فست فود مک دونالد

افتتاح اولین رستوران مک دونالد در شوروی

 فست فود مک دونالد

1990 میلادی در چنین روزی، اولین رستوران فست فود مک دونالد اتحاد جماهیر شوروی در مسکو افتتاح شد.

 

به گزارش ره آورد نیوز، 1990 میلادی مصادف با 1368 شمسی، ده‌ها هزار شهروند اتحاد جماهیر شوروی برای چشیدن طعم همبرگر آمریکایی در برابر اولین شعبه رستوران مک دونالد، اولین فست فود خارجی در مسکو، صف کشیدند.

 

افتتاح رستوران مک دونالد آمریکایی در پایتخت شوروی، نشانه‌ای از یک تغییر بزرگ در این کشور بود.

 

گفته می‌شود که رستوران مک‌دونالد، در اولین روز کاری خود در پایتخت اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی، به ۳۰ هزار نفر همبرگر فروخت.

 

از سوی دیگر پیشخوان اولین مک‌دونالد اتحاد جماهیر شوروی هم پرماجرا بوده است: در کشوری که عملا کار و داشتن شغل برای تمام شهروندان «تضمین» شده بود، ۶۳۰ نفر برای استخدام در یگانه فست فود آمریکایی نامزد شدند، اما مک‌دونالد مسکو تنها به ۲۷ نفر نیاز داشت.

 

ناتالیا و سوتلانا، دو نفر از پذیرفته شدگان مک‌دونالد بودند که حالا، در پست‌های مدیریتی هم رستوران در روسیه کار می‌کنند.

 

ظهور این نماد سرمایه‌داری و استقبال پرشور مردم روسیه از آن، نشانه‌هایی از تغییر زمانه در اتحاد جماهیر شوروی بود.

افتتاح مک دونالد در شوروی

یک روزنامه‌نگار آمریکایی در صحنه گزارش داد که مشتریان از «منظره ساده کارگران مغازه‌ها در این کشور کمونیستی» بسیار شگفت زده شده‌اند.

 

یک روزنامه نگار شوروی نظر عملی‌تری نسبت به افتتاح رستوران مک دونالد، اظهار داشت که این رستوران “بیان عقل گرایی و عمل گرایی آمریکا نسبت به غذا است”.

 

او همچنین خاطرنشان کرد که “تضاد با ادعاهای محقق نشده خودمان غم انگیز و چالش برانگیز است.”

 

با این حال، برای یک مشتری متوسط روسی، بازدید از رستوران مک دونالد کمتر یک بیانیه سیاسی بود تا فرصتی برای لذت بردن از خوردن یک همبرگر در کشوری که هنوز از مشکلات اقتصادی فاجعه بار و آشفتگی‌های سیاسی داخلی رنج می‌برد.

 

ورود مک دونالد به مسکو نشانه کوچک اما قطعی بود مبنی بر اینکه تغییر در حال رخ دادن است.

 

رستوران مک دونالد در شوروی

در واقع، کمتر از دو سال بعد، اتحاد جماهیر شوروی به عنوان یک ملت وجود نداشت، میخائیل گورباچف از رهبری کشور استعفا داد و جمهوری‌های مختلف شوروی استقلال خود را اعلام کردند.

 

همانطور که روزنامه‌نگار آمریکایی گزارش داد، اولین مشتریان مک‌دونالد روسی «آینده را دیده بودند، و حداقل تا جایی که دستگاه گوارش آنها کار می‌کند، کار می‌کند».

 

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

انقلاب روسیه

انقلاب روسیه؛ چرا منشویک‌ها شکست خوردند؟

در جریان انقلاب روسیه این الکساندر کرنسکی به رهبری منشویک‌ها بود که تلاش داشت دموکراسی هرچند نیم‌بند را برای روسیه به ارمغان بیاورد، اما تلاش‌هایش به سرانجام نرسید و بلشویک‌ها که تندرو تر بودند قدرت را قبضه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *