عیدی امین

به قدرت رسیدن “عیدی امین” در اوگاندا/ قصاب اوگاندا چگونه به قدرت رسید؟

عیدی امین

1971 میلادی در چنین روزی، عیدی امین یک هفته پس از سرنگونی رژیم میلتون اوبوته، رهبر اوگاندا، خود را رئیس جمهور اوگاندا و رئیس نیروهای مسلح اعلام کرد.

 

1971 میلادی مصادف با 1349 شمسی، عیدی امین، رئیس ارتش و رئیس نیروی هوایی اوگاندا که از سال 1966 در این سمت بود، زمانی که اوبوته هبر اوگاندا در خارج از کشور به سر می‌برد، قدرت را به دست گرفت.

 

امین با حکمرانی مستقیم، به زودی خود را به عنوان یک ملی‌گرا و یک ظالم افراطی نشان داد.

 

در سال 1972، عیدی امین یک برنامه نسل کشی را برای پاکسازی اوگاندا از گروه‌های قومی لانگو و آچولی راه اندازی کرد.

 

اینستاگرام ره آورد نیوز

 

در اواخر همان سال، امین به همه آسیایی‌ها دستور داد کشور را ترک کنند و حدود 60 هزار هندی و پاکستانی از اوگاندا فرار کردند و این کشور را به فروپاشی اقتصادی سوق داد.

 

او که مسلمان بود، روابط دوستانه اوگاندا با اسرائیل را معکوس کرد و به دنبال روابط نزدیکتر با لیبی و فلسطینی‌ها بود.

 

در سال 1976، عیدی امین خود را رئیس جمهور مادام العمر کرد و سرکوب گروه‌های قومی مختلف و مخالفان سیاسی در ارتش و جاهای دیگر را تشدید کرد.

 

او به خاطر لبخندش معروف بود، اما دیکتاتور نظامی عیدی امین دادا هشت سال طولانی با مشت آهنین بر اوگاندا حکومت کرد.

 

در سال 1978، عیدی امین در تلاش برای ضمیمه کردن منطقه کاگرا و منحرف کردن توجه از مشکلات داخلی اوگاندا، به تانزانیا حمله کرد.

 

در سال 1979، تانزانیا یک ضد حمله موفقیت آمیز را با کمک جبهه آزادیبخش ملی اوگاندا، ائتلافی از تبعیدیان مسلح مختلف اوگاندا، آغاز کرد.

 

مطالب مرتبط…

اسلوبودان میلوشویچ به اتهام جنایات جنگی محاکمه می‌شود

 

امین و دولتش از کشور فرار کردند و اوبوته از تبعید بازگشت تا ریاست جمهوری اوگاندا را دوباره به دست گیرد.

 

امین از عربستان پناهندگی گرفت. اعتقاد بر این است که او مسئول قتل 300 هزار اوگاندایی بوده است، اگرچه او هرگز به خاطر جنایات خود محاکمه نشد.

 

عیدی امین در 16 آگوست 2003 در عربستان سعودی درگذشت.

 

عیدی امین و معمر قذافی
معمر قذافی و عیدی امین در دیدار قذافی از اوگاندا

آخرین پادشاه اسکاتلند (the last king of Scotland) فیلمی با بازی فارست ویتاکر برخلاف عنوان گمراه‌کننده‌اش، درباره زندگی عیدی امین است.

 

داستان این فیلم درباره یک پزشک جوان اسکاتلندی ماجراجو است که داوطلب طبابت در اوگاندا می‌شود و در آنجا در نخستین روزهای کودتای «عیدی امین» به صورت تصادفی با وی آشنا می‌شود ؛ آشنایی که در ابتدا برای دکتر نیکلاس کریگان جالب است ، وی از امین لقب آخرین پادشاه اسکاتلند را می‌گیرد.

 

عیدی امین و یاسر عرفات
عیدی امین و یاسر عرفات

عیدی امین که بود و چگونه در اوگاندا به قدرت رسید؟

عیدی امین دادا متولد 1925 میلادی در کوبوکو، در شمال غربی اوگاندا بود.

 

در سال 1946، پس از دریافت آموزش ابتدایی، امین به تفنگ‌دارهای آفریقایی کینگ (KAR)، هنگ ارتش استعماری بریتانیا پیوست و به سرعت درجات ترقی را طی کرد.

 

امین در سال 1949 به سومالی اعزام شد تا با شورشیان شیفتا بجنگد و بعداً در جریان سرکوب شورش مائو مائو در کنیا (1952-1956) با بریتانیایی‌ها جنگید.

 

در سال 1959 او به درجه افندی – بالاترین مقام برای یک سرباز سیاه پوست آفریقایی در KAR – رسید و در سال 1966 به فرماندهی نیروهای مسلح منصوب شد.

 

جالب است بدانید، عیدی امین در طول دوران خدمتش در ارتش، قهرمان سبک وزن بوکس اوگاندا شد، عنوانی که او به مدت 9 سال بین سال های 1951 تا 1960 در اختیار داشت.

 

اوگاندا در 9 اکتبر 1962 استقلال خود از بریتانیا را به دست آورد و میلتون اوبوته اولین نخست وزیر این کشور شد.

 

در سال 1964، اوبوته با عیدی امین که به گسترش و قدرت ارتش اوگاندا کمک کرده بود، اتحاد برقرار کرد.

 

در فوریه 1966، اوبوته قانون اساسی را به حالت تعلیق درآورد و خود را رئیس جمهور اجرایی معرفی کرد.

 

اندکی پس از آن، اوبوته، امین برای سرکوب و خلع پادشاه موتسا دوم، که به عنوان «شاه فردی» نیز شناخته می‌شد، به بوگاندا در جنوب مرکزی اوگاندا فرستاد.

 

بعد از چند سال همکاری بین اوبوته و امین، اوبوته شروع به زیر سوال بردن وفاداری امین کرد و دستور دستگیری او را در حالی که برای کنفرانس سران کشورهای مشترک المنافع به سنگاپور می‌رفت، صادر کرد.

 

امین در 25 ژانویه 1971 کودتا کرد و کنترل دولت را به دست گرفت و اوبوته را مجبور به تبعید کرد.

 

اخراج مهاجران از اوگاندا در دوره امین

رژیم ترور عیدی امین در اوگاندا

هنگامی که امین به قدرت رسید، اعدام‌های دسته جمعی را علیه آچولی و لانگو، قبایل مسیحی که به اوبوته وفادار بودند و همچنین به عنوان یک تهدید تلقی می‌شدند، آغاز کرد.

 

امین همچنین از طریق نیروهای امنیتی داخلی مختلف که سازماندهی کرده بود، مانند اداره تحقیقات دولتی (SRB) و اتحاد امنیت عمومی (PSU) که هدف اصلی آنها از بین بردن مخالفان رژیم او بود، شروع به ایجاد رعب و وحشت کرد.

 

هنگامی که جبهه مردمی برای آزادی فلسطین (PFLP) یک پرواز ایرفرانس از اسرائیل به پاریس را در 27 ژوئن 1976 ربود، امین از آن‌ها استقبال کرد و به آنها نیرو و سلاح داد، اما زمانی که کماندوهای اسرائیل متعاقبا گروگان‌ها را نجات دادند، تحقیر شد.

 

پس از آن، امین دستور اعدام چند نفر از پرسنل فرودگاه، صدها کنیایی که گمان می‌رود با اسرائیل توطئه کرده بودند و یک گروگان انگلیسی مسن که قبلاً به بیمارستانی بود را صادر کرد.

 

عیدی امین
عیدی امین

فروپاشی رژیم هیدی امین

با گذشت زمان، تعداد یاران صمیمی امین کاهش یافت و نیروهای سابق وفادار شروع به شورش کردند.

 

هنگامی که برخی از آن سوی مرز به تانزانیا گریختند، امین، رئیس جمهور تانزانیا، جولیوس نیره، را به تحریک ناآرامی متهم کرد و با الحاق کاگرا سالینت، نواری از قلمرو شمال رودخانه کاگرا، در نوامبر 1978، تلافی کرد.

 

حمله برای بازپس گیری منطقه‌ی تسخیر شده از سوی ارتش تانزانیا و ارتش در تبعید اوگاندا موفقیت امیز بود و در 11 آوریل 1979، امین مجبور به فرار شد.

 

اگرچه او ابتدا به لیبی پناهنده شد، اما بعداً به عربستان سعودی نقل مکان کرد و تا زمان مرگش در سال 2003 که بر اثر نارسایی چند عضو بدن، در آن کشور به راحتی زندگی کرد.

 

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

انقلاب روسیه

انقلاب روسیه؛ چرا منشویک‌ها شکست خوردند؟

در جریان انقلاب روسیه این الکساندر کرنسکی به رهبری منشویک‌ها بود که تلاش داشت دموکراسی هرچند نیم‌بند را برای روسیه به ارمغان بیاورد، اما تلاش‌هایش به سرانجام نرسید و بلشویک‌ها که تندرو تر بودند قدرت را قبضه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *