جنگ جهانی اول شروع شد

اول آگوست 1914 میلادی مصادف مردادماه 1293 شمسی با در چنین روزی، دقیقاً چهار روز پس از اعلان جنگ اتریش-مجارستان به صربستان، آلمان و روسیه علیه یکدیگر اعلان جنگ کردند و عملاً جنگ جهانی اول شروع شد.

 

تاریخ جهان؛

به گزارش ره آورد نیوز، جنگ جهانی اول در حالی شروع شد که فرانسه نیز دستور بسیج عمومی را صادر کرد و اولین واحدهای ارتش آلمان برای تدارک تهاجم آلمان به فرانسه وارد لوکزامبورگ شدند.

 

در طول سه روز بعد، روسیه، فرانسه، بلژیک و بریتانیا همگی در برابر اتریش-مجارستان و آلمان صف آرایی کردند و ارتش آلمان به بلژیک حمله کرد.

 

«جنگ جهانی اول موسوم به جنگ بزرگ» که در پی آن رخ داد، یکی از ویرانی ها و تلفات بی سابقه بود که منجر به کشته شدن حدود 20 میلیون سرباز و غیرنظامی شد.

 

ره آورد نیوز را در اینستاگرام دنبال کنید؛ روی نوشته کلیک کنید…

 

در 28 ژوئن 1914، در رویدادی که به طور گسترده به عنوان جرقه آغاز جنگ جهانی اول تلقی می شود، آرشیدوک فرانتس فردیناند، وارث امپراتوری اتریش-مجارستان، به همراه همسرش توسط صرب بوسنیایی گاوریلو پرینسیپ در سارایوو، بوسنی به ضرب گلوله کشته شد.

 

آرشیدوک فرانتس فردیناند از نیروهای مسلح امپراتوری عمویش در بوسنی و هرزگوین سان می دید.

 

رخدادهایی که منجر به جنگ جهانی اول شد

جنگ جهانی اول

اتریش-مجارستان دولت صربستان را مسئول این حمله دانست و امیدوار بود که از این حادثه به عنوان توجیهی برای حل مشکل ناسیونالیسم اسلاوها یک بار برای همیشه استفاده کند.

 

با این حال، از آنجایی که روسیه از صربستان حمایت می کرد، اعلان جنگ اتریش-مجارستان به تعویق افتاد تا زمانی که رهبران آن از قیصر ویلهلم دوم، رهبر آلمان اطمینان حاصل کردند که آلمان از آرمان آنها در صورت مداخله روسیه حمایت خواهد کرد.

 

در 28 ژوئیه، اتریش-مجارستان به صربستان اعلان جنگ کرد و صلح ضعیف بین قدرت‌های بزرگ اروپا از بین رفت.

 

در 29 ژوئیه، نیروهای اتریش-مجارستان شروع به گلوله باران پایتخت صربستان، بلگراد کردند، و روسیه، متحد صربستان، دستور بسیج نیروها علیه اتریش-مجارستان را صادر کرد.

 

مطالب مرتبط…

آدولف هیتلر رهبر حزب ناسیونال سوسیالیست کارگران آلمان شد

ژوزف استالین فرمان معروف خود “نه یک قدم به عقب” را صادر کرد

بنیتو موسولینی از قدرت کنار گذاشته شد

 

جنگ جهانی اول

در این بین فرانسه، متحد روسیه، در 1 اگوست شروع به بسیج عمومی کرد.

 

فرانسه و آلمان در 3 آگوست علیه یکدیگر اعلان جنگ کردند.

 

پس از عبور از لوکزامبورگ بی طرف، ارتش آلمان در شب 3 و 4 اگوست به بلژیک حمله کرد و بریتانیای کبیر وارد مداخله شد و علیه آلمان اعلان جنگ کرد.

 

جالب است بدانید، مردم اروپا در بیشتر موارد از آغاز جنگ جهانی اول با شادی استقبال کردند، زیرا اکثر آن‌ها می پنداشتند که کشورشان ظرف چند ماه پیروز خواهد شد.

 

از میان متخاصمان اولیه، آلمان بیشتر از همه برای شروع درگیری‌ها آماده بود و رهبران نظامی آن استراتژی نظامی پیچیده‌ای به نام «طرح شلیفن» را شکل داده بودند که فتح فرانسه را از طریق یک حمله بزرگ از طریق بلژیک و شمال فرانسه متصور بود.

 

در طرح شیلفن آمده بود به دلیل بسیج عمومی دیر موقع روسیه، این کشور باید توسط نیروهای اتریش-مجارستان اشغال می‌شد در حالی که آلمان در همان زمان به فرانسه حمله می کرد.

 

طرح شلیفن تقریباً موفقیت آمیز بود، اما در اوایل سپتامبر، فرانسوی ها از پیشروی آلمان ها در نبرد خونین مارن در نزدیکی پاریس جلوگیری کردند.

 

تا پایان سال 1914، بیش از یک میلیون سرباز از ملیت‌های مختلف در میدان‌های نبرد اروپا کشته شدند و نه برای متفقین و نه برای قدرت‌های مرکزی، پیروزی نهایی در دسترس نبود.

 

در جبهه غربی – خط نبردی که در سراسر شمال فرانسه و بلژیک امتداد داشت – رزمندگان برای یک جنگ فرسایشی وحشتناک در سنگرها مستقر شدند.

 

در سال 1915، متفقین با حمله آبی خاکی به ترکیه که در اکتبر 1914 به نیروهای مرکزی ملحق شده بود، تلاش کردند تا بن بست را بشکنند، اما پس از خونریزی شدید، متفقین در اوایل سال 1916 مجبور به عقب نشینی شدند.

 

در شرق، آلمان موفق‌تر بود و ارتش آشفته روسیه متحمل خسارات وحشتناکی شد که باعث وقوع انقلاب روسیه در سال 1917 شد.

 

در پایان سال 1917، بلشویک‌ها قدرت را در روسیه به دست گرفتند و بلافاصله وارد مذاکره صلح با آلمان شدند.

 

در سال 1918، ورود ایالات متحده آمریکا به جنگ جهانی اول را شاهد هستیم، رخدادی که موازنه‌ی قوا را به نفع متفقین تغییر داد.

 

آلمان بدون نیروی انسانی و تدارکات و مواجهه با تهاجم قریب الوقوع، در نوامبر 1918 قرارداد آتش بس با متفقین را امضا کرد.

 

جنگ جهانی اول به دلیل کشتار و ویرانی بزرگی که ایجاد کرد به عنوان “جنگ برای پایان دادن به همه جنگ ها” شناخته شد.

 

متأسفانه، معاهده ورسای در سال 1919 که رسماً به درگیری پایان داد شرایط تنبیهی را بر آلمان تحمیل کرد که نتیجه اش بی ثباتی بیشتر در اروپا بود و زمینه را برای جنگ جهانی دوم فراهم کرد.

 

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

یواخیم فون ریبنتروپ

یواخیم فون ریبنتروپ: یک چهره پیچیده در آلمان نازی

یواخیم فون ریبنتروپ یک شخصیت محوری و بحث برانگیز در تاریخ آلمان نازی باقی مانده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *