پیوستن به اتحادیه اروپا

راه طولانی اوکراین و مولداوی برای پیوستن به اتحادیه اروپا

پیوستن به اتحادیه اروپا

اگرچه نامزدی اوکراین و مولداوی برای پیوستن به اتحادیه اروپا به عنوان یک رویداد تاریخی مورد ستایش بسیاری از کشورها قرار گرفته است، اما مسیر پیش رو آسان نخواهد بود.

 

به گزارش ره آورد نیوز به نقل از دویچه وله، رهبران اتحادیه اروپا با تمجید از پذیرفته شدن نامزدی اوکراین و مولداوی برای پیوستن به اتحادیه اروپا در اجلاس سران این اتحادیه در بروکسل، این رویداد را تقویت کننده کمپین اوکراین برای بیرون راندن نیروهای روسیه از این کشور دانستند.

 

هر دو کشور اوکراین و مولداوی تنها مدت کوتاهی پس از حمله روسیه به اوکراین در اواخر فوریه، پیشنهادات خود را برای عضویت در اتحادیه اروپا ارائه کردند.

 

ره آورد نیوز را در اینستاگرام دنبال کنید؛ روی نوشته کلیک کنید…

 

پس از اینکه کمیسیون اروپا در 17 ژوئن توصیه کرد که اوکراین به عنوان نامزد در نظر گرفته شود، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در توییتر از “اولین گام در مسیر عضویت در اتحادیه اروپا که مطمئناً پیروزی ما را نزدیک تر می کند” استقبال کرد.

 

رئیس جمهور لیتوانی، گیتاناس ناوسداس، دیدگاه غالب اتحادیه اروپا را در روز جمعه به طور منظم خلاصه کرد و به دویچه وله گفت که اوکراینی ها نه تنها برای حاکمیت خود بلکه برای “ارزش ها و اصول ما نیز می جنگند. بنابراین آنها برای اروپا می‌جنگند.”

 

اتحادیه اروپا

راه طولانی پیوستن به اتحادیه اروپا

اما فرآیند پیوستن به اتحادیه اروپا معمولاً نیازمند اصلاحات شدید و اغلب دردناک اقتصادی و سیاسی است و ممکن است سال‌ها – گاهی حتی بیش از یک دهه – طول بکشد.

 

پس وضعیت نامزدی تضمینی برای ورود به اتحادیه اروپا نیست.

 

پنج کشور – آلبانی، مونته نگرو، مقدونیه شمالی، صربستان و ترکیه – در حال حاضر نامزدهای اتحادیه اروپا هستند که اکثر آنها در بن بست ورود به اتحادیه اروپا قرار دارند.

 

وضعیت نامزدی نیز وزن قانونی واقعی ندارد. کارشناسان مرکز مطالعات سیاست اروپا در گزارش اخیر خود خاطرنشان کردند که این تنها به “کنفرانس های بین دولتی” مقامات اتحادیه اروپا و کشورهای عضو اجازه می دهد تا در مورد اصلاح سیاست ها بحث کنند.

 

کارشناسان معتقدند، اعطای نامزدی به اوکراین و مولداوی عمدتا یک “تصمیم ژئواستراتژیک” اتحادیه اروپا برای ارسال پیام به مسکو است.

 

مولداوی نیز دارای یک منطقه جدا شده، ترانس نیستریا در مرز با غرب اوکراین است که تحت کنترل جدایی طلبان طرفدار روسیه است.

 

در مورد دشواری پیوستن به اتحادیه اروپا، ناوسداس، که کشور خود لیتوانی در سال 2004 پس از سال ها انتظار به آن ملحق شد، گفت که هیچ یک از نامزدهای جدید ساده لوح نیستند.

 

او روز جمعه در حاشیه اجلاس بروکسل گفت: «آنها می دانند که این تنها نقطه شروع اصلاحات است. و البته، [برای اوکراین] آنها باید قبل از هر چیز در این جنگ پیروز شوند.»

 

یکی از کشورهایی که سال‌های زیادی است منتظر پیوستن به اتحادیه اروپاست، آلبانی است.

 

تلاش کشور آلبانی برای آغاز رسمی مذاکرات برای پیوستن به اتحادیه اروپا متوقف شده است زیرا با مقدونیه شمالی مرتبط است.

 

وتوی الحاق یک مشکل بزرگ است

گسترش اتحادیه اروپا قبل از اینکه رویه‌های رای‌گیری از اتفاق آرا به رای اکثریت واجد شرایط اصلاح شود، بسیار دشوار خواهد بود.

 

تا زمانی که کشورها بتوانند الحاق را وتو کنند، فرآیندها می توانند متوقف شوند.

 

این یک مشکل طولانی مدت است که بسیاری احساس می کنند اعتبار اتحادیه اروپا در هنگام الحاق را تضعیف کرده است.

 

در این بین می‌توان به صربستان به عنوان نمونه اشاره کرد، جایی که در سال های اخیر عقب نشینی دموکراتیک زیادی وجود داشته است. مانند آلبانی، مقدونیه شمالی و مونته نگرو، عضویت صربستان هنوز تایید نشده است و مذاکرات ادامه دارد.

 

حال پس از پذیرش نامزدی اوکراین و مولداوی برای پیوستن به اتحادیه اروپا همه چیز به کیف و کیشیناو و 27 پایتخت اتحادیه اروپا بستگی دارد.

 

مطالب مرتبط…

اولاف شولتز: ما از هر متر مربع از خاک ناتو دفاع خواهیم کرد

بروکسل با نامزدی اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا موافقت کرد

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

سیستم انتخاباتی آمریکا

تاریخچه‌ی سیستم انتخاباتی آمریکا

سیستم انتخاباتی آمریکا در دنیای لیبرال دموکراسی در نوع خود جالب توجه است؛ در ادامه ببینید چگونه ساختار نظام انتخاباتی این کشور از مدت ها پیش تنها به نفع دو حزب بزرگ بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *