جیک سالیوان

ادعای جدید آمریکا: روس‌ها دوبار از پهپادهای شاهد در کاشان دیدن کرده‌اند

جیک سالیوان

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت آمریکا در ادعایی جدید گفته طی یک ماه گذشته دو مرتبه هیاتی از روسیه به ایران سفر کرده تا از این کشور پهپادهای نظامی بخرد.

 

به گزارش ره آورد نیوز به نقل از یورونیوز، در حالی‌که وزیر خارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی با همتای اوکراینی خود ارسال پهپاد به روسیه را رد کرده است، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای با اطلاعات جدید اعلام کرد که یک هیات روسی اخیرا دست‌کم دوبار از یک فرودگاه در مرکز ایران بازدید کرده است تا پهپادهای دارای قابلیت حمل سلاح را بررسی کند.

 

طبق بیانیه جیک سالیوان که هم اکنون با جو بایدن در عربستان حضور دارد ایران در تاریخ هشت ژوئن (ماه گذشته) در فرودگاه کاشان در جنوب تهران پهپادهای شاهد-۱۹۱ و شاهد-۱۲۹ را به روسیه نشان داده‌ است.

 

ره آورد نیوز را در اینستاگرام دنبال کنید؛ روی نوشته کلیک کنید…

 

هر دو نوع این پهپادها قادر به حمل موشک‌های هدایت شونده دقیق هستند.

 

این خبر را ابتدا شبکه آمریکایی سی ان ان اعلام کرد و گفت که تصاویری ماهواره‌ای از این ماجرا را در اختیار دارد. تصاویری که به نظر می‌رسد سالیوان در اختیار این رسانه و بعدا در اختیار رسانه‌های دیگر قرار داد.

 

پهپاد شاهد ۱۲۹ در سال ۱۳۹۲ و شاهد ۱۹۱ در سال ۱۳۹۴ از سوی سپاه پاسداران رونمایی شده‌اند.

 

جیک سالیوان در این زمینه به سی‌ان‌ان گفت: “ما اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد دولت ایران در حال  آماده‌سازی چند صد پهپاد  از جمله پهپادهای با قابلیت حمل سلاح به روسیه است.”

سالیوان افزود: ” ارزیابی ما این است که هیات رسمی روسیه اخیرا ویترینی از پهپادهای ایرانی با قابلیت حمله دریافت کرده است.

 

جیک سالیوان گفت که طبق اطلاعات ایالات متحده، سفر ژوئن “اولین باری بود که یک هیات روسی از پایگاه هوایی کاشان بازدید می کرد.” مقامات گفتند که یک هیات روسی دوباره در تاریخ 5 ژوئیه برای یک نمایشگاه مشابه از کاشان بازدید کردند.

 

پهبادهای ایرانی

این خبر در حالی منتشر می شود که بایدن در حال پایان دادن به سفر خود به خاورمیانه است، جایی که ایران نقطه کلیدی گفتگو در میان ایالات متحده،  اسراییل ، عربستان سعودی و کشورهای حوزه خلیج فارس است. یک مقام آمریکایی به سی ان ان گفت که مشارکت رو به رشد ایران و روسیه نشان می دهد که چرا آمریکا باید حضور و نفوذ خود را در خاورمیانه حفظ کند.

 

بایدن همچنان تحت فشار فزاینده‌ای از سوی متحدان خاورمیانه‌ای قرار دارد تا طرحی قابل اجرا برای محدود کردن ایران ارایه دهد، زیرا امیدها برای احیای برجام پس از توقف مذاکرات در دوحه قطر، در ماه گذشته کمرنگ شده است.

 

ایالات متحده اکنون معتقد است که روسیه ظاهرا برای تکمیل ذخایر پهپادهای خود به ایران روی آورده است. با این حال، مشخص نیست که این پهپادها چقدر موثر خواهند بود.

 

مطالب مرتبط…

سفر جو بایدن به عربستان سعودی؛ رئیس جمهور آمریکا به دنبال چیست؟

آمریکا می‌گوید ایران به روسیه پهپادهای جنگی می‌دهد

 

مقامات آمریکایی در ماه مارس فاش کردند که روسیه پیشتر برای کمک در این زمینه به چین متوسل شده بود.

 

جیک سالیوان در آن زمان به خبرنگاران گفت: از اواخر ماه مه، ایالات متحده هیچ مدرکی مبنی بر اینکه چین حمایت نظامی یا اقتصادی به روسیه ارایه کرده است، ندیده است.

 

حسین امیرعبداللهیان

ایران ارسال پهپاد به روسیه را رد کرد

این اطلاعات جدید در حالی منتشر شده است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی با دیمیترو کولبا، همتای اوکراینی خود ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین را رد کرد و گفت که طرح این گونه ادعاها هم زمان با سفر بایدن به اسرائیل در راستای اهداف و اغراض سیاسی است.

 

وی به کولبا گفت: «جمهوری اسلامی ایران کماکان به تلاش و مساعی جمیله خود در جهت پایان دادن به جنگ و حل سیاسی بحران اوکراین ادامه می‌دهد.»

وی پیش از این نیز در سفر به ایتالیا در هفته گذشته به یکی از روزنامه‌های ایتالیایی گفته بود که ایران به هیچ یک از طرفین جنگ در اوکراین کمک نمی‌کند.

 

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که برخی رسانه‌های آمریکایی به نقل از یک مقام ارشد پنتاگون که نامی از او نیاورده‌اند نوشتند که وزارت دفاع آمریکا هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه روسیه از پهپادهای ایرانی در اوکراین استفاده می‌کند ندیده است.

 

این مقام بعد از ظهر جمعه به خبرنگاران گفت که هنوز هیچ پهپاد ایرانی در اوکراین مشاهده نشده است.

 

پیش از این سخنگوی کاخ کرملین پنجشنبه گذشته گفته بود که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در جریان سفر خود به ایران درباره موضوع پهپادها گفت‌وگویی نخواهد داشت.

 

از سوی دیگر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در حال پایان دادن به سفر خود به خاورمیانه است جایی که ایران نقطه کلیدی گفت‌وگوها بین رهبران ایالات متحده آمریکا، اسرائیل، عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس بود.

 

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

سیستم انتخاباتی آمریکا

تاریخچه‌ی سیستم انتخاباتی آمریکا

سیستم انتخاباتی آمریکا در دنیای لیبرال دموکراسی در نوع خود جالب توجه است؛ در ادامه ببینید چگونه ساختار نظام انتخاباتی این کشور از مدت ها پیش تنها به نفع دو حزب بزرگ بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *