ژان کالوین

ژان کالوین مهمترین شخصیت در نسل دوم اصلاحات پروتستانی به دنیا آمد

ژان کالوین

10 ژوئیه 1509 میلادی در چنین روزی، ژان کالوین الهی‌دان و سیاستمدار کلیسایی در ژنو، سوئیس به دنیا آمد.

 

ژان کالوین اصلاح طلب برجسته پروتستان فرانسوی و مهمترین شخصیت در نسل دوم اصلاحات پروتستانی بود.

 

تفسیر او از مسیحیت، بیش از هر چیز در مؤسسه دین مسیحیت و الگوهای نهادی و اجتماعی که او برای ژنو به کار برد، عمیقاً بر پروتستانیسم در سایر نقاط اروپا و آمریکای شمالی تأثیر گذاشت. به طور گسترده تصور می شود که شکل کالوینیستی پروتستان تأثیر عمده ای بر شکل گیری جهان مدرن داشته است.

 

ژان کالوین که بود؟

کالوین از والدینی از طبقه متوسط ​​بود. پدرش که یک مدیر غیر روحانی در خدمت اسقف محلی بود، او را در سال 1523 به دانشگاه پاریس فرستاد تا برای کشیشی تحصیل کند، اما بعداً تصمیم گرفت که او باید یک وکیل باشد.

 

بنابراین، از 1528 تا 1531، کالوین در دانشکده های حقوق اورلئان و بورژ تحصیل کرد.

 

ره آورد نیوز را در اینستاگرام دنبال کنید؛ روی نوشته کلیک کنید…

 

در این سالها او همچنین در معرض اومانیسم رنسانس قرار گرفت، تحت تأثیر اراسموس و ژاک لوفور داتپل، که جنبش رادیکال دانشجویی آن زمان را تشکیل می دادند.

 

این جنبش، که پیش از اصلاحات است، با هدف اصلاح کلیسا و جامعه بر اساس الگوی دوران باستان کلاسیک و مسیحی، با بازگشت به کتاب مقدس که به زبان‌های اصلی آن مطالعه شده بود، ایجاد شد. اثری محو نشدنی بر کالوین گذاشت.

 

کالوینیسم، الهیاتی که توسط ژان کالوین، اصلاح طلب پروتستان در قرن شانزدهم، و توسعه آن توسط پیروانش مطرح شد.

 

این اصطلاح همچنین به آموزه ها و اعمال برگرفته از آثار کالوین و پیروانش اشاره دارد که مشخصه کلیساهای اصلاح شده است. به طور گسترده تصور می شود که شکل کالوینیستی پروتستانتیسم تأثیر عمده ای بر شکل گیری جهان مدرن داشته است.

 

الهیات ژان کالوین

در 27 سالگی، کالوین مؤسسه‌های دین مسیحیت را منتشر کرد که در نسخه‌های متوالی به کتابچه راهنمای الهیات پروتستان تبدیل شد.

 

ژان کالوین با مارتین لوتر در مورد عادل شمرده شدن با ایمان و تنها مرجع کتاب مقدس موافق بود.

 

در مراسم عشای ربانی، او موضعی بین دیدگاه رادیکال سوئیس و دیدگاه لوتری اتخاذ کرد. بنابراین، او معتقد بود که بدن مسیح در همه جا حاضر نیست، اما روح او جهانی است و ارتباطی واقعی با خداوند برخاسته وجود دارد.

 

ژان کالوین نیز دیدگاهی متوسط ​​در مورد موسیقی و هنر داشت. او از آواز جماعتی مزامیر، که به یک رویه مشخصه هوگنوت ها در فرانسه و پرسبیتری ها در اسکاتلند و دنیای جدید تبدیل شد، علاقه داشت.

 

مطالب مرتبط…

ژان ژاک روسو در ژنو به دنیا آمد

تولد آدام اسمیت اقتصاددان برجسته بریتانیایی

 

کالوین تصاویر قدیسان و صلیب (یعنی تصویر بدن مسیح بر روی صلیب) را رد کرد، اما اجازه داد که یک صلیب ساده باشد. با این حال، این اصلاحات این تعمیم را رد نمی کند که کالوینیسم عمدتاً با هنر و موسیقی در خدمت دین مخالف بود، اما نه در حوزه سکولار.

 

بر خلاف لوتر، ژان کالوین مؤسسات خود را نه با توجیه ایمان، بلکه با شناخت خدا آغاز کرد.

 

ژان کالوین می‌توانست با آرامش بیشتری به ترسناک بودن قضاوت‌های خدا فکر کند، زیرا آنها بر برگزیدگان نازل نمی‌شوند. در حالی که لوتر راهی برای دانستن اینکه چه کسانی برگزیده هستند نمی دید، کالون آزمایشات تقریبی و قابل دستیابی داشت.

 

او نیازی به تجربه تولد جدید نداشت، که بسیار درونی و نامشهود است، اگرچه مطمئناً بعدها کالوینیسم در این مورد از او دور شد و از نشانه های انتخاب رنجید. برای کالوین سه آزمون وجود داشت: اظهار ایمان. تبعید مسیحی با نظم و انضباط دقیق. و عشق به مقدسات، که به معنای شام خداوند بود، زیرا تعمید نوزاد نباید تکرار شود. افرادی که می توانند این سه آزمون را برآورده کنند، می توانند انتخاب خود را فرض کنند و دیگر نگران نباشند.

 

کالوین در نوشته‌هایش کامل نیست، و مانند هر الهیدان دیگری دارای لحظاتی است که بیش از آنکه کمک کند، خواننده را گیج می‌کند. اما در مقایسه با دامنۀ وسیع متون پروتستان، کالوین روشن‌ترین و صریح‌ترین و به عبارتی تقریباً صدای همۀ پروتستان‌هاست. برای مثال، مطالعۀ آثار لوتر بسیار سرگرم کننده و جالب است، اما مانند خرگوشی است که در حال دویدن است، می‌نویسد و در کارش مبالغه می‌کند به‌طوری که به نظر می‌رسد اظهاراتش (دست کم به هنگام شروع) با هم مغایرت دارد. برخلاف او بیوسر بسیار ملالغتی بود و برای مردم زمان خودش خیلی مبهم و پراکنده می نوشت تا جایی که مردم برای ناتوانی او در پرداختن به نکته اصلی مطایبه می‌کردند.

 

گسترش کالوینیسم

در حالی که آیین لوتری تا حد زیادی به بخش هایی از آلمان و اسکاندیناوی محدود بود، کالوینیسم در انگلستان، اسکاتلند، فرانسه، هلند، مستعمرات انگلیسی زبان آمریکای شمالی و بخش هایی از آلمان و اروپای مرکزی گسترش یافت.

 

کالوینیسم بلافاصله محبوب شد و در سراسر مرزهای جغرافیایی و اجتماعی جذاب بود. در فرانسه اساساً برای اشراف و طبقات بالای شهری جذاب بود، در آلمان طرفدارانی هم در میان بورگرها و هم شاهزادگان پیدا کرد و در انگلستان و هلند در هر گروه اجتماعی نوکیشان ایجاد کرد. در جهان انگلوساکسون، مفاهیم کالوینیسم در پیوریتانیسم انگلیسی تجسم یافتند، که اخلاق آن در آغاز قرن هفدهم در آمریکای شمالی بسیار تأثیرگذار بود.

 

توجه به این نکته مهم است که تاریخ متأخر کالوینیسم اغلب به دلیل عدم تمایز بین کالوینیسم به عنوان باورهای خود کالوین پنهان شده است.

 

اعتقادات پیروان او، که اگرچه می کوشیدند به کالوین وفادار باشند، آموزه های او را برای رفع نیازهای خود تغییر دادند. و به‌طور سست‌تر، باورهای سنت اصلاح‌شده مسیحیت پروتستان، که در آن کالوینیسم خاص تنها یکی، اگر از نظر تاریخی برجسته‌ترین رشته بود، بود.

 

کلیساهای اصلاح شده در اصل شامل گروهی از کلیساهای پروتستان غیرلوتری در شهرهای سوئیس و جنوب آلمان بودند.

 

این کلیساها همیشه به خودمختاری و فردیت خود حسادت می‌کردند و ژنو در میان آنها تنها نبود که رهبری الهیات برجسته‌ای داشت.

 

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

هانا آرنت

مسئولیت اجتماعی تحت نظام دیکتاتوری

هنگامی که آیشمن در اورشلیم – کتاب هانا آرنت در مورد محاکمه افسر نازی آدولف …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *