سقوط بازار کریپتو

سقوط بازار کریپتو به چه معنی است؟

سقوط بازار کریپتو

روز سه‌شنبه 20 اردیبهشت، بیت‌کوین برای اولین بار در ۱۰ ماه گذشته برای مدت کوتاهی به زیر ۳۰ هزار دلار سقوط کرد.

 

به گزارش ره آورد نیوز به نقل از رویترز، در حالی که بر اساس اطلاعات سایت CoinMarketCap، ارزهای دیجیتال به طور کلی نزدیک به ۸۰۰ میلیارد دلار ارزش بازار را در ماه گذشته از دست داده‌اند، زیرا سرمایه‌گذاران از تشدید سیاست‌های پولی نگران هستند.

 

ره آورد نیوز را در اینستاگرام دنبال کنید؛ روی نوشته کلیک کنید…

 

در مقایسه با آخرین چرخه انقباض فدرال رزرو که در سال 2016 آغاز شد، کریپتو بازار بسیار بزرگتری است و نگرانی‌هایی را در مورد ارتباط متقابل آن با بقیه سیستم مالی ایجاد می‌کند.

 

بازار ارزهای دیجیتال چقدر بزرگ است؟

بر اساس گزارش CoinGecko، در ماه نوامبر، محبوب‌ترین ارز رمزنگاری‌شده، بیت‌کوین، به بالاترین قیمت خود یعنی بیش از 68000 دلار رسید و ارزش بازار کریپتو را به 3 تریلیون دلار رساند.

 

این رقم در روز سه شنبه 1.51 تریلیون دلار بود.

 

بیت کوین نزدیک به 600 میلیارد دلار از این ارزش را به خود اختصاص می دهد و پس از آن اتریوم با ارزش بازار 285 میلیارد دلاری در رتبه ی دوم قرار دارد.

 

اگرچه ارزهای دیجیتال از رشد انفجاری برخوردار بوده اند، بازار هنوز نسبتاً کوچک است.

 

به عنوان مثال، ارزش بازارهای سهام ایالات متحده، 49 تریلیون دلار است، در حالی که انجمن صنعت اوراق بهادار و بازارهای مالی، ارزش برجسته بازارهای با درآمد ثابت ایالات متحده را تا پایان سال 2021 به 52.9 تریلیون دلار تعیین کرده است.

 

چه کسی ارزهای رمزنگاری شده را در اختیار دارد و معامله می کند؟

ارزهای دیجیتال به عنوان یک پدیده خرده‌فروشی شروع شد، اما علاقه نهادی صرافی‌ها، شرکت‌ها، بانک‌ها، صندوق‌های تامینی و صندوق‌های متقابل به ارز دیجیتال بیت کوین به سرعت در حال رشد است.

 

در حالی که داده‌های مربوط به نسبت خرده‌فروشی در مقابل سرمایه‌گذاران نهادی در بازار کریپتو به سختی به دست می‌آید، کوین‌بیس، بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال جهان، گفت که سرمایه‌گذاران نهادی و خرد هر کدام حدود 50 درصد از دارایی‌های پلتفرم خود را در سه ماهه چهارم به خود اختصاص داده‌اند.

 

کوین بیس گفت که مشتریان نهادی آن در سال 2021 1.14 تریلیون دلار ارز دیجیتال معامله کردند که از 120 میلیارد دلار در سال 2020 بیشتر بود.

 

مطالب مرتبط…

کیف پول سیف پل اهراز هویت را اجباری کرد

بانک مرکزی اوگاندا صدور ارز دیجیتال را بررسی می‌کند

 

بیشتر بیت کوین و اتریوم در گردش در اختیار تعداد معدودی است.

 

یک گزارش در اکتبر 2021 از سوی دفتر ملی تحقیقات اقتصادی (NBER) نشان داد که 10000 سرمایه گذار بیت کوین، اعم از افراد و نهادها، حدود یک سوم بازار بیت کوین را کنترل می کنند و 1000 سرمایه گذار دارای حدود 3 میلیون توکن بیت کوین هستند.

 

طبق تحقیقات دانشگاه شیکاگو، تقریباً 14٪ از آمریکایی‌ها تا سال 2021 در دارایی‌های دیجیتال سرمایه گذاری کرده‌اند.

 

آیا سقوط کریپتو می تواند به سیستم مالی آسیب برساند؟

در حالی که بازار کلی ارزهای دیجیتال نسبتاً کوچک است، فدرال رزرو، وزارت خزانه داری و هیئت بین المللی ثبات مالی، استیبل کوین ها – توکن های دیجیتال متصل به ارزش دارایی های سنتی – را به عنوان یک تهدید بالقوه برای ثبات مالی معرفی کرده اند.

 

استیبل کوین ها بیشتر برای تسهیل تجارت در سایر دارایی‌های دیجیتال استفاده می‌شوند.

 

آنها توسط دارایی‌هایی پشتیبانی می‌شوند که ممکن است در مواقع استرس بازار ارزش خود را از دست بدهند یا نقد شوند، در حالی که قوانین و افشای اطلاعات پیرامون آن دارایی‌ها و حقوق بازخرید سرمایه گذاران مبهم است.

 

تنظیم‌کننده‌ها گفته‌اند که این امر می‌تواند استیبل کوین‌ها را مستعد از دست دادن اعتماد سرمایه‌گذاران کند، به‌ویژه در زمان‌های پراسترس بازار.

 

به گفته CoinGecko، این اتفاق روز دوشنبه رخ داد، زمانی که Terra Luna USD، یک استیبل کوین بزرگ، پیوند خود را با دلار شکست و به 0.67 دلار سقوط کرد. این حرکت تا حدی به سقوط بیت کوین کمک کرد.

 

به گفته رگولاتورها، اگرچه TerraUSD پیوند خود را با دلار از طریق یک الگوریتم حفظ می‌کند، اما سرمایه‌گذاران روی استیبل‌کوین‌هایی کار می‌کنند که ذخایر دارایی‌هایی مانند پول نقد یا اوراق تجاری را حفظ می‌کنند، می‌توانند به سیستم مالی سنتی سرازیر شوند و باعث ایجاد استرس در طبقات دارایی زیربنایی شوند.

 

به گفته رگولاتورها، با توجه به ثروت بیشتر شرکت‌ها به عملکرد دارایی‌های رمزنگاری‌شده و موسسات مالی سنتی که بیشتر در طبقه دارایی‌ها فعالیت می‌کنند، ریسک‌های دیگری نیز در حال ظهور هستند.

 

برای مثال، در ماه مارس، مسئول کنترل ارز هشدار داد که بانک‌ها ممکن است توسط مشتقات کریپتو و قرار گرفتن در معرض کریپتوهای پوشش‌دهی نشده دچار مشکل شوند، زیرا آنها با داده‌های تاریخی کمی از قیمت کار می‌کنند.

 

با این حال، تنظیم کننده ها به طور کلی در مورد اندازه تهدیدی که سقوط کریپتو برای سیستم مالی و اقتصاد گسترده تر ایجاد می کند، اختلاف نظر دارند.

 

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

انقلاب روسیه

انقلاب روسیه؛ چرا منشویک‌ها شکست خوردند؟

در جریان انقلاب روسیه این الکساندر کرنسکی به رهبری منشویک‌ها بود که تلاش داشت دموکراسی هرچند نیم‌بند را برای روسیه به ارمغان بیاورد، اما تلاش‌هایش به سرانجام نرسید و بلشویک‌ها که تندرو تر بودند قدرت را قبضه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *