آبله میمون

آبله میمون چیست؟ آیا باید نگران بود؟

آبله میمون

ده‌ها مورد بیماری آبله میمون در هفته‌های اخیر در میان جمعیت‌هایی که معمولاً در برابر این بیماری آسیب‌پذیر نیستند گزارش شده است.

 

به گزارش ره آورد نیوز به نقل از نیویورک تایمز، هنوز جهان از پاندمی کرونا خلاص نشده است که نام بیماری های جدید به گوش می‌رسد.

 

آبله میمون جدیدترین نمونه‌ی این بیماری‌هاست که کشورهای زیادی این نوع بیماری را گزارش کرده‌اند؛ از ایالت ماساچوست در آمریکا گرفته تا کانادا، بریتانیا، ایتالیا و چند کشور دیگر.

 

این ویروس نادر که معمولاً در آفریقای مرکزی و غربی محدود می‌شود، امسال به روش‌های غیرعادی و در میان جمعیت‌هایی که در گذشته آسیب‌پذیر نبوده‌اند، گسترش یافته است.

 

ره آورد نیوز را در اینستاگرام دنبال کنید؛ روی نوشته کلیک کنید…

 

اما در حالی که این انتقال هشداری را در بین مقامات و کارشناسان بیماری‌های عفونی ایجاد کرده است و در حالی که دنیای خسته از کرونا در آماده باش برای شیوع جدید است، دلایل متعددی وجود دارد که این بیماری با نگرانی مشابه کروناویروس درمان نمی‌شود.

 

در اینجا آنچه باید در مورد آبله میمون و خطرات ناشی از آن بدانید آمده است.

 

آبله میمون

آبله میمون چیست؟

آبله میمون یک ویروس بومی در بخش‌هایی از آفریقای مرکزی و غربی است.

 

این بیماری نوع خوش خیم تر آبله است.

 

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، این بیماری در سال 1958 پس از شیوع بیماری در میمون هایی که برای تحقیق نگهداری می‌شدند، کشف شد.

 

علائم آبله میمون چیست؟

آبله میمون بثورات پوستی ایجاد می‌کند که با علائم قرمز رنگ شروع که برجسته و پر از چرک می‌شوند.

 

افراد مبتلا نیز تب و بدن درد خواهند داشت.

 

علائم این بیماری معمولاً در عرض 6 تا 13 روز ظاهر می‌شوند، اما ممکن است تا سه هفته پس از قرار گرفتن در معرض آن نیز طول بکشد.

 

مطالب مرتبط…

داروهای گیاهی که واقعا موثر هستند

اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است به کاهش آکنه کمک کند

 

 

طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، این بیماری می‌تواند دو تا چهار هفته طول بکشند و موارد شدید آن بیشتر در بین کودکان رخ می‌دهد.

 

تاکنون هیچ درمان اثبات شده و ایمن برای آبله میمون وجود ندارد اما سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از واکسن های آبله و درمان‌های ضد ویروسی را برای کنترل شیوع تایید کرده است.

 

آبله میمون چیست؟

آبله میمون چقدر عفونی است؟

به طور معمول این بیماری منجر به شیوع گسترده نمی‌شود.

 

شدیدترین شیوع بیماری آبله میمون در ایالات متحده در سال 2003 رخ داد، زمانی که ده ها مورد به تماس با سگ‌های ولگرد و سایر حیوانات خانگی مرتبط بود.

 

به گفته سازمان بهداشت جهانی، این اولین بار بود که شیوع آبله میمون در خارج از آفریقا وجود داشت.

 

از سال 1970، زمانی که اولین مورد انسانی در یک پسر 9 ساله در جمهوری دموکراتیک کنگو شناسایی شد، 11 کشور در آفریقا مواردی را گزارش کرده اند.

 

نیجریه با بیش از 500 مورد مشکوک و 200 مورد تایید شده از سال 2017، شیوع گسترده ای را تجربه کرده است.

 

آبله میمون می‌تواند از طریق مایعات بدن، تماس با پوست و قطرات تنفسی پخش شود.

 

مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری روز جمعه گفت: “بیشتر موارد با ضایعات در ناحیه تناسلی یا اطراف ناحیه تناسلی ظاهر می‌شوند که نشان دهنده انتقال در طی تماس جنسی رخ داده است.”

 

در سال جاری چند مورد آبله میمون گزارش شده است؟

بر اساس گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های اروپا، تا روز پنجشنبه، 38 مورد در سراسر جهان ثبت شده است، از جمله 37 مورد بدون سابقه سفر به کشورهای آفریقایی.

 

بریتانیا روز جمعه ۱۱ مورد دیگر را گزارش کرد.

 

در ایالات متحده، اولین مورد در سال 2022 در روز چهارشنبه در ماساچوست تشخیص داده شد. این مرد اخیرا به کانادا سفر کرده بود که امسال دو مورد داشته است.

 

اروپا ضربه بسیار شدیدتری خورده است. تا روز پنجشنبه، پرتغال 17 مورد، اسپانیا 7 مورد، بلژیک دو مورد، و فرانسه، ایتالیا و سوئد هر کدام یک مورد گزارش کرده اند.

 

آیا باید نگران آبله میمون باشیم؟

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های اروپا اعلام کرد که احتمال انتقال ویروس آبله میمون در طول تماس جنسی زیاد است، اما خطر انتقال از دیگر اشکال تماس نزدیک کم است.

 

علائم معمولاً خفیف هستند و اکثر افراد ظرف چند هفته بهبود می یابند، اما نرخ مرگ و میر این ویروس در نیجریه حدود 3.3 درصد بوده است که کودکان، بزرگسالان جوان و افراد دارای نقص ایمنی بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

 

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

خواص موز سبز

خواص مصرف موز نرسیده برای بدن

دانشمندان طی  مطالعه‌ای در یک دوره ۲۰ ساله دریافتند که نشاسته موجود در موز نرسیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *