ژنرال فرانسیسکو فرانکو

در جنگ داخلی اسپانیا، بارسلون به دست نیروهای ژنرال فرانکو افتاد

جنگ داخلی اسپانیا

1939 میلادی در چنین روزی، در طول جنگ داخلی اسپانیا، بارسلون، پایتخت جمهوری‌خواهان اسپانیا، به دست نیروهای ملی‌گرای ژنرال فرانسیسکو فرانکو افتاد.

 

به گزارش ره آورد نیوز، 1939 میلادی مصادف با 1317 شمسی، بارسلون، پایتخت جمهوری‌خواهان اسپانیا، به دست نیروهای ملی‌گرای ژنرال فرانسیسکو فرانکو افتاد.

 

در سال 1931 میلادی، پادشاه آلفونسو سیزدهم انتخاباتی را برای تصمیم گیری در مورد دولت اسپانیا تصویب کرد و رای دهندگان اکثراً تصمیم گرفتند که سلطنت را به نفع یک جمهوری لیبرال لغو کنند.
آلفونسو متعاقباً به تبعید رفت و جمهوری دوم که در ابتدا تحت سلطه لیبرال‌های طبقه متوسط و سوسیالیست‌های میانه‌رو بود، اعلام شد.

 

در طول پنج سال اول جمهوری، رادیکال‌های چپ توانستند مناطقی از این کشور را مهر استقلال‌طلبی به آن بزنند و ایالت‌هایی مانند باسک و کاتالونیا به خودمختاری برسانند.

 

در پی این اتفاق، اشراف زمین دار، کلیسا و یک دسته نظامی بزرگ به طور فزاینده‌ای در مخالفت خود با جمهوری دوم از خشونت استفاده کردند و در ژوئیه 1936 میلادی، ژنرال فرانسیسکو فرانکو شورش ارتش دست راستی را در مراکش رهبری کرد.

 

این اقدام اسپانیا را دوپاره کرده و این کشور را به دو دسته‌ی ملی‌گرایان و جمهوری‌خواهان تقسیم کرد.

 

ژنرال فرانکو
ژنرال فرانسیسکو فرانکو رهبر ملی‌گراهای اسپانیا در جنگ داخلی

 

ژنرال فرانکو در 17 ژوئیه 1936 با گردان‌های راست‌گرای خود از مراکش وارد اسپانیا شد. او عزم خود را جزم کرده بود که به «جمهوری» پایان دهد و «نظم» را به کشور برگرداند.

 

نیروهای ملی گرای فرانکو به سرعت بسیاری از مناطق تحت کنترل جمهوری خواهان در مرکز و شمال اسپانیا را تصرف کردند و کاتالونیا به پایگاه اصلی جمهوری خواهان تبدیل شد.

 

در طول سال 1937، فرانکو نیروهای ملی گرا را تحت فرماندهی فالانژ، حزب فاشیست اسپانیا متحد کرد، در حالی که جمهوری خواهان تحت سیطره کمونیست‌ها قرار گرفتند.

 

آلمان و ایتالیا با تعداد زیادی هواپیما، تانک و سلاح به فرانکو کمک کردند، در حالی که اتحاد جماهیر شوروی به طرف جمهوری‌خواهان وارد عرصه شد.

 

علاوه بر این، تعداد کمی از کمونیست‌ها و دیگر رادیکال‌ها از فرانسه، اتحاد جماهیر شوروی، آمریکا و جاهای دیگر، بریگادهای بین المللی را برای کمک به آرمان جمهوری‌خواهان بسیج کردند.

 

 

مهمترین سهم این واحدهای خارجی دفاع موفق مادرید تا پایان جنگ بود.

 

ژنرال فرانسیسکو فرانکو

 

در ژوئن 1938، ناسیونالیست‌ها به رهبری ژنرال فرانکو به سمت دریای مدیترانه حرکت کردند و قلمرو جمهوری‌خواهان را به دو نیم کردند.

 

در اواخر سال، فرانکو حمله بزرگی را علیه کاتالونیا انجام داد.

 

در ژانویه 1939، پایتخت آن، بارسلونا، تصرف شد و اندکی بعد بقیه کاتالونیا سقوط کرد.

 

جمهوری خواهان در حالی که آرمان خود را از دست دادند، تلاش کردند برای صلح مذاکره کنند، اما فرانکو نپذیرفت.

 

در 28 مارس 1939، ناسیونالیست‌های پیروز وارد مادرید شدند و جنگ خونین داخلی اسپانیا به پایان رسید.

 

در این درگیری که ویرانگرترین درگیری در تاریخ اسپانیا بود، تا یک میلیون نفر جان باختند.

 

در این جنگ نیروهای طرفدار جناح چپ معروف به جمهوری‌خواهان از نیروهای معروف به ملی‌ها شکست خوردند و دوره طولانی دیکتاتوری ژنرال فرانکو در اسپانیا آغاز شد که تا مرگ او در سال ۱۹۷۵ ادامه داشت.

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

انقلاب روسیه

انقلاب روسیه؛ چرا منشویک‌ها شکست خوردند؟

در جریان انقلاب روسیه این الکساندر کرنسکی به رهبری منشویک‌ها بود که تلاش داشت دموکراسی هرچند نیم‌بند را برای روسیه به ارمغان بیاورد، اما تلاش‌هایش به سرانجام نرسید و بلشویک‌ها که تندرو تر بودند قدرت را قبضه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *