نرخ تورم در ترکیه

نرخ تورم ترکیه رکوردها را یکی پس از دیگری جابجا می‌کند

نرخ تورم در ترکیه

نرخ تورم سالانه ترکیه در ماه ژوئن گذشته به ۷۸.۶۲ درصد رسید که بالاترین سطح در ۲۴ سال گذشته یعنی از سپتامبر ۱۹۹۸ که نرخ ۸۰.۴ درصدی ثبت شده بود، محسوب می‌شود.

 

به گزارش ره آورد نیوز به نقل از یورونیوز، نرخ تورم سالانه در ترکیه در حالی به ۸۰ درصد نزدیک شده که این رقم سال پیش (ژوئن ۲۰۲۱) حدود ۱۷/۵ درصد بود.

 

نگاهی به جزئیات افزایش قیمت کالاها و خدمات که مرکز آمار این کشور منتشر کرده نشان می‌دهد بخش‌هایی نظیر حمل و نقل، مواد غذایی، لوازم خانگی، هتل و رستوران‌ها و مسکن بالاترین جهش قیمت‌ها را تجربه کرده‌اند.

 

بیشترین جهش قیمت در حوزه حمل و نقل بوده که در ماه ژوئن ١٢٣ درصد تورم سالانه را شاهد بوده است؛ فقط طی یک ماه هزینه‌های حمل و نقل، حدود ۱۱ درصد بالاتر رفته است.

 

ره آورد نیوز را در اینستاگرام دنبال کنید؛ روی نوشته کلیک کنید…

 

این در حالی است که مرکز آمار ایران، دو هفته پیش، از ثبت تورم ماهانه ۱۲.۲ درصدی در خرداد گذشته خبر داد که رکوردی کم سابقه در اقتصاد ایران به شمار می‌رود.

 

تورم ماهانه خرداد ماه ایران ٨.٧ واحد درصد بیش از نرخ گزارش شده برای اردیبهشت ماه پیش بود.

 

بنابراین، با وجود گزارش نرخ تورم سالانه ۳۹.۴ درصد در ایران، بار تورم ماه گذشته در ایران ۲ برابر سنگین‌تر از ترکیه بوده است.

 

ترکیه از نوامبر ۲۰۲۱ میلادی و طی ۸ ماه گذشته شاهد عبور نرخ تورم از مرز ۲۰ درصد بوده است.

 

اما نرخ تورم سالانه ایران از دی ماه ۱۳۹۷ از مرز ۲۰ درصد گذشته و در فاصله آذر ماه ۱۳۹۹ تا خرداد ۱۴۰۱ در دامنه ۳۰ تا ۴۶ درصد نوسان کرده است.

 

گزارش روز دوشنبه مرکز آمار ترکیه نشان می‌دهد که بیشترین افزایش سالانه قیمت‌ها مربوط به بخش حمل و نقل با ۱۲۳.۳۷ درصد، مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی با ۹۳.۹۳ درصد و اثاثیه و لوازم خانگی با ۸۱.۱۴ درصد بوده است.

 

مطالب مرتبط…

بالا رفتن نرخ تورم در اتحادیه اروپا؛ جهش سطح عمومی قیمت‌ها در دو کشور از ۲۰ درصد گذشت

تصمیم جدید اتحادیه اروپا در رابطه با ارزهای دیجیتال

 

نرخ تورم در ترکیه

همچنین، کمترین افزایش سالانه سطح قیمت‌ها در بخش ارتباطات با ۲۳.۷۴ درصد گزارش شده و این صعود در بخش پوشاک و کفش با ۲۶.۹۹ درصد، آموزش ۲۷.۷۶ درصد و بهداشت و درمان نیز ۳۹.۳۴ درصد ثبت شده است.

 

نرخ تورم در ترکیه پارسال تشدید شد؛ پس از آنکه بانک مرکزی این کشور نرخ سود بانکی را برای چهارمین بار کاهش داد و از ۱۵ به ۱۴ درصد رساند.

 

روند گرانی کالا‌ها و خدمات در ترکیه با حمله روسیه به اوکراین تشدید شده است.

 

لیره ترکیه در سال گذشته میلادی حدود ٤٤ درصد از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داد و از ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی تا کنون حدود ۲۴ درصد از ارزش پول ملی ترکیه کاسته شده است.

 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه هم هفته گذشته به مردم وعده داد که دولت او حداقل دستمزد ماهانه را ۳۰ درصد افزایش دهد.

 

حداقل دستمزد ماهانه در ترکیه از ابتدای ژوئیه ۵ هزار و ۵۰۰ لیر (۳۳۰ دلار آمریکا) در نظر گرفته شده است. البته ژانویه گذشته نیز حداقل دستمزد ماهانه با افزایش ۵۰ درصدی به ۴ هزار و ۲۵۰ لیر رسیده بود.

 

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

مثلث برمودا

مثلث برمودا کجاست؟ علم چگونه معمای این مکان را حل کرد؟

بسیاری از مردم مثلث برمودا را یکی از اسرارآمیزترین نقاط زمین می‌دانند. اما به راستی چرا مثلث برمودا تا این اندازه مورد توجه قرار گرفته است؟ آیا این منطقه واقعا تا این اندازه ترسناک است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *