موقعیت عجیبوغریب است؛ همه به پرده نگاه میکنند و تو به همه. آیا ارتباط برقرار است؟ آیا تأثیری که از فلان نما یا دیالوگ و حتی لحظه مدنظرم بود، اتفاق افتاد؟
مهمترین تفاوت تئاتر با سینما به نظر من در بین بیشمار جوابها، امکان اصلاح و بازگشت است که اینجا ممکن نیست و تو
تجربه را باید بگذاری برای کار بعدیات؛ اما در تئاتر اجرای بعدی دوباره تغییرش میدهی و اثرش را میبینی و الی آخر… .
خوشحالم روح کار با طیف گستردهای از مردم و سلایق سیاسی ارتباط برقرار کرده است.
خوشحالم بخشی از اثری بودم که چنین اجماع کمنظیری اتفاق افتاده است.
دوستی به شوخی میگفت «موقعیت مهدی» از عبای هاشمی متنوعتر عمل کرده است و توانسته نظر واحد کلی سلیقه را
ذیل خود جمع کند.
حالا فارغ از شوخی مگر میشود به باکری پرداخت و آنچه بود و آنچه کرد و ارتباط نگرفت؟ هر جان آزادهای در برابر آنچه به
معنای واقعی فداکاری و ایمان باشد، تسلیم خواهد بود.
یک نظر
تعقيب: نقش آفرینی ترانه علیدوستی در فیلم "اورکا" - سایت خبری تحلیلی رهآورد