ماتا هاری

ماتا هاری، رقصنده و جاسوس آلمان‌ها به اعدام محکوم شد

ماتا هاری

ژوئیه 1917 میلادی در چنین روزی، ماتا هاری، رقصنده و زن زاده هلند، که نامش مترادف با جاسوس زن اغواگر شد، به اتهام جاسوسی برای آلمان محاکمه و متعاقبا مجرم شناخته شد.

 

تاریخ جهان؛

به گزارش ره آورد نیوز، ماتا هاری توسط جوخه تیراندازی، تیرباران شد.

 

ماتا هاری که بود؟

ماتا هاری، رقصنده و جاسوس ادعا شده توسط یک جوخه تیراندازی فرانسوی در وینسنس در خارج از پاریس به جرم جاسوسی اعدام شد.

 

اینستاگرام ره آوردنیوز

 

او برای اولین بار در سال 1905 به پاریس آمد و به عنوان یک رقصنده به شهرت رسید.

 

او به زودی شروع به گشت و گذار در سراسر اروپا کرد و داستان چگونگی به دنیا آمدن خود را در یک معبد مقدس هندی و آموزش رقص های باستانی توسط یک کشیش که او را ماتا هاری (Mata Hari) به معنای “چشم روز” در زبان مالایی نامید، تعریف می کرد.

 

ماتا هاری

در واقع، ماتا هاری در سال 1876 در شهر کوچکی در شمال هلند متولد شد و نام اصلی او مارگارتا گیرترویدا زله بود.

 

او دانش سطحی خود را در مورد رقص های هندی و جاوه ای زمانی به دست آورد که چندین سال در مالزی با همسر سابقش که اسکاتلندی بود و در ارتش استعماری هلند خدمت می‌کرد، زندگی کرد.

 

صرف نظر از اصالت او، وی سالن های رقص و خانه های اپرا از روسیه تا فرانسه را پر می کرد، بیشتر به این دلیل که نمایش او شامل برهنه شدن آرام آرام او بود.

 

مطالب مرتبط…

جنایات جنگی؛ تاریک ترین قسمت جنگ جهانی اول

چگونه جنگ جهانی اول به انقلاب روسیه دامن زد؟

 

او به یک اطلسی معروف تبدیل شد و با شروع جنگ جهانی اول، فهرست عاشقان او شامل افسران عالی رتبه نظامی از ملیت های مختلف شد.

 

ماتا هاری با دست خودش کسی را نکشت اما این شایعه وجود دارد که اقدامات جاسوسی او منجر به مرگ ۵۰ هزار سرباز شده است.

 

در فوریه 1917، مقامات فرانسوی او را به اتهام جاسوسی دستگیر و در زندان سنت لازار در پاریس زندانی کردند.

 

در یک محاکمه نظامی که در ماه ژوئیه انجام شد، او متهم به افشای جزئیات سلاح جدید متفقین شد که منجر به کشته شدن هزاران سرباز شده بود.

 

ماتا هاری سرانجام مجرم شناخته شد و به اعدام محکوم شد و در 15 اکتبر در حالی که از بستن چشم‌بند خودداری کرده بود توسط یک جوخه تیراندازی در وینسنس تیرباران شد.

 

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد وی به عنوان یک جاسوس آلمانی و برای مدتی به عنوان یک مامور مضاعف برای فرانسوی ها عمل می کرد، اما آلمانی ها او را به عنوان یک مامور ناکارآمد که اطلاعات کمی در اختیار داشت، می شناختند.

 

محاکمه نظامی او مملو از سوگیری و شواهد غیرمستقیم بود، و این احتمال وجود دارد که مقامات فرانسوی او را به عنوان “بزرگترین زن جاسوس قرن” به عنوان عاملی برای حواس پرتی برای خسارات عظیمی که ارتش فرانسه در جبهه غرب متحمل شده بود، معرفی کرده باشند.

 

ماتا هاری

ماتا هاری بر پرده ی سینما

مارگارت گرترود مک‌لئود، معروف به ماتا هاری یک رقاص تابو شکن در زمان خود بود که به جاسوسی در جریان جنگ جهانی اول متهم شد.

 

داستان زندگی ماتا هاری که رنگ و بویی کاملا هالیوودی داشت، در نهایت سال ۱۹۳۱ بر پرده سینما نقش بست. در این فیلم گرتا گاربو در نقش ماتا هاری ظاهر شد.

 

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

انقلاب روسیه

انقلاب روسیه؛ چرا منشویک‌ها شکست خوردند؟

در جریان انقلاب روسیه این الکساندر کرنسکی به رهبری منشویک‌ها بود که تلاش داشت دموکراسی هرچند نیم‌بند را برای روسیه به ارمغان بیاورد، اما تلاش‌هایش به سرانجام نرسید و بلشویک‌ها که تندرو تر بودند قدرت را قبضه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *