هواپیمای اوکراینی

فاجعه در آسمان ایران/ ساقط شدن پرواز 752 هواپیمایی اوکراین

هواپیمای اوکراینی

دی ماه 1398 شمسی در چنین روزی، اصابت دو موشک از سوی پدافند هوایی ایران، پرواز شماره 752 هواپیمایی اوکراین را ساقط کرد.

 

جهان در روزی که گذشت؛

هجدهم دی‌ماه سال 98 مصادف با 8 ژانویه 2020 میلادی، پرواز شماره 752 هواپیمایی اوکراین با 176 سرنشین، از فرودگاه امام خمینی(ره) تهران به مقصد کی‌یف پایتخت اوکراین به هوا برخاست و 2 دقیقه پس از پرواز، ارتباط خود را با برج کنترل از دست داد.

 

هواپیمای 752 هواپیمایی اوکراین در حالی سقوط کرد که یکی از موتورهای سمت راست آن آتش گرفته بود.

 

اینستاگرام ره آورد نیوز

 

پنج روز پس از ترور سردار سلیمانی به دست نیروهای آمریکایی و ساعاتی بعد از حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد، خبر سقوط هواپیمای 752 هواپیمایی اوکراین تیتر یک اخبار روز شد.

 

هواپیمایی که بیشتر مسافران آن دانشجویانی بودند که پس از پایان تعطیلات آغاز سال نو میلادی باید به کلاس و دانشگاه خود در کشورهای مختلف بازمی‌گشتند.

 

همه سرنشینان این هواپیما از جمله خلبان و خدمه آن در این سانحه جان خود را از دست دادند.

 

سه روز بعد از این حادثه، ستاد کل نیروهای مسلح ایران در بیانیه‌ای به‌طور رسمی اعلام کرد هواپیمای اوکراینی «به دلیل خطای انسانی»، مورد اصابت موشک پدافند هوایی قرار گرفته است.

 

دقایقی بعد از انتشار این خبر، حسن روحانی در بیانیه‌ای نوشت: «ساعاتی قبل از نتیجه تیم تحقیقاتی ستاد کل نیروهای مسلح مربوط به سانحه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی مطلع شدم.”جمهوری اسلامی ایران از این اشتباه فاجعه بار بسیار متأسف است.”

 

این در حالی است که از ساعات ابتدایی این فاجعه مقامات کشوری و لشکری برخورد موشک به هواپیمای 752 را رد کرده بودند.

هواپیمای اوکراینی

نگاه روزنامه های کشور به ساقط شدن هواپیمای اوکراینی

در این بین ساقط شدن هواپیمای اوکراینی به تیتر و عکس یک روزنامه‌های کشور تبدیل شد.

 

برخی از این روزنامه‌ها سعی کردند تا بررسی و اعلام نتیجه مرجع تخصصی از هرگونه گمانه زنی دوری کنند و برخی هم با اطمینان کامل ساقط شدن هواپیما با موشک را رد کردند.

 

 روزنامه کیهان در یکی از تیترهای فرعی خود «سقوط بوئینگ 752 اوکراین را دستاویز آمریکا برای فرار از تحقیر عین‌الاسد» خواند و قبل از اعلام نتیجه کمیته های بررسی سانحه نوشت: «به دنبال سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپيمايي اوكراين اينترنشنال در حوالی صباشهر تهران، مقامات دهشت‌زده آمریکایی که این روزها پس از سیلی موشکی سپاه از حالت گستاخی و کری‌خوانی به شوک ضربه حیثیتی و لاک انفعال رفته‌اند، کوشیدند با جنگ روانی و عملیات رسانه‌ای علت سقوط هواپیما را برخورد‌اشتباهی یک موشک به آنجا بزنند تا پوزه به خاک مالیده شده خود در پایگاه عین‌الاسد را ترمیم کنند و از ضرر شرکت بوئینگ نیز بکاهند».

 

مطالب مرتبط…

کودتای 3 اسفند 1299 و به قدرت رسیدن رضا خان

 

 

روزنامه جمهوری اسلامی هم عملکردی مشابه روزنامه کیهان داشت و در تیتر یک به جنگ روانی آمریکا بر سر سقوط هواپیمای اوکراین اشاره کرد و آن را بی نتیجه خواند. جمهوری اسلامی تاکید کرد که «مقامات آمریکایی و رسانه های خبری غربی در قالب یک جنگ روانی حساب شده، ایران را به شلیک موشک به سوی این هواپیمای مسافربری متهم کردند، تا موضوع درهم کوبیده شدن پایگاه های آمریکایی در عراق در حمله موشکی سپاه به حاشیه کشیده شود. یک منبع آگاه در فرودگاه امام خمینی گفت: هواپیما نقض فنی داشت. مهندس ایرانی طبق فرم موجود، اجازه پرواز را نداده بود اما مهندس اوکراینی ایرلاین مخالفت و اعلام کرده که مشکلی برای پرواز نیست و پرواز می کنیم. گفته می شود ترامپ یکی از سهامداران عمده بوئینگ است و خبرگزاری آسوشیتدپرس رسماً اعلام کرده کارکنان شرکت بوئینگ، مشکلات هواپیمای خود را مخفی کرده اند.»

 

روزنامه آفتاب یزد در این میان متفاوت تر عمل کرد و سرمقاله آن روز خود را به اظهارات جلال عبادی، کارشناس حمل و نقل هوایی اختصاص داد.

 

این کارشناس به بیان ادعاهای مختلفی در مورد وقوع این حادثه پرداخت و هرکدام را با بیان دلایلی توضیح داد.

 

در این سرمقاله کارشناس از بیان دلایل با اطمینان پرهیز و تاکید کرد که « همه این‌ها حدس و گمان است و نمی‌توان درباره آن صحبت کرد. باید مواردی مثل مکالمات خلبان‌های هواپیما و پارامتر‌های پرواز مثل سرعت، ارتفاع، میزان اوج گرفتن هوا پیما در دقیقه و سایر موارد مورد بررسی قرار بگیرد بعد درباره دلایل سقوط هواپیما اظهارنظر کرد.

 

علاوه بر همه این‌ها هر کشوری هم سیستم‌های مربوط به بازیابی این اطلاعات را ندارد و تنها کشورهای سازنده هواپیما هستند که این سیستم را دارند ، ظاهرا سازنده موتور‌های این هواپیما نیز کشور فرانسه است و از آن جایی که در حال حاضر یک هواپیما را یک کشور به تنهایی نمی‌سازد و قطعات و بدنه یک هواپیما در کشورهای مختلفی ساخته می‌شود، بنابراین همه کشورهای سازنده این هواپیما با توجه به عواملی که پیش تر مطرح شد حق اظهار نظر دارند. اما به هرحال بایستی تا مشخص شدن نتایج، صبر و تامل کرد.»

 

هواپیمای اوکراینی

#من_هم_شمعی_روشن_خواهم_کرد

در روزهای اخیر و در دومین سالگرد فاجعه ساقط شدن هواپیمای اوکراینی، موجی از همدردی با بازماندگان و همچنین گرامی‌داشت یاد قربانیان، با به راه اندازی هشتگ “من هم شمعی روشن خواهم کرد” به راه افتاد.

برگزاری دادگاه رسیدگی به پرونده هواپیمای اوکراینی

دادگاه رسیدگی به پرونده پرواز PS752 اوکراین با حضور متهمان، شکات، خانواده جانباختگان و وکلای آن‌ها به ریاست ابراهیم مهرانفر در دادگاه نظامی استان تهران، برگزار شد.

قوه قضاییه با انتشار این خبر اعلام کرد:

دادگاه رسیدگی به سانحه پرواز PS752 اوکراین با حضور متهمان، شکات، خانواده جانباختگان و وکلای آن‌ها به ریاست ابراهیم مهرانفر در دادگاه نظامی استان تهران، برگزار شد.

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

انقلاب روسیه

انقلاب روسیه؛ چرا منشویک‌ها شکست خوردند؟

در جریان انقلاب روسیه این الکساندر کرنسکی به رهبری منشویک‌ها بود که تلاش داشت دموکراسی هرچند نیم‌بند را برای روسیه به ارمغان بیاورد، اما تلاش‌هایش به سرانجام نرسید و بلشویک‌ها که تندرو تر بودند قدرت را قبضه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *