مایک پمپئو

پومپئو: آمریکا باید تایوان را به‌عنوان یک کشور مستقل به رسمیت بشناسد

مایک پمپئو

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در جریان سخنرانی خود در تایپه گفت: آمریکا باید تایوان را به‌عنوان یک کشور رسمی به رسمیت بشناسد.

 

به گزارش ره آورد نیوز به نقل از رویترز، مایک پومپئو در سخنرانی خود گفت: دولت ایالات متحده آمریکا باید فوراً اقدامات لازم و طولانی مدت را برای انجام کار درست و بدیهی در پیش بگیرد.

 

گفتنی است، واشنگتن در سال 1979 با به رسمیت شناختن جمهوری خلق چین به روابط رسمی دیپلماتیک خود با تایوان پایان داد.

 

در حالی که نام رسمی تایوان جمهوری چین است، سیاستمداران اغلب “تایوان” را در جملات خود بکار می‌برند.

 

پیج اینستاگرام ره اورد نیوز را دنبال کنید؛ روی نوشته کلیک کنید…

 

وزیر امور خارجه سابق آمریکا افزود: “در حالی که ایالات متحده باید به تعامل با جمهوری خلق چین به عنوان یک دولت مستقل ادامه دهد، دیگر نمی‌توان 23 میلیون مردم آزادی‌خواه تایوان و دولت قانونی و منتخب دموکراتیک آن را نادیده گرفت”.

 

اظهارات پومپئو از خط قرمز مقامات چینی است، چینی که تایوان را قلمرو خود می‌داند و هرگز از استفاده از زور برای تحت کنترل درآوردن آن صرف نظر نکرده است.

 

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: “پومپئو یک سیاستمدار سابق است که اعتبارش مدت‌هاست از بین رفته است. حرف های بیهوده چنین فردی هیچ موفقیتی نخواهد داشت.”

 

چین می گوید تایوان مهم ترین و حساس ترین موضوع در روابطش با واشنگتن است.

 

مطالب مرتبط…

10 سال با کیم جونگ اون، دیکتاتور کره شمالی

لیندزی گراهام: ترامپ می‌تواند در انتخابات 2024 پیروز شود

چین پس از خروج مایک پومپئو در پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ در سال گذشته، تحریم هایی را علیه پمپئو اعمال کرد، زیرا از انتقادات مکرر او از این کشور، به ویژه حزب کمونیست حاکم، و حمایت از تایوان مورد ادعای چین خشمگین شد.

 

دولت دونالد ترامپ علیرغم فقدان روابط رسمی دیپلماتیک، از جمله فروش تسلیحات و بازدید مقامات ارشد ایالات متحده از تایپه، از تایوان حمایت قوی کرد.

 

چین در دو سال گذشته فشار نظامی و دیپلماتیک خود را علیه تایوان افزایش داده است و به دنبال وادار کردن این جزیره به پذیرش حاکمیت خود است.

 

دولت منتخب دموکراتیک تایوان می‌گوید که خواهان صلح است اما در صورت حمله از خود دفاع خواهد کرد و تنها مردم جزیره حق دارند در مورد آینده خود تصمیم بگیرند.

 

مایک پومپئو گفت پس از “تسلط وحشیانه موفقیت آمیز پکن بر هنگ کنگ”، رئیس جمهور چین شی جین پینگ احساس قدرت بیشتری می کند و “از توقف در هنگ کنگ راضی نخواهد بود”.

 

وزیر امور خارجه اسبق آمریکا گفت: «تسلط بر تایوان، یک ماموریت ضروری، نه تنها تقویت ادعای عظمت خود شیدایی شی، بلکه در واقع تحکیم آن است».

 

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

سیستم انتخاباتی آمریکا

تاریخچه‌ی سیستم انتخاباتی آمریکا

سیستم انتخاباتی آمریکا در دنیای لیبرال دموکراسی در نوع خود جالب توجه است؛ در ادامه ببینید چگونه ساختار نظام انتخاباتی این کشور از مدت ها پیش تنها به نفع دو حزب بزرگ بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *