سقوط هواپیمای کاسپین در قزوین

سقوط هواپيمای كاسپين در آسمان ایران

سقوط هواپیمای کاسپین در قزوین

24 تیر ماه 1388 مصادف با 15 جولای 2009، پرواز 7908 خطوط هوایی کاسپین اندکی پس از برخاستن از تهران به مقصد ارمنستان سقوط کرد.

 

تاریخ ایران؛

به گزارش ره آورد نیوز، مسافران پرواز 7908 هواپیمایی کاسپین بلیت های خود را دریافت کرده بودند و هر یک به پرواز فردای خود فکر می کردند. از مسافران خواسته شده بود برای انجام امور تحویل بار و چک گذرنامه و… سه ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حاضر باشند. تیم ملی نوجوانان جودو هم از مسافران این پرواز بودند.

 

این هواپیما ۱۶ دقیقه پس از آنکه از فرودگاه امام برخاست در نزدیکی دشت‌های کشاورزی قزوین با زمین برخورد کرد در این سانحه کلیه ۱۶۸ سرنشین هواپیما شامل ۱۵۳ نفر مسافر و پانزده نفر خدمه و کادر پرواز کشته شدند، شدت حادثه به حدی بود که ۶ هکتار از اراضی زراعی این منطقه نیز دچار حریق شد. در محل برخورد هواپیما با زمین گودال عظیمی به قطر ۶۰ تا ۷۰ متر ایجاد شد.

 

ره اورد نیوز را در اینستاگرام دنبال کنید؛ روی نوشته کلیک کنید…

 

به گفته شاهدان عینی دقایقی پیش از سقوط هواپیما آتش گرفته بود و تلاش خلبان برای نشستن روی زمین بی‌نتیجه بود و منجر به چرخ زدن هواپیما در حوالی شهرک اقبالیه شد و در حال دور زدن نیز به ناگاه پس از آتش گرفتن دم هواپیما در مزارع گندم سقوط کرد.

 

دستگاه های ضبط اطلاعات پرواز – جعبه های سیاه – پیدا شده اما به شدت آسیب دیده اند.

 

این سومین مورد سقوط مرگبار یک هواپیمای Tu-154 در ایران از سال 2002 بود.

 

دلایل سقوط هواپیمای کاسپین

شاهدان عینی گفتند که این هواپیمای روسی که 22 سال از عمر آن می گذشت و 153 مسافر و 15 خدمه داشت، درحالی با نوک سقوط کرد که دم آن در آتش می سوخت.

 

اغلب سرنشینان هواپیما ایرانی بودند اما شهروندان ارمنستان و گرجستان نیز در هواپیما بودند.

 

برپایه‌گزارش‌های رسمی از ۱۶۸ مسافر این پرواز، ۳۸ نفرایرانی‌الاصل (شامل ۲ تن از خدمه)، ۴۰ نفر شهروند ایرانی  دو ارمنی‌تبار، دو گرجستانی، دو کانادایی،۲ ایرانی-استرالیایی و همچنین ۲ ایرانی-آمریکایی بوده‌اند.

 

مسافران سرشناس هواپیمای کاسپین در سال 1388

اعضای تیم ملی جودو نوجوانان ایران

لون داویدیان نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی

ناتلا نیکولاوا، همسر سفیر گرجستان در ایران

عبدی یمینی آهنگساز مشهور و سازندهٔ بسیاری از آثار داریوش، منصور، شهیار قنبری و…

مارتیک درآوانسیان پایه‌گذار رشته ارتوپدی فنی ایران

 

مطالب مرتبط…

فاجعه در آسمان ایران/ ساقط شدن پرواز 752 هواپیمایی اوکراین

 

پس از بررسی های انجام گرفته از سوی مقامات، دلایل سقوط هواپیمای کاسپین در سال 1388 اینگونه توضیح داده شد: جدا شدن یک قطعه از دیسک کمپرسور کم‌فشار موتور شماره یک هواپیما و برخورد آن قطعه با بدنه و لوله‌های سوخت هیدرولیکی، موجب از کار افتادن این لوله‌های سوخت و آتش‌سوزی در انتهای هواپیما شده‌است.

 

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

انقلاب روسیه

انقلاب روسیه؛ چرا منشویک‌ها شکست خوردند؟

در جریان انقلاب روسیه این الکساندر کرنسکی به رهبری منشویک‌ها بود که تلاش داشت دموکراسی هرچند نیم‌بند را برای روسیه به ارمغان بیاورد، اما تلاش‌هایش به سرانجام نرسید و بلشویک‌ها که تندرو تر بودند قدرت را قبضه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *