شرکت گوگل

شرکت گوگل ۱۱۸ میلیون دلار به کارکنان زن خود غرامت می‌دهد

شرکت گوگل

شرکت گوگل با پرداخت ۱۱۸ میلیون دلار برای تسویه یک شکایت تبعیض جنسیتی موافقت کرده است.

 

به گزارش ره آورد نیوز به نقل از یورونیوز، وکلای مدافع زنانی که به‌خاطر دستمزد پایین‌تر نسبت به همکاران مرد، گوگل کارفرمای خود را به تبعیض جنسیتی و برخورد نابرابر با کارکنان متهم کرده بودند، از موافقت شرکت گوگل با پرداخت این مبلغ در ازای بسته شدن پرونده قضایی پس از ۵ سال خبر دادند.

 

این شکایت در سال ۲۰۱۷ میلادی و پس از آن ثبت شد که ۳ زن شرکت را متهم کردند که به کارمندان مونث دستمزد کمتری می دهد.

 

چنین اقدامی خلاف قانون پرداخت دستمزد برابر کالیفرنیا است. طبق شکایت شکاف دستمزد میان کارمندان زن و مرد حدود ۱۷ هزار دلار بوده است.

 

همچنین در شکایت ادعا شده شرکت گوگل اجازه نمی دهد زنان در شغل خود رشد کنند و آنها را در رده های پایین شغلی نگه می دارد در نتیجه این امر دستمزد و پاداش کمتری در مقایسه با همکاران مذکر خود دریافت می کنند.

 

طبق توافق به‌عمل آمده حدود ۱۵۵۰۰ پرسنل زن شرکت گوگل که از سپتامبر ۲۰۱۳ در ایالت کالیفرنیا برای این غول دنیای مجازی کار می‌کرده‌اند، غرامت دریافت می‌کنند.

 

ره آورد نیوز را در اینستاگرام دنبال کنید؛ روی نوشته کلیک کنید…

 

شیوه برخورد گوگل با کارمندان از یک سال قبل تحت بررسی بوده است.

 

سال گذشته گوگل توافق کرد تا ۲.۵ میلیون دلار برای تسویه شکایتی بپردازد.

 

در شکایت مذکور ادعا شده بود شرکت به مهندسان زن کمتر حقوق می دهد و متقاضیان شغلی با نژاد آسیایی را نادیده می گیرد.

 

یکی از سخنگویان گوگل یکشنبه شب در پاسخ به خبرگزاری فرانسه، ضمن استقبال از توافق مزبور آن را تنها راه‌حل مسئله و نتیجه آن را به‌نفع دو طرف دانست.

 

این گروه از کارکنان سابق گوگل همچنین گفته بودند زنان دارای تجربیات و صلاحیت‌های مشابه با مردان در سطوح پایین‌تر به کار گماشته می‌شوند.

 

مطالب مرتبط…

ایلان ماسک می خواهد 10 درصد از مشاغل تسلا را کاهش دهد

ایلان ماسک از خرید توییتر به طور موقت دست کشید

 

 

طبق متن توافق به‌عمل آمده که وکلا آن را در اختیار رسانه‌ها قرار داده اند گوگل با تکذیب کلیه ادعاهای مزبور گفته که مقررات استخدامی شرکت کاملا مطابق با قانون و مقررات کار است. این توافق باید از سوی قاضی تایید شود.

 

این موتور جستجوگر اینترنتی در سال ۲۰۲۱ هم پس از مطرح شدن اتهاماتی در خصوص تبعیض نسبت به کارکنان زنان آسیایی خود قبول کرد تا مبلغی در حدود ۳.۸ میلیون دلار به وزارت کار آمریکا جریمه پرداخت کند.

 

بخش اعظم این مبلغ قرار است به‌عنوان خسارت به ۲۵۶۵ پرسنل زن گوگل که در پست‌های مهندسی فعالیت می‌کردند و همچنین نزدیک ۳ هزار زن کاندیدای استخدام یا افرادی که اصالت آسیایی داشتند و به این دلیل کنار گذاشته شده بودند، پرداخت شود.

 

گوگل می‌گوید پس از بررسی در سطح داخلی متوجه این تبعیض شده و به همین دلیل با پرداخت این مبلغ قصد داشته وضعیت را جبران کند.

 

با این حال گوگل می‌گوید قانونی را نقض نکرده است.

 

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

انقلاب روسیه

انقلاب روسیه؛ چرا منشویک‌ها شکست خوردند؟

در جریان انقلاب روسیه این الکساندر کرنسکی به رهبری منشویک‌ها بود که تلاش داشت دموکراسی هرچند نیم‌بند را برای روسیه به ارمغان بیاورد، اما تلاش‌هایش به سرانجام نرسید و بلشویک‌ها که تندرو تر بودند قدرت را قبضه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *