زمین لرزه در افغانستان

زمین لرزه در افغانستان بیش از 1000 کشته برجای گذاشت

زمین لرزه در افغانستان

وقوع یک زمین لرزه بامداد چهارشنبه به قدرت ۶.۱ در مقیاس ریشتر در شرق افغانستان صدها کشته و مجروح برجای گذاشت.

 

به گزارش ره آورد نیوز به نقل از یورونیوز، در حالی که مولوی شرف الدین مسلم، معین وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث غیرمترقبه افغانستان ظهر چهارشنبه در یک نشست خبری تعداد جانباختگان این زلزله را ۹۲۰ نفر و شمار مجروحان را ۶۱۰ تَن اعلام کرده بود، رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت پکتیکا بعد از ظهر چهارشنبه به آژانس خبری باختر گفت که تنها در شهرستان‌های (ولسوالی‌های) گیان و برمل این ولایت بیش از هزار تن جان باختند و افزون بر هزار و ۵۰۰ نیز مجروح شده‌اند.

 

ره آورد نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید؛ روی نوشته کلیک کنید…

 

این زمین لرزه در حدود ۴۴ کیلومتری شهر خوست در جنوب شرقی افغانستان و در عمق ۵۱ کیلومتری زمین رخ داده است.

به‌گفته ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارات افغانستان قدرت زمین لرزه در ولایت پکتیا بیش از سایر مناطق بوده است.

 

مرکز اروپایی لرزه‌نگاری مدیترانه (EMSC) در توئیتی آورده است که در حدود ۱۱۹ میلیون نفر در پاکستان، افغانستان و هند در شعاع ۵۰۰ کیلومتری اطراف کانون زلزله آن را احساس کردند.

 

به گزارش سرويس زمين شناسي ايالات متحده (USGS)، اين زمين لرزه در ساعت 1:24 بامداد در حدود 46 کيلومتري (28.5 مايلي) جنوب غربي شهر خوست، که در نزديکي مرز اين کشور با پاکستان قرار دارد، روي داد.

 

به گفته USGS، این زمین لرزه در عمق 10 کیلومتری (6.2 مایلی) ثبت شده است.

 

این سازمان سطح هشدار زرد را برای زمین لرزه تعیین کرد که نشان می دهد احتمال تلفات احتمالی وجود دارد و تاثیر آن باید نسبتاً محلی باشد. آمار کامل تلفات هنوز مشخص نیست.

 

قدرت این زلزله ۶.۱ درجه‌ ریشتر اندازگیری شده است که  کابل، خوست، پکتیا، پکتیکا، لغمان، غزنی و لوگو را لرزانده است.

 

بلال کریمی سخنگوی طالبان در توییتی نوشت «متاسفانه شب گذشته زلزله شدیدی در چهار ولسوالی ولایت پکتیکا رخ داد که در نتیجه آن صدها تن از هموطنان ما کشته و زخمی شدند و ده ها خانه ویران شد».او اعلام کرد «ما از همه آژانس‌های امدادی می‌خواهیم فورا تیم‌هایی را برای جلوگیری از وقوع فاجعه بیشتر به منطقه اعزام کنند.»

بر اساس گزارش‌ها، زلزله دیگری به بزرگی ۵.۳ در مقیاس ریشتر هم در ۶۰ کیلومتری مهر، در استان فارس ایران ثبت شده است.

خبرگزاری ایرنا به نقل از مرکز زلزله‌نگاری دانشگاه تهران نوشته است به نقل از مرکز لرزه نگاری دانشگاه تهران، این زلزله بندر مقام از توابع بخش شیب‌کوه شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان را نیز لرزانده است.

 

ایران نیز همزمان با ارسال دو هواپیما حاوی کمک‌های اولیه به افغانستان، آمادگی هلال احمر این کشور را برای مشارکت در عملیات امدادی در مناطق زلزله‌زده افغانستان اعلام کرد.

-/AFP
زلزله افغانستان-/AFP

وزارت خارجه ترکیه نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که هلال احمر این کشور که پیش از وقوع زلزله در سراسر افغانستان فعال بوده، کمک‌های بشردوستانه خود را برای زلزله‌زدگان مناطق جنوبی افغانستان نیز ارسال کرده است.

شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان نیز تاکید کرد که کشورش در شرایط سخت در کنار برادران افغان بوده و تمام کمک‌های ممکن را برای مردم افغانستان ارسال خواهد کرد.

 

 

 

 

مطالب مربوط دیگر…

افغانستان در سراشیبی سقوط/ تصاویر

افغانستان شش ماه پس از روی کار آمدن طالبان / تصاویر

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

انقلاب روسیه

انقلاب روسیه؛ چرا منشویک‌ها شکست خوردند؟

در جریان انقلاب روسیه این الکساندر کرنسکی به رهبری منشویک‌ها بود که تلاش داشت دموکراسی هرچند نیم‌بند را برای روسیه به ارمغان بیاورد، اما تلاش‌هایش به سرانجام نرسید و بلشویک‌ها که تندرو تر بودند قدرت را قبضه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *