تنگه هایقر فیروز آباد

تنگه هایقر فیروزآباد؛ طبیعتی بی‌نظیر در استان فارس

تنگه هایقر

تنگه هایقر فیروزآباد یکی از جاذبه‌های گردشگری ایران معروف به گرند کنیون ایران در استان فارس شهرستان فیروز آباد قرار دارد.

 

به گزارش ره‌آورد نیوز، استان فارس یکی از استان‌هایی است که آن را می‌توان مهد تمدن ایران و ایرانی به حساب آورد.

 

شمال استان که یادگار دوران هخامنشیان است با تخت جمشید، پاسارگاد، نقش رستم، نقش رجب و ….

 

از شهر شیراز به سمت شرق که طی مسافت می‌کنیم آثار تاریخی دیگری خودنمایی می‌کند، آثاری به جامانده از دوره ماقبل هخامنشیان، یعنی دوره ساسانیان.

 

به شهر فیروز آباد که حدود 150 کیلومتر با شیراز فاصله دارد که می‌رسیم آثار تاریخی به جامانده از دوران ساسانیان خودنمایی می‌کند؛ قلعه دختر و کاخ اردشیر بابکان که متعلق به اردشیر اول ساسانی است، از جمله مهمترین آثار تاریخی به جا مانده از دوره ساسانیان می‌باشد.

 

یکی از زیبایی‌های این منطقه که چشم هر بیننده‌‌ای را خیره به خود می‌کند، تنگه هایقر است که به گرند کنیون ایران معروف است.

 

تنگ هایقر، شباهت بسیار زیادی به گرند کنیون در ایالت آریزونای آمریکا دارد. زیبایی و شگفت‌انگیز بودن این دره در آمریکا، گردشگران زیادی را از سراسر دنیا برای دیدن آن جذب می‌کند.

 

تنگه هایقر روزگاری محل جنگ میان اقوام قشقایی با متجاوزان انگلیسی بود.

 

تصاویر مربوط به تنگه هایقر فیروزآباد شیراز

 

دلیران قشقایی هنگامی توانستند سربازان انگلیسی را در این دره از پای درآورند، فریاد هایقر به معنی مردن سر دادند تا دیگر همرزم های خود را نیز از این پیروزی آگاه کنند.

 

از این رو از آن تاریخ به بعد این دره با نام هایقر شناخته می‌شود.

 

اینستاگرام ره آوردنیوز

 

جیمز فردریک مابرلی در کتاب عملیات ایران در توصیف سواران قشقایی می نویسد: اسب های توانمند و چالاکشان از هر فراز و نشیبی  می گذشتند و عشایر که تا بُن دندان مسلح بودند در این نبرد شجاعانه جنگیدند و برای حمله به طرف مقابل یا محاصره آنها از هیچ فرصت فروگذار نکردند.

 

به این صورت انگلیسی ها که در جنگ با قشقایی ها در حال شکست بودند به طرف شیراز عقب نشینی کردند تا موضع پلیس جنوب را در شهر استحکام بخشند.

تنگه عروس کُش

نام دیگر تنگه هایقر، تنگه عروس کش است. معروف است که در زمان های قدیم در قلمدان یک و ۲ این منطقه، عروس و دامادی سوار براسب برای به جا آوردن آداب و رسوم گذشته در ارتفاعی  که گردشگران هم اینک برای گرفتن عکس حضور می یابند، حضور یافتند که اسب عروس رَم می‌کند و از کنترل خارج شده و به داخل دره سقوط می‌کند. از این رو این ارتفاع خطرناک به نام عروس کُش نام گذاری کرده اند.

 

تنگه هایقر فیروز آباد

مسیر دسترسی به تنگه هایقر

تنگ هایقر از جاهای دیدنی استان فارس و شهرستان فیروز آباد در 170 کیلومتری شهر شیراز قرار دارد.

 

برای رسیدن به تنگه هایقر، از شیراز به سمت فیروز آباد رفته و بعد از گذشتن از فیروز آباد به تابلوی روستای رودبال می‌رسیم که بعد از گذشتن از این روستا به سه راهی می‌رسیم که سمت راست جاده شما را به مسیر سد هایقر و تنگه هایقر می‌رساند.

 

طول تنگه هایقر حدود 14 تا 15 کیلومتر است که ارتفاع آن از 400 تا 700 متر متغیر است. رودخانه قره آج و فیروز آباد در بستر آن جریان دارد. این رودخانه پس از پیچ و خم‌های بسیار با نام «مند» به خلیج فارس می‌ریزد.

 

تنگ هایقر حاصل پویایی عملکرد زمین در این بخش از کوه‌های زاگرس است که سبب ایجاد طاقدیس‌ در این منطقه شده است. این تنگه یک برش از پهنای طاقدیس است که فرسایش آب آن را گسترش داده و ژرف‌تر کرده است. تنگ هایقر دارای دیواره‌های بلندی است و آب رودخانه قره‌آج در ته دره جریان دارد.

 

این دره از نوعی پوشش‌های گیاهی در اطراف خود برخوردار است و همین سبزه‌های کم قد، زیبایی آن را چندین برابر کرده‌اند. علاوه بر این، دیواره‌های صخره‌ای دره در اثر فرسایش، حالت پلکانی بسیار ریزی را به خود داده‌اند که بر زیبایی دیواره‌های تنگ افزوده است.

 

بهترین زمان برای دیدن تنگه هایقر

به دلیل اینکه تنگه هایقر در منطقه‌ی نسبتاً گرم قرار دارد، فصل تابستان با برای دیدن این منطقه زیبا پیشنهاد نمی‌کنیم. بهترین زمان برای دیدن تنگه هایقر فروردین و اردیبهشت است. البته فصل پاییز و زمستان نیز این تنگه زیبایی‌های خاص خودش را دارد.

 

پیشنهاد ویژه‌ی ما به خوانندگان این مقاله برای بازدید از تنگه هایقر، روز بعد از بارندگی است. دلیل این پیشنهاد این است که، بعد از بارندگی مه غلیظی این تنگه را پوشش می‌دهد که به زیبایی‌های آن جلوه‌ای خاص می‌بخشد.

سد هایقر

در نزدیکی تنگ هایقر سدی وجود دارد با همین نام که متاسفانه از طبیعت بکر این منطقه اندکی کاسته است. اهالی فیروزآباد می‌گویند همین سد در حال حاضر مانعی است که سبب شده حق این منطقه به عنوان یک جاذبه بکر طبیعی آنطور که باید ادا نشود.

گرند کنیون

گرند کنیون ایران

تنگ هایقر به عنوان  گرند کنیون ایران قابل دسترس برای تمامی طبیعت‌دوستان و علاقه‌مندان به ماجراجویی و بازدید از شگفتی‌های طبیعت است. کسانی که بازدید از دره گرند کنیون را برای خود مقدور نمی‌دانند، با دیدن تنگه هایقر می‌توانند مشابه آن را تجربه کنند.

 

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

تنگه او سوزو

تنگه اُو سوزو/ تابستان گردی در استان بوشهر

تنگه او سوزو با آب سرد خود می تواند مکان بسیار مناسبی برای گردشگری و آب تنی در روزهای گرم تابستان استان بوشهر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *