لاوروف و بلینکن

دیدار احتمالی پوتین و بایدن برای جلوگیری از جنگ

لاوروف و بلینکن

ایالات متحده پیشنهاد برگزاری نشست بین جو بایدن و ولادیمیر پوتین را به عنوان آخرین تلاش برای جلوگیری از جنگ جدید در اروپا به روسیه می‌دهد.

 

به گزارش ره آورد نیوز از گاردین، در حالی که روسیه به افزایش نیروهای خود در امتداد مرز اوکراین ادامه می‌دهد و مانورهای دریایی جدید در این کشور را اعلام کرده است، ایالات متحده پیشنهاد برگزاری نشست بین جو بایدن و ولادیمیر پوتین را به عنوان آخرین تلاش برای جلوگیری از جنگ جدید در اروپا به روسیه می‌دهد.

 

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت: واشنگتن و متحدانش نیز آماده پاسخ مکتوب در هفته آینده به خواسته‌های روسیه در مورد آینده ناتو و امنیت اروپا هستند.

 

مسکو خواستار رسیدگی به پیوستن اوکراین به ناتو برای جلوگیری از انجام «اقدامات نظامی» علیه این کشور شده است.

 

اما بلینکن در سخنرانی در ژنو که با همتای روسی خود سرگئی لاوروف داشت، موضع ایالات متحده و ناتو را تکرار کرد که هنوز هیچ مصالحه‌ای در مورد موضوع اصلی حق اوکراین و سایر کشورها برای پیوستن به ناتو در آینده وجود ندارد.

 

پیشنهاد برگزاری دیدار در حالی مطرح شده است که یک بن‌بست چند هفته‌ای بر سر اوکراین که در آستانه یک مرحله محوری و بالقوه خشونت‌آمیز قرار دارد، با افزایش نگرانی‌ها مبنی بر اینکه اروپا دوباره درگیر جنگ خواهد شد، ارائه شد.

 

در حالی که مذاکرات ژنو در جریان بود، روسیه فشار نظامی بر اوکراین را تشدید کرد و مانورهای دریایی بزرگی را اعلام کرد که شامل 140 کشتی از همه ناوگان این کشور و شامل رزمایش در دریای مدیترانه و دریای سیاه خواهد بود.

 

شش کشتی روسی این هفته از دریای بالتیک حرکت کرده و گمان می‌رود که در مسیر اوکراین هستند و در صورت تصمیم روسیه به حمله به سواحل جنوبی اوکراین، در حالت آماده باش قرار دارند.

 

در روزهای گذشته، اطلاعات اوکراین روسیه را به استخدام مزدوران برای اعزام به مرزها و قاچاق بیش از 7000 تن سوخت، چندین تانک و توپخانه سنگین متهم کرده است.

 

استونی، لتونی و لیتوانی با ابراز نگرانی کشورهای منطقه، روز جمعه اعلام کردند که موشک‌های ضد تانک و ضدهوایی ارسال خواهند کرد تا به اوکراین اجازه دفاع از خود را بدهند، در حالی که دولت چک اعلام کرد در حال بررسی درخواست اوکراین برای مهمات است.

 

دولت بایدن همچنان اصرار به مذاکره برای کاهش تنش است. بلینکن در اظهارات خود پس از دیدار با لاوروف به مطبوعات گفت که این مبادله “صادقانه و اساسی” بوده است و باید به مذاکرات در بالاترین سطح منجر شود.

 

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: اگر دیدار، گفتگو، تعامل و تلاش برای پیشبرد امور برای دو رئیس جمهور مفید و سازنده باشد، فکر می کنم ما برای انجام این کار کاملا آماده هستیم.

 

وی ادامه داد: رئیس جمهور بایدن در ژنو با رئیس جمهور پوتین دیدار کرده است.

 

بلینکن افزود: اگر ما به این نتیجه برسیم و روس‌ها نیز به این نتیجه برسند که بهترین راه برای حل مسائل از طریق گفتگوی بیشتر بین آنهاست، ما مطمئناً برای انجام این کار آماده هستیم.

 

صبح روز جمعه، به نظر می‌رسد روسیه مواضع خود را در آستانه مذاکرات ژنو تشدید کرده است.

 

وزارت خارجه این کشور گفت که مسکو به دنبال تضمین‌هایی از غرب است که شامل مقرراتی می‌شود که نیروهای ناتو را ملزم به ترک رومانی و بلغارستان می‌کند؛ کشورهایی که در سال 2004 به اتحادیه اروپا ملحق شدند.

 

ناتو روز جمعه این درخواست را رد کرد و گفت که ائتلاف “توانایی ما برای محافظت و دفاع از یکدیگر را کنار نخواهد گذاشت”.

 

بیشتر بدانید…

روسیه نیروهای خود را به نزدیکی مرز اوکراین منتقل می‌کند

کشته شدن یک سرباز اوکراین در درگیری با جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه

 

اوآنا لونگسکو، سخنگوی ناتو گفت: «ما هر گونه ایده حوزه نفوذ در اروپا را رد می‌کنیم.

 

وی ادامه داد: ما همیشه به هرگونه وخامت محیط امنیتی خود از جمله از طریق تقویت دفاع جمعی خود پاسخ خواهیم داد، ناتو هوشیار است و به تقویت بخش شرقی اتحادمان ادامه می‌دهد.

 

واشنگتن و متحدانش مکرراً قول داده‌اند که اگر 100000 سربازی که هفته‌هاست در نزدیکی مرز اوکراین مستقر شده‌اند، به اوکراین حمله کنند، عواقب «شدید» مانند تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه به همراه خواهد داشت.

 

ینس استولتنبرگ
ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی)

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، از روسیه دعوت کرده است تا در دومین نشست شورای ناتو-روسیه شرکت کند که در آن این ائتلاف برنامه های مفصلی را در مورد اقدامات اعتمادسازی و کنترل تسلیحات، از جمله موشک های میانی و جنگ سایبری ارائه خواهد کرد.

 

روز پنجشنبه، لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، به روسیه هشدار داد که هرگونه تهاجم به اوکراین تنها منجر به فاجعه‌ای در مقیاس جنگ شوروی و افغانستان خواهد شد.

 

لیز تراس
لیز تراس وزیر امور خارجه بریتانیا

تراس در سخنرانی در موسسه Lowy در سیدنی استرالیا، درگیری در اوکراین را بخشی از مناقشه گسترده‌تر بین کشورهای لیبرال و حکومت‌های استبدادی، از جمله روسیه و چین، توصیف کرد.

 

او از پوتین خواست قبل از اینکه مرتکب یک اشتباه استراتژیک بزرگ شود، از اوکراین دست بکشد و از اوکراین عقب نشینی کند.

 

وزیر امور خارجه بریتانیا گفت: کرملین “از تاریخ درس نگرفته است” و “تهاجم تنها منجر به باتلاق وحشتناک و تلفات جانی خواهد شد، همانطور که از جنگ شوروی و افغانستان و درگیری در چچن می دانیم”.

 

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

سیستم انتخاباتی آمریکا

تاریخچه‌ی سیستم انتخاباتی آمریکا

سیستم انتخاباتی آمریکا در دنیای لیبرال دموکراسی در نوع خود جالب توجه است؛ در ادامه ببینید چگونه ساختار نظام انتخاباتی این کشور از مدت ها پیش تنها به نفع دو حزب بزرگ بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *