عیسی مسیح

مسیح امروز متولد شد؟

عیسی مسیح

آیا عیسی مسیح امروز یعنی در 25 سپتامبر متولد شد؟

 

جهان در روزی که گذشت؛

تعداد کمی در دو قرن اول مسیحی ادعا کردند که از روز یا سال دقیق تولد عیسی مسیح اطلاعی دارند.

 

به گزارش ره‌آورد نیوز، اگرچه اکثر مسیحیان 25 دسامبر را به عنوان روز تولد عیسی مسیح جشن می گیرند، اما تعداد کمی در دو قرن اول مسیحی ادعا کردند که از روز یا سال دقیق تولد او اطلاعی دارند.

 

قدیمی ترین رکورد موجود از جشن کریسمس در سالنامه رومی یافت شده است که از جشن تولد مسیح به رهبری کلیسای رم در سال 336 پس از میلاد خبر می دهد. کریسمس به عنوان یک جایگزین مسیحی برای جشن های بت پرستی انقلاب زمستانی آغاز شد.

 

اینستاگرام ره آورد نیوز

 

برای مسیحیان اولیه (و برای بسیاری از مسیحیان امروزی)، مهمترین تعطیلات در تقویم مسیحی عید پاک بود که یادآور مرگ و رستاخیز عیسی مسیح است. با این حال، هنگامی که مسیحیت در جهان روم در اوایل قرن چهارم آغاز شد، رهبران کلیسا را بر آن داشت تا با یک جشن به مبارزه علیه بت پرستی رومی بروند.

 

هر زمستان، رومیان بت پرست، خدای زحل، خدای کشاورزی را با ساتورنالیا گرامی می داشتند، جشنی که از 17 دسامبر آغاز می شد و معمولاً در 25 دسامبر یا حوالی آن با جشن انقلاب زمستانی به افتخار آغاز چرخه جدید خورشیدی به پایان می رسید. این جشن بسیار شاد بود و خانواده ها و دوستان هدایایی رد و بدل می کردند.

 

در همان زمان، آیین میترائیسم – پرستش خدای نور ایرانی باستان – در ارتش روم رواج داشت و این فرقه برخی از مهمترین آیین های خود را در انقلاب زمستانی برگزار می کرد.

 

پس از اینکه امپراتور روم کنستانتین اول در سال 312 به مسیحیت گروید و مسیحیت را تأیید کرد، رهبران کلیسا تلاش کردند تا تعطیلات انقلاب زمستانی را به خود اختصاص دهند و در نتیجه به تبدیل یکپارچه تر به مسیحیت برای رعایای امپراتور دست یابند.

 

در منطقی کردن جشن تولد عیسی در اواخر دسامبر، رهبران کلیسا ممکن است استدلال کرده باشند که از آنجایی که جهان ظاهراً در اعتدال بهاری (اواخر ماه مارس) ایجاد شده است، عیسی نیز در آن تاریخ توسط خدا آبستن شده است. مریم باکره که حامله شد، نه ماه بعد در انقلاب زمستانی عیسی را به دنیا می آورد.

 

از روم، جشن میلاد مسیح به سایر کلیساهای مسیحی در غرب و شرق گسترش یافت و به زودی اکثر مسیحیان تولد مسیح را در 25 دسامبر جشن گرفتند. بعداً به جشن رومی، آیین های دیگری از انقلاب زمستانی اضافه شد که توسط گروه های مختلف بت پرست انجام می شد، مانند نورپردازی چوب ییل و تزئینات با گیاهان همیشه سبز توسط قبایل ژرمنی.

 

کلمه کریسمس در ابتدا به عنوان Christes maesse وارد زبان انگلیسی شد که در انگلیسی باستان به معنای “عشای مسیح” یا “جشن مسیح” است. یک جشن محبوب قرون وسطایی جشن سنت نیکلاس میرا بود، قدیسی که گفته می شد درست قبل از کریسمس با هدایا و پند و اندرز از کودکان بازدید می کرد.

 

این داستان به شیوه مدرن گذاشتن هدایایی برای کودکان تبدیل شد که گفته می‌شود «بابانوئل»، مشتق شده از نام هلندی سنت نیکلاس-سینترکلاس، آورده است.

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

انقلاب روسیه

انقلاب روسیه؛ چرا منشویک‌ها شکست خوردند؟

در جریان انقلاب روسیه این الکساندر کرنسکی به رهبری منشویک‌ها بود که تلاش داشت دموکراسی هرچند نیم‌بند را برای روسیه به ارمغان بیاورد، اما تلاش‌هایش به سرانجام نرسید و بلشویک‌ها که تندرو تر بودند قدرت را قبضه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *