شینزو آبه

شینزو آبه نخست وزیر سابق ژاپن بر اثر سوء قصد به جانش کشته شد

شینزو آبه

شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن، روز جمعه، ۱۷ تیرماه، در شهر نارا در جنوب غربی این کشور هدف شلیک گلوله قرار گرفت و کشته شد.

 

بر اساس گزارش خبرگزاری کیودو، رهبر سابق ژاپن در حال سخنرانی در یک کارزار انتخاباتی بود که صدای گلوله شنیده شد.

 

فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن در نشست مطبوعاتی در همین رابطه گفت: وضعیت شینزو آبه وخیم است.

 

وی ادامه داد: «پزشکان در حال حاضر هر کاری که می توانند انجام می دهند. من امیدوارم و دعا می کنم که نخست وزیر سابق، شینزو آبه از این وضعیت جان سالم به در ببرد.»

 

ره آورد نیوز را در اینستاگرام دنبال کنید؛ روی نوشته کلیک کنید…

 

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نسبت به وضعیت شینزو آبه ابراز نگرانی عمیق کرده است.

 

بلینکن در حاشیه نشست گروه 20 در جزیره بالی اندونزی گفت: دعاهای ما با او، با خانواده او و با مردم ژاپن است. «این یک لحظه بسیار بسیار غم انگیز است و ما منتظر اخبار خوبی از ژاپن هستیم.»

 

رسانه های ژاپنی گزارش داده اند که مظنون تیراندازی حدود سه سال تا حدود سال 2005 یکی از اعضای نیروی دفاع شخصی دریایی بوده است.

 

دو زن که شاهد این حادثه بودند به NHK گفتند که این مرد هنگام سخنرانی شینزو آبه از پشت به او نزدیک شد. شاهدان گفتند که اولین شلیک گلوله شنیده شد، به نظر می‌رسد کسی زخمی نشده است. وقتی گلوله دوم شلیک شد آبه روی زمین افتاد و مردم برای مداوای او شتافتند.

 

مطالب مرتبط…

بوریس جانسون با استعفای وزیران کابینه‌اش روبه رو شد

 

نخست وزیر ژاپن گفت که دلایل تیراندازی مشخص نیست، اما انتخابات آتی را “بنیان دموکراسی” توصیف کرد و گفت که این حمله “قابل تحمل نیست”.

 

کیشیدا تیراندازی را “وحشیانه و بدخواهانه” توصیف کرد.

 

وی گفت: “من می خواهم از تندترین کلمات موجود برای محکوم کردن این اقدام استفاده کنم.”

 

کیشیدا گفت که هیچ تصمیمی در مورد برنامه انتخابات آینده گرفته نشده است، اما افزود که از همه اعضای کابینه می خواهد به توکیو بازگردند.

 

گزارش های رسانه ای به نقل از پلیس گزارش داد که سلاحی که تصور می شود در این حمله استفاده شده دست ساز بوده است.

 

نخست وزیر استارلیا در همین رابطه گفت: از شنیدن گزارش‌های سوء قصد به شینزو آبه، نخست‌وزیر سابق ژاپن، عمیقاً متأسفم. آبه دوست بزرگ و خردمند استرالیا و یکی از مهمترین رهبران جهانی در دوران پس از جنگ است. دعای ما با او، همسرش و مردم ژاپن در این زمان بسیار سخت است.

 

مالکوم ترنبول، نخست وزیر سابق استرالیا، شینزو آبه را «یکی از رهبران بزرگ زمان ما» توصیف کرد که از شنیدن این تیراندازی وحشت زده شده است.

رسانه‌های ژاپنی گفته‌اند شینزو آبه، نخست‌وزیر سابق این کشور، پس از اصابت گلوله در یک سخنرانی کمپین انتخاباتی روز جمعه در غرب ژاپن، در حالت ایست قلبی به سر می‌برد.

 

رام امانوئل سفیر آمریکا در ژاپن گفت که ایالات متحده از تیراندازی به شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن، “متأسف و شوکه” است.

 

امانوئل در بیانیه ای گفت: «شینزو آبه رهبر برجسته ژاپن و متحد تزلزل ناپذیر ایالات متحده بوده است.»

 

وی افزود: «دولت آمریکا و مردم آمریکا برای سلامتی آبه، خانواده او و مردم ژاپن دعا می کنند.»

 

گفته می شود شینزو آبه در نارسایی قلبی قرار دارد، جایی که قلب نمی تواند خون کافی برای رفع نیازهای بدن پمپاژ کند.

 

به گزارش آسوشیتدپرس، این اصطلاح گاهی توسط مقامات ژاپنی برای توصیف موقعیت هایی استفاده می شود که قربانیان دیگر زنده نیستند، اما قبل از اعلام رسمی مرگ.

 

شینزو آبه کیست؟

نام شینزو آبه حتی در میان روس هایی که خیلی خوب سیاست را دنبال نمی کنند مشهور است.

 

جای تعجب نیست؛ شینزو آبه چهار بار رئیس دولت ژاپن شد. اولین بار – در سال های “صفر” ، آخرین بار – در سال 2017.

 

لازم به ذکر است که در ژاپن رئیس دولت – امپراطور – فقط قدرت اسمی دارد. نخست وزیر اهرم های اصلی قدرت را متمرکز می کند.

 

چهار مرتبه برای صعود به رده های بالای سلسله مراتب سیاسی ، نه تنها توانایی بدون شک ، بلکه منشا نیز به شینزو آبه کمک کرد.

 

پدربزرگ مادری او ، نوبوسوکه کیشی ، از سال 1957 تا 1960 نخست وزیر بود. قرن گذشته به عنوان وزیر امور خارجه خدمت می کرد.

 

شینزو آبه در سال 1954 متولد شد. او از جوانی برای کار در دولت آماده می شد. علوم سیاسی را در دانشگاه Seikei در توکیو تحصیل کرد. علاوه بر این ، در پایان دهه 1970. او به طور موقت به آمریکا رفت تا در مدرسه سیاست عمومی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی شرکت کند.

 

آبه جوان کار خود را در کوبه استیل آغاز کرد ، اما پس از سه سال به خدمات دولتی نقل مکان کرد. در سال 1982 ، پدرش به عنوان سرپرست وزارت خارجه ژاپن و شینزو به عنوان دستیار وزیر باقی خواهند ماند. سپس مقام عالی را در حزب لیبرال دموکرات (LDP) ، یکی از نیروهای سیاسی پیشرو در کشورش دریافت کرد.

 

از سال 1993 ، آبه مرتباً به عنوان نماینده مجلس عوام پارلمان ژاپن انتخاب می شود. در سال 2006 ، او رئیس LDP شد ، و خیلی زود برای اولین بار رئیس دولت این کشور شد. در همان زمان ، وی جوانترین نخست وزیر تاریخ اخیر ژاپن شد.

 

واکنش مقامات جهان به مرگ شینزو آبه

باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، بیانیه‌ای در مورد مرگ شینزو آبه صادر کرد. او می گوید:

 

من از ترور دوست و شریک قدیمی ام شینزو آبه در ژاپن شوکه و اندوهگین هستم. نخست وزیر سابق آبه هم به کشوری که در آن خدمت می کرد و هم به اتحاد خارق العاده بین ایالات متحده و ژاپن اختصاص داشت.

 

من همیشه کارهایی را که برای تقویت اتحادمان انجام دادیم، تجربه تکان دهنده سفر با هم به هیروشیما و پرل هاربر و لطفی که او و همسرش آکی آبه به من و میشل نشان دادند را به یاد خواهم داشت.

 

مایکل مارتین، وزیر امور خارجه ایرلند، گفت که از مرگ وحشتناک آبه «عمیقاً متأسف است».

 

شینزو آبه یک دموکرات قوی و متعهد بود، و به خصوص تکان دهنده است که او در حالی که در دموکراتیک ترین فعالیت ها، یعنی مبارزات انتخاباتی پیش از انتخابات، شرکت کرده بود، به قتل رسید.

 

رهبران اتحادیه اروپا در سراسر جهان به ژاپن پیوستند که ترور شینزو آبه را تسلیت گفتند، اورسولا فون در لاین گفت که او یک “شخص شگفت انگیز” و “دموکرات بزرگ” بود، و چارلز میشل گفت که او “هرگز کشتار وحشیانه شینزو آبه را درک نخواهم کرد».

 

رئیس کمیسیون اروپا در پیام خود گفت: «یک فرد فوق العاده، دموکرات بزرگ و قهرمان نظم جهانی چندجانبه درگذشت. من با خانواده او، دوستانش و همه مردم ژاپن عزادار هستم. این قتل وحشیانه و بزدلانه شینزو آبه تمام جهان را شوکه می کند.»

 

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

مثلث برمودا

مثلث برمودا کجاست؟ علم چگونه معمای این مکان را حل کرد؟

بسیاری از مردم مثلث برمودا را یکی از اسرارآمیزترین نقاط زمین می‌دانند. اما به راستی چرا مثلث برمودا تا این اندازه مورد توجه قرار گرفته است؟ آیا این منطقه واقعا تا این اندازه ترسناک است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *