ژوزف استالین

ژوزف استالین فرمان معروف خود “نه یک قدم به عقب” را صادر کرد

ژوزف استالین

در 28 ژوئیه 1942 مصادف با مرداد ماه 1321 در چنین روزی، ژوزف استالین، دیکتاتور اتحاد جماهیر شوروی، با توجه به پیشروی‌های آلمان نازی در خاک روسیه، فرمان معروف خود “نه یک قدم به عقب” را صادر کرد.

 

تاریخ جهان؛

به گزارش ره آورد نیوز، در این دستور آمده است: «مردم کشور ما که با عشق و احترام با ارتش سرخ رفتار می‌کردند، اکنون شروع به ناامیدی از آن کرده اند، ایمان خود را به ارتش سرخ از دست می دهند و بسیاری از آنها ارتش را به خاطر فرار به شرق و زیر پا گذاشتن مردم لعنت می کنند.»

 

استالین در بخشی از این دستور افزوده بود: «برخی افراد نابخرد در جبهه با این استدلال خود را دلداری می دهند که ما می‌توانیم عقب نشینی را به سمت شرق ادامه دهیم، زیرا سرزمین های وسیعی داریم، خاک بسیار زیادی داریم، مردم زیادی داریم و همیشه نان فراوان خواهیم داشت. با این استدلال ها سعی می کنند رفتار شرم آور خود را در جبهه توجیه کنند. اما همه این استدلال ها کاملاً نادرست، جعلی هستند و برای دشمنان ما کار می کنند.»

 

ره آورد نیوز را در اینستاگرام دنبال کنید؛ روی نوشته کلیک کنید…

 

ژوزف استالین ادامه داد: «ادامه عقب نشینی یعنی نابودی ما و همچنین وطن ما. هر قطعه سرزمین جدیدی که به دشمن واگذار کنیم، دشمن ما را تقویت می کند و ما، دفاع ما، وطن ما را تضعیف می کند.»

 

ژوزف استالین در ادامه شعار “نه یک قدم به عقب” را اعلام کرد و گفت: ما باید از هر نقطه قوت، هر متر خاک شوروی سرسختانه تا آخرین قطره خون محافظت کنیم، تکه تکه خاک خود را بگیریم و تا جایی که ممکن است از آن دفاع کنیم. سرزمین مادری ما روزهای سختی را پشت سر می گذارد. ما باید بایستیم و سپس به عقب برگردیم و دشمن را نابود کنیم، هر چه ممکن است برای ما تمام شود.

 

موفقیت های اولیه آلمان در برابر روسیه، هیتلر را در هدفش برای تصرف لنینگراد و استالینگراد جسورتر کرده بود.

 

اما حمله آلمان به استالینگراد، که ژنرال های هیتلر آن را احمقانه می پنداشتند، به دلیل نیروی انسانی برتر روسیه و هدر رفت عظیم منابع و نیروهای آلمانی، توسط نیروی جنگی شدید شوروی که با تعداد بیشتری از افراد و مواد تقویت شده بود، دفع شد.

 

سپس آلمان‌ها نگاه خود را به لنینگراد معطوف کردند.

 

مطالب مرتبط…

ماتا هاری، رقصنده و جاسوس آلمان‌ها به اعدام محکوم شد

کمپین “V for Victory” چرچیل پیامی واضح به نازی‌ها فرستاد

 

فرمان معروف استالین

ژوزف استالین باید هم افسران و هم غیرنظامیان را به طور یکسان در دفاع از لنینگراد “انگیزه” می‌داد؛ از این رو، فرمان شماره 227 که همان فرمان “نه یک قدم به عقب” در این زمان لازم بود.

 

در همان روزی که دستور ژوزف استالین صادر شد، دهقانان و پارتیزان های روسی در منطقه لنینگراد یک مقام آلمانی به نام آدولف بک را کشتند که کارش فرستادن محصولات کشاورزی از روسیه اشغالی به آلمان یا نیروهای آلمانی بود.

 

میهن پرستان روسی همچنین انبارهایی را که محصولات کشاورزی قبل از حمل و نقل در آنها نگهداری می شد، آتش زدند.

 

دستور ژوزف استالین این بود: «روس‌ها! زمین داران آلمانی را نابود کنید. آلمان ‌ها را از سرزمین شوروی بیرون کنید!»

 

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

انقلاب روسیه

انقلاب روسیه؛ چرا منشویک‌ها شکست خوردند؟

در جریان انقلاب روسیه این الکساندر کرنسکی به رهبری منشویک‌ها بود که تلاش داشت دموکراسی هرچند نیم‌بند را برای روسیه به ارمغان بیاورد، اما تلاش‌هایش به سرانجام نرسید و بلشویک‌ها که تندرو تر بودند قدرت را قبضه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *