محاصره لنینگراد

پایان محاصره لنینگراد توسط ارتش سرخ شوروی

محاصره لنینگراد

1943 میلادی در چنین روزی، نیروهای شوروی در محاصره آلمانی لنینگراد که یک سال و نیم به طول انجامید، شکاف ایجاد کردند.

 

به گزارش ره آورد نیوز، 1943 میلادی مصادف با 1321 شمسی، نیروهای شوروی حفره‌ای را در محاصره ایجاد کردند، که محاصره آلمان را شکست و اجازه داد تا تدارکات بیشتری در امتداد دریاچه لادوگا وارد شود.

 

پس از حمله به اتحاد جماهیر شوروی در ژوئن 1941 میلادی، نیروهای آلمانی یک جبهه برای لنینگراد، دومین شهر بزرگ اتحاد جماهیر شوروی ایجاد کردند.

 

محاصره لنینگراد

در ماه اوت، نیروهای آلمانی که از غرب و جنوب نزدیک می‌شدند، شهر را محاصره کردند و راه آهن لنینگراد-مسکو را بستند.

 

یک حمله ارتش آلمان که سعی داشت لنینگراد را اشغال کند، با شکست روبه رو شد.

 

با توجه به این موضوع، هیتلر تصمیم گرفت محاصره‌ای را تحمیل کند و به هیچ کس اجازه ورود یا خروج از لنینگراد، پایتخت سابق روسیه را ندهد.

 

هیتلر قصد داشت منتظر خروج شوروی بماند، سپس شهر را با خاک یکسان کند و قلمرو را به متحدان فنلاندی آلمان که از شمال به سمت شهر پیشروی می‌کردند، تحویل دهد. (هر چند فنلاند از بازپس گیری قلمروی که در سال 1939 به اتحاد جماهیر شوروی داده بود، خرسند بود.)

محاصره به طور رسمی در 8 سپتامبر 1941 آغاز شد. مردم لنینگراد شروع به ساخت استحکامات ضد تانک کردند و موفق به ایجاد یک دفاع پایدار از شهر شدند، اما دسترسی آنها به منابع حیاتی در داخل شوروی نیز قطع شد.
در سال 1942 میلادی، 600 و پنجاه هزار شهروند لنینگراد بر اثر گرسنگی، بیماری، قرار گرفتن در معرض و جراحات ناشی از محاصره و بمباران مداوم آلمان با توپخانه جان خود را از دست دادند.
در 27 ژانویه 1944 میلادی، یک ضد حمله شوروی، آلمان‌ها را به سمت غرب هل داد و به محاصره پایان داد.
محاصره لنینگراد
محاصره لنینگراد پس از 872 روز پایان یافت.

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

انقلاب روسیه

انقلاب روسیه؛ چرا منشویک‌ها شکست خوردند؟

در جریان انقلاب روسیه این الکساندر کرنسکی به رهبری منشویک‌ها بود که تلاش داشت دموکراسی هرچند نیم‌بند را برای روسیه به ارمغان بیاورد، اما تلاش‌هایش به سرانجام نرسید و بلشویک‌ها که تندرو تر بودند قدرت را قبضه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *