آمیب مغزخوار

آمیب مغزخوار چگونه شما را می کشد؟

آمیب مغزخوار

نگلیریا فاولری یا آمیب مغز خوار یک ارگانیسم تک سلولی است که عمدتاً در آب‌های شیرین گرم یافت می‌شود و پتانسیل ایجاد بیماری را دارد که در اکثریت قریب به اتفاق موارد کشنده است.

 

به گزارش ره آورد نیوز به نقل از نیوزویک، عفونتی که آمیب مغز خوار یا ناگلریا فاولری ایجاد می کند به مننگوانسفالیت آمیب اولیه (PAM) معروف است و میزان مرگ و میر آن بیش از 97 درصد است.

 

خوشبختانه موارد این بیماری در ایالات متحده و سایر نقاط جهان که آمیب در آن یافت می شود بسیار نادر است.

 

جولیا هاستون، اپیدمیولوژیست پزشکی در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری گفت: تنها چهار نفر از 154 فرد آلوده شناخته شده در ایالات متحده از سال 1962 تا 2021 زنده مانده اند.

 

آمیب مغزخوار یا ناگلریا فاولری چگونه مردم را می کشد؟

آمیب مغزخوار زمانی که آب آلوده از طریق بینی وارد بدن می شود، افراد را مبتلا می کند، که معمولاً زمانی رخ می دهد که افراد در آب های گرم مانند دریاچه ها و رودخانه ها شنا یا غواصی می کنند.

 

هاستون می گوید: «این عصب در امتداد عصب بویایی به مغز می رود، که عصبی است که بینی و مغز را به هم متصل و حس بویایی ما را کنترل می کند. هنگامی که آمیب به مغز می رسد، شروع به تخریب بافت مغز می کند و باعث عفونت ویرانگری به نام مننگوانسفالیت آمیب اولیه می شود که معمولاً کشنده است.»

 

ره آورد نیوز را در اینستاگرام دنبال کنید؛ روی نوشته کلیک کنید…

 

آمیب مغزخوار می تواند باعث عفونتی شود که به مننگوانسفالیت آمیب اولیه معروف است که میزان مرگ و میر آن بیش از 97 درصد است.

 

او گفت: “آمیب ها… بافت مغز را با آزاد کردن مولکول های سمی تخریب می کنند.” “سیستم ایمنی سعی می کند با ارسال سلول های ایمنی و مایعات به مغز با عفونت مبارزه کند. ترکیبی از مولکول های سمی و پاسخ ایمنی باعث تورم مغز و مرگ می شود.”

 

عفونت های ناشی از آمیب مغزخوار بسیار سریع پیشرفت می کنند و افراد معمولاً در عرض چند روز پس از بیمار شدن می‌میرند.

 

هاستون گفت: “علائم عفونت نگلیریا فاولری یا آمیب مغز خوار شبیه به مننژیت باکتریایی است، بنابراین گاهی اوقات در ابتدا تشخیص داده نمی شود.”

 

گفتنی است، هیچ درمانی برای آمیب مغزخوار ثابت نشده است که از مرگ جلوگیری کند، با این حال، گزینه های درمانی در دسترس هستند.

 

این واقعیت که نگلیریا فاولری یا آمیب مغز خوار می تواند از بافت مغز در بدن انسان تغذیه کند باعث شده است که به آن آمیب “مغزخوار” لقب داده شود.

 

عکس مغز انسان

چرا میزان مرگ و میر برای عفونت های نگلیریا فاولری یا آمیب مغز خوار بسیار بالا است؟

میزان مرگ و میر برای عفونت های نگلیریا فاولری یا آمیب مغز خوار بسیار بالا است زیرا آمیب ها به سرعت در بدن انسان تکثیر می شوند و در تخریب بافت مغز بسیار موثر هستند.

 

فرد آلوده هیچ روش دفاعی خاصی برای آمیب ندارد، بنابراین آنها به تنهایی قادر به مهار عفونت نیستند.

 

در موارد نادری که افراد زنده می‌مانند، به این دلیل بود که عفونت زودتر تشخیص داده شد، قبل از اینکه آسیب زیادی وارد شود، و با آنها بسیار تهاجمی درمان شد.

 

علائم عفونت ناگلریا فاولری چیست؟

علائم اولیه نگلیریا فاولری یا آمیب مغز خوار که بین یک تا نه روز پس از عفونت ظاهر می شود، شامل سفت شدن گردن، گیجی، عدم توجه به محیط اطراف، از دست دادن تعادل، تشنج و توهم است.

 

پس از ظهور علائم، بیماری به سرعت پیشرفت می کند و معمولاً بین یک تا 12 روز پس از شروع به مرگ منجر می شود.

 

مطالب مرتبط…

داروی سرطان پستان استرازنکا توسط اتحادیه اروپا تایید شد

چرا مردم در خواب می‌میرند؟

سلول‌های تومور سرطان سینه ممکن است در شب بیشتر پخش شوند

 

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

خواص موز سبز

خواص مصرف موز نرسیده برای بدن

دانشمندان طی  مطالعه‌ای در یک دوره ۲۰ ساله دریافتند که نشاسته موجود در موز نرسیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *