آیت الله خمینی

بازگشت آیت الله خمینی به ایران پس از 14 سال تبعید

آیت الله خمینی

1357 شمسی در چنین روزی، آیت الله خمینی پس از 14 سال تبعید از فرانسه به تهران بازگشت.

 

13به گزارش ره آورد نیوز، 1357 شمسی مصادف با 1979 میلادی، آیت الله خمینی از پاریس به تهران بازگشت و انقلاب وارد مرحله‌ای تعیین کننده شد.

 

مدت کوتاهی پس از بازگشت آیت الله خمینی به کشور و سرنگونی حکومت پهلوی “جمهوری اسلامی” متولد شد.
در این روز ۱۲ بهمن ۱۳۵۷، میلیون‌ها ایرانی در فرودگاه مهرآباد و مسیر گذر آیت الله خمینی به استقبال او شتافتند.

 

یک هواپیمای ویژه‌ی خطوط “ایرفرانس” این مرجع تقلید شیعه را پس از ۱۶ سال تبعید به کشور بازگرداند.

 

محمدرضا شاه پهلوی پیش از ورود آیت الله خمینی در 26 دی ماه 1357 مصادف با 16 ژانویه 1979 میلادی به همراه بستگان و پیروان نزدیک خود ایران را ترک گفته بود.

 

ره آورد نیوز را در اینستاگرام دنبال کنید؛ روی نوشته کلیک کنید…

 

در این روز آیت الله خمینی ابتدا در فرودگاه مهرآباد سخنرانی کرد و سپس با یک هلیکوپتر راهی “بهشت زهرا” شد، جایی که بسیاری از قربانیان مقاومت علیه رژیم شاه به خاک سپرده شده بودند.

 

آیت الله خمینی برای نخستین بار از خاک کشورش مردم ایران را مورد خطاب قرار داد و گفت: «من باید عرض کنم که محمد رضای پهلوی، این خائن خبیث رفت فرار کرد و همه چیز ما را به باد داد. ممکلت ما را خراب کرد، قبرستان‌های ما را آباد کرد. مملکت ما را از ناحیه‌ی اقتصاد خراب کرد. کارهایی که این آدم کرده به عنوان اصلاح، این کار خود افساد بوده است. فرهنگ را ما را عقب نگه داشته است. تمام انسان‌ها و شأن انسانی ما را از بین برده است این آدم.»

 

دولت بختیار ده روز دیگر نیز دوام آورد و سرانجام در روز ٢٢ بهمن با اعلام آنچه بیطرفی ارتش خوانده شد، سقوط کرد و نظام پادشاهی ایران نیز فرو ریخت.

 

با افزایش مخالفت گروه‌های مختلف مردم با محمدرضا شاه پهلوی و حکومت سلطنتی در سال ۱۳۵۷ به تدریج آیت الله خمینی در ایران به عنوان رهبر انقلاب و از زمان بازگشت از تبعید ۱۴ ساله در خارج از کشور در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷به طور رسمی به عنوان رهبر انقلاب در سطح بین‌المللی شناخته شد.

 

امام خمینی در فرانسه

دوران تبعید آیت الله خمینی

مخالفت با طرح انقلاب سفید محمدرضا شاه پهلوی اولین باری بود که آیت الله خمینی مستقیم محمدرضا شاه را مورد سرزنش قرار داد.

شاه که از مخالفت‌های آیت الله خمینی برآشفته بود دستور دستگیری و حصر خانگی وی را صادر کرد و در بامداد 13 آبان 1343، کماندوهای حکومت، منزل امام را محاصره و ایشان را دستگیر و به تهران منتقل کردند و از آن جا مستقیم به فرودگاه مهرآباد و به همراه یک مأمور امنیتی به ترکیه تبعید نمودند.

آیت الله خمینی این مرجع تقلید، در سال ۱۹۶۵ به نجف در عراق رفت. وی از تبعید در نجف نیز در مخالفت با رژیم شاه از پای ننشست و در این سال‌های تبعید، کتاب “ولایت فقیه” را نگاشت که بعدها به مانیفست انقلاب اسلامی در ایران بدل شد.

 

آیت الله خمینی

وی که با ترک عراق و عدم موفقیت برای سکونت در کویت، از روز ١٤ مهرماه آن سال در دهکدۀ نوفل لو شاتو در غرب پاریس بسر می‌برد، در ابتدا به فکر بازگشت به ایران نبود و نزدیکان وی، بگفتۀ خود، امکانات اقامت امام در چند کشور دیگر و از جمله اندونزی را مورد بررسی قرار داده بودند.

 

آیت الله خمینی خود در نوفل لو شاتو به این پرسش که کِی به ایران بر می‌گردید، گفت «محل برای من هیچ مطرح نیست. من هر جا بتوانم خدمت کنم، اونجا برای من خوبست. تا اینجا بتوانم خدمت بکنم، علاقه دارم که اینجا باشم. وقتی اینجا نتوانم خدمت کنم، علاقه‌ای به اینجا ندارم».

 

تنها هنگامی که خروج شاه از ایران قطعیت یافت، فکر بازگشت آیت الله خمینی به کشور نیز قوت گرفت.

 

سرانجام آیت الله خمینی با هواپیمای ایرفرانس به همراه برخی از سران مخالفان رژیم پهلوی در 12 بهمن ماه 1357 از پاریس وارد تهران شد.

 

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

انقلاب روسیه

انقلاب روسیه؛ چرا منشویک‌ها شکست خوردند؟

در جریان انقلاب روسیه این الکساندر کرنسکی به رهبری منشویک‌ها بود که تلاش داشت دموکراسی هرچند نیم‌بند را برای روسیه به ارمغان بیاورد، اما تلاش‌هایش به سرانجام نرسید و بلشویک‌ها که تندرو تر بودند قدرت را قبضه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *