قلعه قورتان

معرفی قلعه قورتان ورزنه در استان اصفهان

قلعه قورتان یا قلعه گورتان از آثار تاریخی بجا مانده از دوره ساسانیان می‌باشد که در استان اصفهان، شهر ورزنه واقع شده است.

به گزارش ره آوردنیوز، به نظر می‌رسد قلعه قورتان یک دژِ مستحکم بوده و در دوره‌های مختلف تاریخی از آن به‌عنوان دژ نظامی استفاده می‌شده است.

قلعه قورتان

مسیر دسترسی به قلعه قورتان

این ارگ تاریخی در ۱۰ کیلومتری غرب ورزنه و ۹۰ کیلومتری شرق اصفهان در کنار رودخانه زاینده‌رود واقع شده است.

اینستاگرام ره آورد نیوز

برای دسترسی به قلعه قورتان از شهر ورزنه وارد جاده اصفهان شوید. با امتداد این جاده به چهارراه سهران خواهید رسید. مسیر سمت راست چهارراه را در پیش بگیرید و با طی مسافت سه کیلومتری و عبور از زاینده‌رود، خود را به این ارگ باستانی برسانید.

مساحت این قلعه تاریخی و زیبا ۴۲ هزار مترمربع است.

قلعه قورتان

تاریخچه‌ی قلعه قورتان

بر اساس شنیده‌ها از تاریخ‌دانان، قدمت قلعه‌ی تاریخی قورتان متعلق به دوران حاکمیت بهرام پنجم ساسانی و قرن چهارم بوده است. البته باتوجه‌به کاوش‌های باستان‌شناسی انجام شده و کشف ظروف سفالی که متعلق به دوره هخامنشیان است سکونت در این محدوده قدمتی چندهزارساله دارد. برخی دیگر از باستان شناسان بر این اعتقاد هستند که این اثر تاریخی بنایی خشتی مربوط به دوره دیلمیان (۱۱۰۰ سال قبل) است و سازه‌های موجود در آن در دوره‌های مختلف تاریخی و در زمان سلسله‌های ایلخانی، صفوی و قاجار تغییرات زیادی پیدا کرده، اما اساس اولیه این قلعه که دیوارهای بلند آن است هنوز به همان شکل اولیه است.

تالاب گاوخونی

مکان های دیدنی نزدیک قلعه قورتان

در این بخش از استان اصفهان علاوه بر ارگ تاریخی قورتان مکان‌های گردشگری دیگری نیز یافت می شود که از آن جمله می توان به کویر ورزنه، کویر خارا و تالاب گاوخونی اشاره کرد.

کویر ورزنه

کویر ورزنه در ۱۰۰ کیلومتری از شرق اصفهان و شهرستان ورزنه واقع شده که یکی از زیباترین کویرهای مرکزی ایران است. این کویر در شرق اصفهان است و ۵۳۰ کیلومتر تا تهران فاصله دارد.

تالاب گاوخونی

تالاب گاوخونی در ۳۰ کیلومتری ورزنه قرار گرفته و وسعتی برابر با ۴۷۰ کیلومترمربع دارد. متاسفانه بستر تالاب گاوخونی در این چند سال اخیر به دلیل کمبود آب و خشک شدن رودخانه زاینده رود، خشک شده است.

مطالب مرتبط…

تنگه هایقر فیروزآباد؛ طبیعتی بی‌نظیر در استان فارس

نقش برجسته سراب بهرام؛ رها شده در دل تاریخ

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

ایران عصر صفوی

معرفی کتاب ایران عصر صفوی راجر سیوری

کتاب ایران عصر صفوی نوشته راجر سیوری با ترجمه‌ی کامبیز عزیزی تاریخچه جامع سلسله صفوی را به خواننده ارائه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *