سازمان ملل متحد

اولین نشست سازمان ملل متحد بعد از جنگ جهانی دوم

سازمان ملل متحد

1946 میلادی در چنین روزی، اولین مجمع عمومی سازمان ملل متحد بعد از جنگ جهانی دوم، در تالار مرکزی وست مینستر در لندن انگلستان تشکیل جلسه داد.

 

به گزارش ره آورد نیوز، 1946 میلادی مصادف با 1324 شمسی در چنین روزی، اولین مجمع عمومی سازمان ملل متحد بعد از جنگ جهانی دوم، متشکل از 51 کشور در تالار مرکزی وست مینستر لندن تشکیل جلسه داد.

 

یک هفته بعد، شورای امنیت سازمان ملل متحد برای اولین بار تشکیل جلسه داد و آیین نامه داخلی خود را تعیین کرد.

 

سپس، در 24 ژانویه، مجمع عمومی اولین قطعنامه خود را تصویب کرد، اقدامی که خواستار استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی و حذف سلاح‌های اتمی و سایر سلاح‌های کشتار جمعی بود.

سازمان ملل متحد
تشکیل سازمان ملل متحد

سازمان ملل متحد چگونه شکل گرفت؟

در سال 1944، در کنفرانس دامبارتون اوکس در واشنگتن دی سی، مقدمات تشکیل یک سازمان بین المللی پس از جنگ جهانی دوم توسط نمایندگان متفقین برای حفظ صلح و امنیت در جهان پس از جنگ فراهم شد.

 

این سازمان باید نسبت به جامعه منحله ملل که در تلاش برای جلوگیری از وقوع جنگ جهانی دوم شکست خورده بود، بر اعضای خود اقتدار بیشتری می‌داشت.

 

در آوریل 1945، با شروع جشن‌های پیروزی در اروپا، نمایندگانی از 51 کشور در سانفرانسیسکو گرد هم آمدند تا منشور سازمان ملل را پیش نویس کنند.

 

در 26 ژوئن، این سند توسط نمایندگان امضا شد و در 24 اکتبر به طور رسمی توسط پنج عضو دائم شورای امنیت و اکثریت سایر امضاکنندگان تصویب شد.

ایران و سازمان ملل متحد
هیات ایرانی در کنفرانس سانفرانسیسکو در سال 1945 میلادی

ایران و سازمان ملل متحد

ایران در ۱۹۴۵ میلادی به عنوان یکی از ۵۰ عضو بنیان‌گذار، به سازمان ملل متحد پیوست.

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

انقلاب روسیه

انقلاب روسیه؛ چرا منشویک‌ها شکست خوردند؟

در جریان انقلاب روسیه این الکساندر کرنسکی به رهبری منشویک‌ها بود که تلاش داشت دموکراسی هرچند نیم‌بند را برای روسیه به ارمغان بیاورد، اما تلاش‌هایش به سرانجام نرسید و بلشویک‌ها که تندرو تر بودند قدرت را قبضه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *