جرج واشنگتن

اولین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

جرج واشنگتن

1789 میلادی در چنین روزی، کنگره ایالات متحده آمریکا این روز را به عنوان تاریخی تعیین کرد که در آن ایالت‌ها ملزم به انتخاب نمایندگان برای اولین انتخابات ریاست جمهوری کشور شدند.

 

جهان در روزی که گذشت؛

به گزارش ره آورد نیوز، کنگره ایالات متحده آمریکا 7 ژانویه 1789 میلادی مصادف با 1167 شمسی را به عنوان تاریخی تعیین کرد که در آن ایالت‌ها ملزم به انتخاب نمایندگان برای اولین انتخابات ریاست جمهوری کشور شدند.

 

یک ماه بعد، در 4 فوریه، جورج واشنگتن توسط رای دهندگان ایالتی به عنوان اولین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا انتخاب و در 30 آوریل 1789 سوگند یاد کرد.

فتحعلی شاه قاجار

جالب است بدانید، در روز 2 بهمن 1176 هجری شمسی برابر با 1212 هجری قمری، فتحعلی شاه قاجار به کمک حاج ابراهیم خان کلانتر در تهران بر تخت پادشاهی نشست.

 

پس از قتل آقا محمدخان قاجار هرکدام از سرداران و فرماندهان سپاه او برای تسخیر بخشی از ایران عازم مناطق مختلف شدند.

 

جورج واشنگتن

رئیس جمهور آمریکا چگونه انتخاب می‌شود؟

همانطور که گفته شد، ایالات متحده  آمریکا هنوز از سیستم کالج انتخاباتی استفاده می‌کند که توسط قانون اساسی ایالات متحده ایجاد شده است، که امروزه به همه شهروندان آمریکایی بالای 18 سال حق رای دادن به کاندیدا را می‌دهد.

 

رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور تنها مقامات فدرال منتخب هستند که توسط کالج الکترال به جای رای مستقیم مردم انتخاب می شوند.

 

امروزه احزاب سیاسی معمولاً فهرست انتخاب کنندگان خود را در کنوانسیون‌های ایالتی یا با رأی کمیته مرکزی ایالتی حزب، با وفاداران حزب اغلب برای این شغل انتخاب می‌کنند.

 

با این حال، اعضای کنگره ایالات متحده نمی‌توانند انتخاب کننده باشند.

 

هر ایالت مجاز است به تعداد سناتورها و نمایندگانی که در کنگره دارد انتخاب کند.

 

در طول سال انتخابات ریاست جمهوری، در روز انتخابات (اولین سه‌شنبه بعد از اولین دوشنبه ماه نوامبر)، انتخاب‌کنندگان حزبی که بیشترین آرای مردمی را به دست می‌آورد، به استثنای ایالت مین (maine) و در یک سیستم برنده انتخاب می‌شوند.

 

برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا، یک نامزد به اکثریت 270 رأی الکترال از 538 رأی ممکن نیاز دارد.

 

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

انقلاب روسیه

انقلاب روسیه؛ چرا منشویک‌ها شکست خوردند؟

در جریان انقلاب روسیه این الکساندر کرنسکی به رهبری منشویک‌ها بود که تلاش داشت دموکراسی هرچند نیم‌بند را برای روسیه به ارمغان بیاورد، اما تلاش‌هایش به سرانجام نرسید و بلشویک‌ها که تندرو تر بودند قدرت را قبضه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *