مادلین آلبرایت

تشییع جنازه مادلین آلبرایت/ گزارش تصویری

مادلین آلبرایت

رؤسای جمهور و مقامات بلندپایه روز چهارشنبه در واشنگتن گرد هم آمدند تا از مادلین آلبرایت، اولین زنی که به عنوان وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا خدمت کرد، یاد کنند.

 

به گزارش ره آورد نیوز، روز گذشته، چهارشنبه 7 اردیبهشت، اعضای خانواده و همکاران آلبرایت در مراسم تشییع جنازه در کلیسای جامع ملی واشنگتن گرد هم آمدند.

تصاویر زیر مربوط به تشییع جنازه مادلین آلبرایت اولین وزیر امور خارجه زن در ایالات متحده آمریکاست…

تشییع جنازه مادلین آلبرایت

هیلاری کلینتون

بیل کلینتون

تشییع جنازه مادلین آلبرایت

مادلین آلبرایت

مادلین آلبرایت

بیل کلینتون و هیلاری کلینتون

مادلین آلبرایت که بود؟

مادلین آلبرایت با نام ماریا جانا کوربلوا در سال ١٩٣٧ میلادی در پراگ، چکسلواکی متولد شد.

 

خانواده او را “مادلا” و “مادلنکا” صدا می‌کردند و پس از اینکه در سال ١٩٥٠ به شهروندی ایالات متحده در آمد، نام غربی “مادلین” را انتخاب کرد.

 

قبل از جنگ دوم، پدرش کارمند وزارت خارجه بود اما با حمله نازی‌ها به کشورشان در سال ١٩٣٩، خانواده به بریتانیا پناهنده شد و پدر شغلی در بی‌بی‌سی گرفت.

 

با پایان جنگ، خانواده فورا به کشورشان بازگشتند و پدر مادلین آلبرایت به عنوان سفیر و بعدا نماینده چکسلواکی در سازمان ملل منصوب شد اما با تسلط کمونیست‌ها بر جمهوری چکسلواکی، اعضای خانواده بار دیگر به خارج مهاجرت و این بار از ایالات متحده درخواست پناهندگی کرد. پدر مادلین در آمریکا به تدریس علوم سیاسی پرداخت.

 

اگرچه مادلین با سنت کلیسای کاتولیک بزرگ شد، اما خانواده او یهودی بودند و بعدها کشف کرد که در زمان جنگ دوم، بیش از ده تن از بستگانش از جمله پدر بزرگ و مادر بزرگش از قربانیان هولوکاست بودند.

 

مهاجرت به آمریکا

هنگام مهاجرت خانواده به آمریکا، مادلین ۱۱ سال داشت و قبلا در چندین کشور زندگی کرده و با چهار زبان آشنا بود.

 

او در خاطرات خود به یادآورده که در حالی که والدینش به شدت به فرهنگ و آداب اروپایی پایبند بودند، انطباق با فرهنگ آمریکایی برایش دشوار بود.

 

در پایان دبیرستان، دریافت یک بورس تحصیلی به او امکان داد در کالج ولزلی، که یک دانشگاه خصوصی در ماساچوست است، در رشته علوم سیاسی تحصیل کند.

 

هیلاری کلینتون نیز از فارغ‌التحصیلان همین موسسه است.

 

در زمان تحصیل به حزب دموکرات علاقمند شد و همچنین با همسر آینده خود، جوزف مدیل پترسون آلبرایت، فرزند یک خانواده مشهور در بخش انتشارات، آشنا شد و بعدها با او ازدواج کرد.

 

آن دو پس از فارغ التحصیلی ازدواج کردند و در سال ١٩٦٠ اولین فرزندان آنها، دو دختر دوقلو به نام‌های آلیس و آن متولد شدند. دختر سوم این زوج به نام کاترین در سال ۱۹۶۷ به دنیا آمد.

 

در اواخر دهه ۱۹۶۰، خانواده به واشنگتن دی‌سی بازگشت و آلبرایت از طریق کار با اد ماسکی، سناتور ایالت مین، با سیاست آشنا شد.

 

ره آورد نیوز را در اینستاگرام دنبال کنید؛ روی نوشته کلیک کنید…

 

او در سال ۱۹۷۵ دوره دکترای خود را به پایان رساند و چند سال بعد، زبیگنیو برژینسکی، استاد سابقش در کلمبیا، اولین شغل دولتی را به او پیشنهاد کرد.

 

برژینسکی که به عنوان مشاور امنیت ملی در دولت جیمی کارتر منصوب شده بود، شاگرد سابقش را برای کمک در ارتباط با کنگره به استخدام کرد.

 

با شکست دموکرات‌ها و ریاست جمهوری رونالد ریگان، مادلین آلبرایت به کار برای سازمان‌های غیرانتفاعی پرداخت و در همین زمان بود که شوهرش پس از ٢٣ سال زندگی زناشویی، به طور ناگهانی از او جدا شد.

 

در سال ١٩٩٢ که بیل کلینتون به ریاست جمهوری رسید، از آلبرایت خواست تا در انتقال قدرت از دولت سابق به او کمک کند و بعدا او را به عنوان نماینده آمریکا در سازمان ملل منصوب کرد.

 

انتصاب او با تبعات فروپاشی اردوگاه شوروی همزمان بود که یک رشته درگیری‌های خونین را در پی داشت.

 

مطالب مرتبط…

خودروهای نظامی روسیه در سراسر اوکراین رها شده‌اند/ گالری تصاویر

جهان در روزی که گذشت/ گالری تصاویر

 

در آن زمان، مادلین آلبرایت تنها زن در میان نمایندگان پانزده کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل بود و در خاطرات خود اولین نشست این شورا را جلسه‌ای “با حضور با ۱۴ کت و شلوار و یک دامن در یک اتاق” توصیف کرده است.

 

بیل کلینتون در دوره دوم ریاست جمهوری خود، آلبرایت را به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا منصوب کرد.

 

آلبرایت در مصاحبه با روزنامه گاردین در سال ۲۰۱۸ گفت که “وقتی نام من به عنوان وزیر امور خارجه مطرح شد، بعضی‌ها فکر می‌کردند که از کره دیگری آمده‌ام و حتی می‌گفتند که امکان ندارد عرب‌ها حاضر شوند با یک وزیر خارجه زن همکاری کنند.”

 

در عمل، او در پیشبرد مذاکرات اعراب و اسرائیل در دوره کلینتون نقشی اساسی داشت.

 

پس از پایان دوره وزارت، مادلین آلبرایت یک شرکت مشاوره راه‌اندازی کرد و مدت کوتاهی هم به عنوان عضو هیئت مدیره در بورس نیویورک خدمت کرد.

 

او همچنان به فعالیت در راس موسسات مختلف و قبول شرکت در جلسات و سخنرانی‌ها ادامه داد و حتی در بعضی از برنامه‌های تلویزیونی ظاهر می‌شد.

 

از هیلاری کلینتون در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۶ حمایت کرد و تا آخرین سال‌های زندگی به نوشتن و سخنرانی عمومی ادامه داد.

 

در سال ۲۰۱۸، در ۸۱ سالگی کتاب “فاشیسم: یک هشدار” را منتشر کرد که حاوی ابراز نگرانی در مورد گسترش حکومت‌های اقتدارگرا در سراسر جهان بود.

 

او با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری جمهوریخواه آمریکا مخالف بود و از سیاست‌های او انتقاد می‌کرد.

 

مادلین آلبرایت در ۸۴ سالگی درگذشت. از او سه دختر و نوه‌هایش باقی مانده‌اند.

 

پی نوشت:
زندگینامه از بی بی سی

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

مثلث برمودا

مثلث برمودا کجاست؟ علم چگونه معمای این مکان را حل کرد؟

بسیاری از مردم مثلث برمودا را یکی از اسرارآمیزترین نقاط زمین می‌دانند. اما به راستی چرا مثلث برمودا تا این اندازه مورد توجه قرار گرفته است؟ آیا این منطقه واقعا تا این اندازه ترسناک است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *