ویکی پدیا

ویکی پدیا: با دستور دادگاه روسیه برای پاک کردن اطلاعات جنگ اوکراین مقابله می‌کنیم

ویکی پدیا

ویکی پدیا می‌گوید با اقدام روسیه برای پاک کردن اطلاعات مربوط به جنگ اوکراین در این دانشنامه آزاد مقابله خواهد کرد.

 

به گزارش ره آورد نیوز به نقل از دویچه وله، بنیادی که ویکی پدیا را در اختیار دارد، دوشنبه اعلام کرد بر اساس رای دادگاه مسکو به دلیل امتناع از حذف اطلاعات مربوط به حمله روسیه به اوکراین، پنج میلیون روبل (۸۸۰۰۰ دلار) جریمه شده است.

 

درخواست‌های بنیاد ویکی مدیا استدلال می‌کند که مردم حق دارند اطلاعات واقعی در مورد درگیری در اوکراین دریافت کنند.

 

ره آورد نیوز را در اینستاگرام دنبال کنید؛ روی نوشته کلیک کنید…

 

دادگاه مسکو گفت این جریمه مربوط به آن چیزی است که به اشتباه آن را “اطلاعات نادرست” در مقالات روسی زبان می نامد که بر آنچه مسکو به عنوان “عملیات نظامی ویژه” می شناسد، متمرکز شده است.

 

چرا دادگاه مسکو ویکی پدیا را جریمه کرد؟

مقالات ویکی پدیا که توسط دادگاه مسکو مشکوک تلقی می‌شود، بر موضوعات حساسی در روسیه مانند جنایات جنگی انجام شده توسط نیروهای روسی در بوچا و فراتر از آن، و همچنین خود تهاجم، که روسیه آن را «عملیات نظامی ویژه» می‌نامد، متمرکز است.

 

پس از سرکوب شدید رسانه‌های روسی که شامل ممنوعیت گزارش دقیق جنگ می‌شود، ویکی‌پدیا یکی از معدود منابع اطلاعاتی بررسی‌شده واقعی است که در دسترس عموم روسیه است.

 

مطالب مرتبط…

توقیف دو جت شخصی رومن آبراموویچ از سوی دادگاهی در آمریکا

شرکت گوگل ۱۱۸ میلیون دلار به کارکنان زن خود غرامت می‌دهد

آیا سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال خطرناک است؟

 

دادگاه بدوی در تصمیم خود گفت که اطلاعات منتشر شده در ویکی پدیا “خطر بی نظمی عمومی در روسیه را به همراه دارد.”

 

Roskomnadzor، تنظیم‌کننده ارتباطات روسیه، علیه ویکی پدیا شکایت کرد و متهم کرد که سایت دایره‌المعارفی که توسط کاربر تولید و ویرایش شده است، ارائه‌دهنده اطلاعات ممنوعه است.

 

دلیل جذابیت ویکی پدیا چیست؟

بنیاد ویکی مدیا در بیانیه‌ای گفت: «اطلاعات مورد بحث مبتنی بر واقعیت است و توسط داوطلبانی تأیید می‌شود که به‌طور مستمر مقاله‌های سایت را ویرایش و بهبود می‌دهند؛ بنابراین حذف آن نقض حقوق افراد برای بیان آزاد و دسترسی به دانش است. »

 

استفان لاپورت، مشاور عمومی بنیاد ویکی پدیا، افزود: “دولت اطلاعاتی را هدف قرار می دهد که برای زندگی مردم در زمان بحران حیاتی است.”

 

دفتر مرکزی بنیاد ویکی مدیا در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا قرار دارد.

 

این بنیاد در درخواست تجدیدنظر خود استدلال می‌کند که دادگاه روسیه هیچ صلاحیتی بر این سایت که به بیش از 300 زبان در سراسر جهان در دسترس است، ندارد.

 

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

انقلاب روسیه

انقلاب روسیه؛ چرا منشویک‌ها شکست خوردند؟

در جریان انقلاب روسیه این الکساندر کرنسکی به رهبری منشویک‌ها بود که تلاش داشت دموکراسی هرچند نیم‌بند را برای روسیه به ارمغان بیاورد، اما تلاش‌هایش به سرانجام نرسید و بلشویک‌ها که تندرو تر بودند قدرت را قبضه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *