ولادمیر راسپوتین

قتل راسپوتین، مرد مقدس خودخوانده در روسیه تزاری

ولادمیر راسپوتین

1916 میلادی در چنین روزی، گریگوری افیموویچ راسپوتین، مرد خودخوانده مقدس، توسط اشراف روسی که مشتاق پایان دادن به نفوذ او بر خانواده سلطنتی بودند، به قتل رسید.

به گزارش ره آورد نیوز، 30 دسامبر 1916 مصادف با 9 دی 1295 شمسی، گریگوری راسپوتین مرد مرموز خانواده اشرافی روس توسط اشراف روسیه تزاری به قتل رسید.


راسپوتین، یک دهقان متولد سیبری، که در نوجوانی دچار تغییر مذهبی شده و خود را شفادهنده‌ای با توانایی پیش بینی آینده معرفی می‌کرد.


وی با نشان دادن توانایی خود در جلوگیری از خونریزی فرزند هموفیلی تزار، مورد لطف تزار نیکلاس دوم و تزارینا الکساندرا قرار گرفت.


از آن زمان به بعد، اگرچه راسپوتین به‌خاطر بدجنسی و مستی‌اش به طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفت اما تأثیر قدرتمندی بر خانواده حاکم روسیه گذاشت و اشراف، ارتدکس کلیسا و دهقانان را به‌طور یکسان خشمگین کرد.


او به ویژه بر تزارینا، همسر تزار تأثیر گذاشت و شایعه شد که معشوقه اوست.



بیشتر بدانید

تاسیس اتحاد جماهیر شوروی

گریگوری راسپوتین


هنگامی که نیکلاس برای رهبری نیروهای روسیه در جنگ جهانی اول رفت، راسپوتین عملاً از طریق الکساندرا بر کشور حکومت کرد و فساد و بی نظمی موجود در رومانوف روسیه افزایش یافت.


بدین ترتیب، گروهی از اشراف به رهبری شاهزاده فلیکس یوسپوف، شوهر خواهرزاده تزار و دوک بزرگ، از ترس افزایش قدرت راسپوتین (از جمله، برخی معتقد بودند که او قصد داشت صلح جداگانه‌ای با آلمانی‌ها برقرار کند) وی را در شب 29 دسامبر 1916 به کاخ یوسوپوف کشاندند.


ابتدا، قاتلان احتمالی راسپوتین به وی غذا و شراب پر از سیانور دادند.


وقتی نتوانستند راسپوتین را از طریق سم بکشند، آنها از فاصله نزدیک به او شلیک کردند و او را کشتند.


با این حال، مدت کوتاهی بعد، راسپوتین جان دوباره گرفت و سعی کرد از محوطه کاخ فرار کند.


در نتیجه مهاجمان دوباره به او شلیک کردند و به طرز فجیعی او را مورد ضرب و شتم قرار دادند.


سرانجام، راسپوتین را که هنوز به طور معجزه آسایی زنده بود، بستند و او را در رودخانه ای یخ زده انداختند.


جسد او چند روز بعد کشف شد و دو توطئه گر اصلی، یوسپوف و پاولوویچ تبعید شدند.


اندکی بعد، انقلاب بلشویکی به رژیم امپراتوری پایان داد. نیکلاس و الکساندرا به قتل رسیدند و سلطنت طولانی و رومانوف به پایان رسید.


درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

انقلاب روسیه

انقلاب روسیه؛ چرا منشویک‌ها شکست خوردند؟

در جریان انقلاب روسیه این الکساندر کرنسکی به رهبری منشویک‌ها بود که تلاش داشت دموکراسی هرچند نیم‌بند را برای روسیه به ارمغان بیاورد، اما تلاش‌هایش به سرانجام نرسید و بلشویک‌ها که تندرو تر بودند قدرت را قبضه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *