صبحانه سالم

برای صبحانه چی بخوریم؟ چی نخوریم

صبحانه سالم

برای افرادی که صبحانه بخشی از برنامه صبحگاهیشان است، خوردن یک وعده غذایی متعادل می تواند انرژی طولانی مدتی را برایشان در طول روز تامین کند.

 

با این حال، بسیاری از غذاهایی که معمولاً برای صبحانه مصرف می‌شوند، لزوماً بسیار مغذی نیستند و حتی ممکن است منجر به مشکلات گوارشی یا مشکلات دیگر شوند.

 

به گزارش ره آورد نیوز به نقل از نیوزویک، به گفته هالی واترز، متخصص تغذیه معتبر مستقر در استرالیا و عضو شورای مشورتی پزشکان برای تغذیه غیرانتفاعی متمرکز بر سلامت، بسیاری از غذاهای محبوب صبحانه فاقد مواد مغذی مهم هستند و ممکن است قبل از فرصت بعدی غذا خوردن احساس گرسنگی کنید.

 

واترز گفت: برخی قندها، چربی‌ها و سدیم افزودنی بالایی دارند و مصرف آن‌ها در صبحانه باعث می‌شوند احساس تنبلی و احساس سیری ناراحت‌کننده به همراه داشته باشد و در طولانی‌مدت خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن از جمله دیابت نوع 2، بیماری‌های قلبی عروقی و برخی سرطان‌ها را افزایش دهد.

 

ره آورد نیوز را در اینستاگرام دنبال کنید؛ روی نوشته کلیک کنید…

 

او می‌گوید: «انتخاب یک صبحانه سالم، برای نتایج بلندمدت سلامتی اهمیت دارد».

 

صبحانه ناسالم

بدترین غذاهای صبحانه برای خوردن چیست؟

به گفته جرلین جونز، متخصص تغذیه ثبت شده در ایالات متحده، بدترین غذاهای صبحانه برای خوردن در صبح آنهایی هستند که فیبر کم و قند افزوده و چربی اشباع شده بالایی دارند.

 

واترز گفت که در میان بدترین انتخاب ها، بسیاری از غلات صبحانه، ماست های طعم دار، و غذاهایی که حاوی قند افزوده بالایی هستند و همچنین محصولات آرد تصفیه شده مانند نان سفید، پنکیک و بیسکویت هستند.

 

غلات شیرین، دونات، شیرینی های صبحانه و نوشیدنی های قهوه شیرین مملو از قندهای ساده هستند. “این قندهای افزوده شده به یکباره مانند یک بمب قندی وارد سیستم شما می شوند و خیلی سریعتر به کالری تبدیل می شوند. این می تواند منجر به اثرات منفی بر سلامتی شود.”

 

پس از خوردن این غذاها، بدن به سرعت کربوهیدرات های موجود در آنها را هضم می کند که می تواند منجر به نوسانات قابل توجهی در سطح گلوکز و انسولین خون شود.

 

وقتی صبحانه خود را بر اساس این غذاها تنظیم می‌کنید، ممکن است منجر به یک چرخه معیوب از احساس تنبلی، عدم سیری و در نتیجه پرخوری در اواخر روز شود.

 

افزایش انرژی فوری حاصل از غذاها و نوشیدنی‌های شیرین ممکن است در آن صبح‌های شلوغ یا بعد از یک شب دیروقت مفید باشد، اما افت شدید قند خون که به دنبال آن اتفاق می‌افتد، این احتمال را افزایش می‌دهد که شما به منابع انرژی آزادسازی سریع وابسته شوید.

 

این غذاها معمولاً پروتئین و فیبر کمی دارند که عمل هضم را کند کرده و برای مدت طولانی تری احساس سیری می کنید.

 

مصرف بیش از حد قند افزوده نیز با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری قلبی و سرطان مرتبط است. ”

 

واترز توصیه کرد: «ویتامین های فراوری شده و مواد معدنی ضروری را که به شکل غلات کامل وجود دارند، حذف کنید.»

 

غذاهایی که سرشار از چربی های اشباع شده و ترانس هستند – مانند کلوچه، شیرینی ها، غذاهای سرخ شده، گوشت قرمز، شیر، و کره یا مارگارین نیز ناسالم ترین گزینه های صبحانه هستند.

 

چربی‌های اشباع شده و ترانس ناسالم می‌توانند با افزایش کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) (نوع «بد») و کاهش کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (نوع «خوب») در خون، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش دهند.

 

واترز گفت: “غذاهای چرب انقباضات دستگاه گوارش را تحریک کرده که می تواند تخلیه معده را کاهش و یبوست را بدتر کند و منجر به اسهال یا بدتر شدن آن شود.”

 

گفتنی است، غذاهای سرشار از روغن های تصفیه شده و چربی های اضافه شده نیز دارای ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی برای صبحانه ضروری هستند.

 

مطالب مرتبط…

علائم گرمازدگی و راه‌های درمان آن

میان گرسنه بودن و عصبانی شدن ارتباط وجود دارد

 

گوشت های فرآوری شده مانند بیکن، سوسیس و ژامبون معمولاً دارای چربی اشباع شده و همچنین سدیم یا نمک هستند.

 

اگر این گوشت ها غالباً مصرف شوند، ممکن است خطر ابتلا به چاقی و بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهند.”

 

صبحانه سالم

صبحانه سالم برای خوردن چیست؟

به گفته واترز، صبحانه سالم شامل انواع غذاهای مغذی غنی از فیبر، پروتئین گیاهی، کربوهیدرات های دیر هضم و چربی های سالم است.

 

غلات قندی را با نان جو تعویض کنید، میوه‌های کامل را به جای آب میوه‌ها انتخاب کنید، و سبزیجات و پروتئین‌های گیاهی سالم مانند حبوبات، محصولات سویا را به مقدار کم مصرف کنید.

 

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

خواص موز سبز

خواص مصرف موز نرسیده برای بدن

دانشمندان طی  مطالعه‌ای در یک دوره ۲۰ ساله دریافتند که نشاسته موجود در موز نرسیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *