شی جین پینگ و جو بایدن

هشدار شی جین پینگ به جو بایدن بر سر تایوان؛ با آتش بازی نکنید

شی جین پینگ و جو بایدن

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در یک تماس تلفنی مورد انتظار که روز پنجشنبه بیش از دو ساعت به طول انجامید، به جو بایدن نسبت به «بازی با آتش» بر سر تایوان هشدار داد.

 

به گزارش ره آورد نیوز به نقل از گاردین، در چند روز گذشته تنش ها بر سر سفر احتمالی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره در ماه آینده بالا گرفته است.

 

بر اساس بیانیه چین، شی جین پینگ در تماس تلفنی با جو بایدن گفت: «کسانی که با آتش بازی می کنند به وسیله آن هلاک خواهند شد. امید است که ایالات متحده در این مورد شفاف باشد.»

 

وی همچنین از ایالات متحده خواست تا سه بیانیه مشترک را که به عنوان پایه و اساس روابط بین دو کشور “هم در گفتار و هم در عمل” عمل می کند، اجرا کند.

 

شی جین پینگ متعهد شد که «قاطعانه» از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی چین محافظت کند و گفت این «اراده استوار بیش از 1.4 میلیارد چینی است».

 

ره آورد نیوز را در اینستاگرام دنبال کنید؛ روی نوشته کلیک کنید…

 

این اولین بار نیست که شی جین پینگ از چنین زبانی برای منصرف کردن واشنگتن از حمایت علنی از تایپه استفاده می کند.

 

نوامبر گذشته، شی همچنین در یک نشست مجازی به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داد که اگر تایوان هر حرکتی به سمت استقلال انجام دهد که از خطوط قرمز پکن عبور کند، چین آماده است «اقدامات قاطعی» اتخاذ کند.

 

در پاسخ به اظهارات شی جین پینگ در مورد تایوان، جو بایدن سیاست واشنگتن را تکرار کرد و گفت که این سیاست تغییر نکرده است و طبق بیانیه ایالات متحده “ایالات متحده قویا با تلاش های یکجانبه برای تغییر وضعیت موجود یا تضعیف صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان مخالف است.”

 

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، در مورد بازخوانی این تماس از سوی چین اظهار نظری نکرد و صرفا گفت که جو بایدن و شی جین پینگ “یک گفتگوی مستقیم و صریح” داشتند.

 

ژان پیر در نشست مطبوعاتی پنجشنبه خود به خبرنگاران گفت: «این چیزی است که همیشه از رئیس جمهور می شنوید، اهمیت گفتگوهای رهبر با رهبر». “اما باز هم، من قصد ندارم با چینی ها صحبت کنم.”

 

ژان پیر با اشاره به اینکه جو بایدن و شی جین پینگ تقریباً چهار دهه است که یکدیگر را می‌شناسند، گفت که این تماس «مدتی است در حال انجام است».

 

ژان پیر گفت، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، این گفتگو را در ژوئن زمانی که با همتای چینی خود ملاقات کرد «به عنوان بخشی از تلاش‌های ما برای حفظ خطوط ارتباطی باز و مدیریت مسئولانه روابط» پیشنهاد داد.

 

مطالب مرتبط…

کیم جونگ اون: کره شمالی آماده استفاده از سلاح های هسته ای در درگیری با آمریکا است

ویکتور اوربان، مغضوب اتحادیه اروپا و محبوب محافظه‌کاران آمریکا

 

شی جین پینگ و جو بایدن

به گفته مقامات آمریکایی، این افراد موافقت کردند که اولین نشست حضوری خود را به عنوان رهبر برنامه ریزی کنند، اما جزئیاتی در مورد زمان یا مکان ارائه نشده است.

 

وزارت خارجه تایوان روز جمعه گفت که به تعمیق همکاری امنیتی نزدیک خود با ایالات متحده ادامه خواهد داد.

 

هفته گذشته گزارش شد که نانسی پلوسی در حال برنامه ریزی برای سفر به تایوان است که البته هنوز تایید نشده است.

 

جو بایدن نسبت به این سفر هشدار داد و پکن واشنگتن را تهدید کرد که در صورت انجام آن عواقب جدی خواهد داشت.

 

دیدار رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نشان‌دهنده حمایت ایالات متحده از جزیره است، اما بی‌سابقه نیست.

 

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: «اگر ایالات متحده اصرار داشته باشد که راه خود را طی کند و نتیجه چین را به چالش بکشد، مطمئناً با واکنش‌های قاطعانه مواجه خواهد شد.» وی افزود: تمام عواقب ناشی از آن بر عهده آمریکا خواهد بود.

 

در جریان این تماس، شی گفت که تعریف واشنگتن از پکن به عنوان رقیب اصلی و جدی‌ترین چالش بلندمدت، «ادراک نادرست از روابط چین و آمریکا و درک نادرست توسعه چین است و مردم دو کشور و جامعه بین‌المللی را گمراه می‌کند».

 

زمانی که جو بایدن آخرین بار در ماه مارس با شی جین پینگ صحبت کرد، او درباره «عواقب» حمایت مادی پکن از جنگ روسیه هشدار داد و دولت ایالات متحده معتقد است که در ماه‌های گذشته چین از خط قرمز عبور نکرده است.

 

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

مثلث برمودا

مثلث برمودا کجاست؟ علم چگونه معمای این مکان را حل کرد؟

بسیاری از مردم مثلث برمودا را یکی از اسرارآمیزترین نقاط زمین می‌دانند. اما به راستی چرا مثلث برمودا تا این اندازه مورد توجه قرار گرفته است؟ آیا این منطقه واقعا تا این اندازه ترسناک است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *