روز ملی ایتالیا

پایان نظام سلطنتی در ایتالیا و استقرار جمهوری

همه پرسی در ایتالیا

ژوئن 1946 میلادی مصادف با خرداد 1325 شمسی، پس از جنگ جهانی دوم، مردم ایتالیا در همه پرسی رای به جایگزینی نظام سلطنتی با جمهوری دادند.

 

جهان در روزی که گذشت؛

به گزارش ره آورد نیوز، هنگامی که جنگ جهانی دوم در اروپا در ماه مه 1945 به پایان رسید، همه احزاب ضد فاشیست ایتالیا یک دولت شمالی را به رهبری قهرمان مقاومت، فروچو پاری، تشکیل دادند.

 

پاکسازی ایتالیا از فاشیستدر مناطق شمالی این کشور شروع شد و برای مدت کوتاهی حدود 15 هزار فاشیست پاکسازی یا کشته شدند.

 

در برخی مناطق (مانند امیلیا و توسکانی) انتقام‌جویی‌ها تا سال 1946 ادامه یافت.

 

ره آورد نیوز را در اینستاگرام دنبال کنید؛ روی نوشته کلیک کنید…

 

زنان «همکار» سرهای خود را تراشیدند و در خیابان‌ها رژه رفتند. کمیسیونی برای پاکسازی فاشیست ها در سراسر کشور تشکیل شد. (یک ارگان مشابه از سال 1943 در جنوب فعالیت می کرد.)

 

این پاکسازی ها باعث نگرانی زیادی شد، زیرا تقریباً هر کسی که در بخش دولتی شغلی داشت باید عضو حزب فاشیست می‌بود.

 

به زودی یک واکنش ضد پاکسازی با حمایت لیبرال های ایتالیا تشکیل شد.

 

در حقیقت، تصفیه‌ها کوتاه مدت و سطحی بود و حتی فاشیست‌های پیشرو نیز توانستند از یک سری عفو بهره ببرند، که مهم‌ترین آنها توسط وزیر دادگستری کمونیست، تولیاتی، انجام شد.

 

در نوامبر 1945، پاری مجبور به استعفا شد و آلسید دی گاسپری، رهبر دموکرات مسیحی جایگزین او شد، که یک دولت بین‌حزبی معتدل‌تر و «رومی» را تشکیل داد.

 

مطالب مرتبط…

میخائیل گورباچف برای اجلاس سران وارد واشنگتن شد

روزهای اول جنگ جهانی دوم چه اتفاقاتی افتاد؟

آدولف آیشمن به دار آویخته شد

 

روز ملی ایتالیا

ایتالیا و دولت آن تلاش برای پاکسازی را کنار گذشت، شرکت های صنعتی بزرگ را به صاحبان قبلی خود بازگرداند، و مقامات دولتی عادی را جایگزین مدیران حزبی در شمال کرد.

 

به طور کلی، پاکسازی های ایتالیا بسیار کمتر از آلمان انجام بود.

 

در ماه مه 1946، پادشاه ویکتور امانوئل سوم سرانجام از سلطنت کنار رفت و پسر او برای مدت کوتاهی پادشاه ایتالیا شد، اما خانواده سلطنتی یک ماه بعد با تصمیم گیری در همه پرسی به نفع یک جمهوری مجبور به ترک کشور شدند. (زمانی که قانون اساسی جدید در سال بعد تصویب شد، تصریح کرد که هیچ عضو مذکر خانواده ساووی نمی تواند در ایتالیا زندگی کند؛ این قانون در سال 2002 لغو شد.)

 

دراین همه پرسی 57 درصد مردم رای به جایگزینی نظام سلطنتی با جمهوری دادند.

 

جالب است بدانید، بسیاری از مناطق جنوب ایتالیا سلطنت طلب بود به طوری که 80 درصد از ناپلی ها، به سلطنت رای داده بودند، اما مرکز و شمال ایتالیا اکثراً جمهوری را انتخاب کردند.

 

در همان زمان، مجلس مؤسسان ایتالیا با رأی عمومی مردم از جمله رای زنان که برای اولین بار حق رای دادن داشتند، برای تنظیم قانون اساسی جدید انتخاب شد.

 

سه حزب بزرگ ایتالیا یعنی دموکرات مسیحی، سوسیالیست و کمونیست – سه چهارم آرا و کرسی های مجلس را به دست آوردند.

 

دموکرات‌های مسیحی با بیش از یک سوم آرا و کرسی‌ها، تسلط خود را پس از جنگ به عنوان قدرتمندترین حزب ایتالیا آغاز کردند، اگرچه لیبرال‌ها، که معاونان آن شامل چندین وکیل قانون اساسی بودند، مانند کمونیست‌ها تأثیر عمده‌ای بر قانون اساسی جدید داشتند.

 

قانون اساسی ایتالیا سرانجام در دسامبر 1947 آماده و امضا شد و در 1 ژانویه 1948 اجرایی شد.

 

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

انقلاب روسیه

انقلاب روسیه؛ چرا منشویک‌ها شکست خوردند؟

در جریان انقلاب روسیه این الکساندر کرنسکی به رهبری منشویک‌ها بود که تلاش داشت دموکراسی هرچند نیم‌بند را برای روسیه به ارمغان بیاورد، اما تلاش‌هایش به سرانجام نرسید و بلشویک‌ها که تندرو تر بودند قدرت را قبضه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *