جو بایدن

جو بایدن: اگر مجبور شویم از زور برای دفاع از تایوان استفاده می‌کنیم

جو بایدن

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده روز دوشنبه در یک سری اظهارات انتقادی درباره چین که در توکیو انجام داد، گفت که مایل است از زور برای دفاع از تایوان استفاده کند.

 

به گزارش ره آورد نیوز به نقل از رویترز، در همین رابطه یکی از دستیاران جو بایدن گفت که سخنان رئیس جمهور آمریکا نشان دهنده تغییری در سیاست ایالات متحده در این جزیره خودگردان نیست.

 

به نظر می‌رسد اظهارات بایدن که در اولین سفرش به ژاپن پس از تصدی‌گری در پست ریاست جمهوری آمریکا بود نشان دهنده تغییر استراتژیک سیاست‌های ایالات متحده می‌باشد.

 

ره آورد نیوز را در اینستاگرام دنبال کنید؛ روی نوشته کلیک کنید…

 

چین جزیره تایوان را قلمرو خود و بخشی از “چین واحد” می داند و می گوید که این جزیره حساس ترین و مهم ترین موضوع در روابط خود با ایالات متحده است.

 

هنگامی که خبرنگاری در جریان کنفرانس خبری مشترک با رهبر ژاپن از بایدن پرسید که آیا در صورت حمله به تایوان، ایالات متحده از آن دفاع خواهد کرد، رئیس جمهور پاسخ داد: بله.

 

وی گفت: این تعهدی است که ما پذیرفته ایم.

 

وی افزود که انتظار او این است که چنین اتفاقی رخ ندهد.

 

پس از اظهارات بایدن، یک مقام کاخ سفید گفت هیچ تغییری در سیاست در قبال تایوان وجود ندارد. وزارت خارجه چین گفت که ایالات متحده نباید از استقلال تایوان دفاع کند.

 

مطالب مرتبط…

ولودیمیر زلنسکی می‌گوید فقط دیپلماسی می‌تواند به جنگ پایان دهد

کمونیسم و تاریخچه آن

 

 

بایدن اظهار نظر مشابهی را در مورد دفاع از تایوان در ماه اکتبر انجام داد. در آن زمان، سخنگوی کاخ سفید گفت بایدن هیچ تغییری در سیاست ایالات متحده اعلام نمی کند و یکی از تحلیلگران از این اظهارنظر به عنوان “گاف” یاد کرد.

 

علیرغم اصرار کاخ سفید مبنی بر اینکه اظهارات روز دوشنبه نشان دهنده تغییر سیاست ایالات متحده نیست، گرانت نیوشام، سرهنگ بازنشسته تفنگداران دریایی ایالات متحده و اکنون یک پژوهشگر در انجمن مطالعات استراتژیک ژاپن، گفت که معنای آن واضح است.

 

نیوشام گفت: «این بیانیه باید جدی گرفته شود. این یک بیانیه به اندازه کافی واضح است که اگر چین به تایوان حمله کند، ایالات متحده دست روی دست نمی‌گذارد.»

 

جو بایدن

سخت کردن مسیر سیاست

بایدن اظهارات سخت دیگری درباره موضع قاطعانه روزافزون چین در منطقه کرد و گفت امیدوار است ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بهای حمله خود به اوکراین را بپردازد تا به چین نشان دهد در صورت حمله به تایوان با چه چیزی روبرو خواهد شد.

 

جو بایدن در این سفر که به شرق داشته است قرار است با رهبران ژاپن، هند و استرالیا در گروه کشورهای «چهار» دیدار داشته باشد.

 

کیشیدا نخست وزیر ژاپن بر آمادگی توکیو برای اتخاذ موضع دفاعی قوی‌تر تاکید کرد، چیزی که ایالات متحده مدت‌هاست از آن استقبال کرده است.

 

کیشیدا گفت که او به بایدن گفت که ژاپن گزینه‌های مختلفی را برای تقویت قابلیت‌های دفاعی خود، از جمله توانایی مقابله به مثل، بررسی خواهد کرد که نشان‌دهنده تغییر احتمالی در سیاست دفاعی ژاپن است.

 

کیشیدا گفت که این شامل “افزایش قابل توجهی” در بودجه دفاعی ژاپن خواهد بود.

 

 

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

انقلاب روسیه

انقلاب روسیه؛ چرا منشویک‌ها شکست خوردند؟

در جریان انقلاب روسیه این الکساندر کرنسکی به رهبری منشویک‌ها بود که تلاش داشت دموکراسی هرچند نیم‌بند را برای روسیه به ارمغان بیاورد، اما تلاش‌هایش به سرانجام نرسید و بلشویک‌ها که تندرو تر بودند قدرت را قبضه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *