اتحاد جماهیر شوروی

تاسیس اتحاد جماهیر شوروی

دسامبر 1922 در چنین روزی؛ پس از فروپاشی روسیه تزاری، اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی متشکل از کنفدراسیونی از روسیه، بلاروس، اوکراین و فدراسیون ماوراء قفقاز تاسیس شد.

به گزارش ره آورد نیوز، در 30 دسامبر 1922 مصادف با 8 دی 1301 شمسی، پس از روسیه تزاری، اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی (اتحادیه جماهیر شوروی سوسیالیستی) متشکل از کنفدراسیونی از روسیه، بلاروس، اوکراین و فدراسیون ماوراء قفقاز (در سال 1936 به جمهوری‌های گرجستان، آذربایجان و ارمنستان تقسیم شد) تأسیس شد.

دولت جدید کمونیستی که به نام اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی نیز شناخته می‌شود، جانشین امپراتوری روسیه تزاری و اولین کشوری در جهان بود که بر پایه سوسیالیسم مارکسیستی بنا شد.

بیشتر بدانید

قتل راسپوتین در روسیه تزاری

در طول انقلاب روسیه در سال 1917 و پس از آن سه سال جنگ داخلی روسیه، حزب بلشویک به رهبری ولادیمیر لنین بر نیروهای شوروی تسلط یافت.

ولادیمیر لنین

ولادیمیر لنین

حزب بلشویک، ائتلافی از کمیته‌های کارگران و سربازان را تشکیل میداد که خواستار ایجاد یک دولت سوسیالیستی در امپراتوری روسیه سابق بود.

در اتحاد جماهیر شوروی، تمام سطوح حکومتی توسط حزب کمونیست کنترل می شد و دفتر سیاسی حزب، با دبیر کل قدرتمندتر آن، عملاً کشور را اداره می‌کرد.

صنعت شوروی تحت مالکیت و مدیریت دولت بود و زمین‌های کشاورزی به مزارع جمعی دولتی تقسیم می‌شد.

اتحاد جماهیر شوروی

در دهه‌های پس از آن، اتحاد جماهیر شوروی تحت تسلط روسیه به یکی از قدرتمندترین و تأثیرگذارترین دولت‌های جهان تبدیل شد و در نهایت ۱۵ جمهوری را در بر گرفت: روسیه، اوکراین، گرجستان، بلاروس، ازبکستان، ارمنستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، ترکمنستان، تاجیکستان، لتونی، لیتوانی و استونی.

 

اتحاد جماهیر شوروی

اتحاد جماهیر شوروی، امپراتوری اوراسیا شمالی سابق که از دریاهای بالتیک و سیاه تا اقیانوس آرام امتداد داشت و در سالهای پایانی خود متشکل از 15 جمهوری سوسیالیستی شوروی (S.S.R.) از قبیل کشورهای ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، استونی، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، لتونی، لیتوانی، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، اوکراین و ازبکستان.

 

پایتخت آن زمان اتحاد جماهیر شوروی و پایتخت کنونی روسیه، مسکو بود.

سرود ملی اتحاد جماهیر شوروی “سرود دولتی اتحاد جماهیر شوروی”، از سال 1944 تا 1991 ملودی آن با سرود ملی فعلی روسیه یکسان است.
اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی در طول دوره حیات خود از نظر مساحت بزرگترین کشور جهان بود. این کشور همچنین با بیش از 100 ملیت متمایز در داخل مرزهایش یکی از متنوع ترین ها بود. اما اکثریت جمعیت را اسلاوهای شرقی (روس ها، اوکراینی ها و بلاروس ها) تشکیل می دادند. این گروه‌ها روی هم بیش از دو سوم کل جمعیت را در اواخر دهه 1980 تشکیل می دادند.

 

وسعت اتحاد جماهیر شوروی

در بزرگ ترین وسعت خود، بین سال های 1946 و 1991، هفت برابر مساحت هند و دو و نیم برابر مساحت آن را پوشش داده است. این کشور نزدیک به یک ششم سطح زمین، از جمله نیمه شرقی اروپا و تقریباً یک سوم شمالی آسیا را اشغال کرده بود.

اتحادیه بیش از 6800 مایل (10900 کیلومتر) از شرق به غرب گسترش یافت و 11 منطقه از 24 منطقه زمانی جهان را پوشش داد. غربی ترین نقطه در دریای بالتیک، نزدیک کالینینگراد بود. شرقی ترین کیپ دژنف در تنگه برینگ، تقریباً در نیمه راه دور دنیا بود. اتحاد جماهیر شوروی از شمال به جنوب، حدود 2800 مایل از کیپ چلیوسکین تا کوشکا در مرز افغانستان گسترش یافت.

 

علاوه بر داشتن طولانی ترین خط ساحلی جهان، اتحاد جماهیر شوروی طولانی ترین مرزها را نیز داشت. از شمال این کشور به دریاهای اقیانوس منجمد شمالی و از شرق به دریاهای اقیانوس آرام محدود می شد. در جنوب، شوروی با کره شمالی، مغولستان، چین، افغانستان، ایران و ترکیه هم مرز بود. در مرز جنوبی سه دریا وجود داشت: دریای خزر، بزرگترین دریای داخلی جهان، و همچنین دریای سیاه و دریای آزوف تقریباً محصور در خشکی. رومانی، مجارستان، چکسلواکی، لهستان، فنلاند و نروژ در غرب قرار داشتند.

 

کشورهای عضو اتحاد جماهیر شوروی

اتحاد جماهیر شوروی جانشین امپراتوری روسیه تزارها بود. پس از انقلاب 1917، چهار جمهوری سوسیالیستی در قلمرو امپراتوری سابق تأسیس شد: جمهوری‌های سوسیالیستی فدرال شوروی روسیه و ماوراء قفقاز و جمهوری‌های سوسیالیستی شوروی اوکراین و بلاروس. در 30 دسامبر 1922، این جمهوری‌های تشکیل‌دهنده اتحاد جماهیر شوروی اتحاد جماهیر شوروی را تأسیس کردند. در سال 1929 و جمهوری قزاقستان و قرقیزستان در سال 1936. در آن سال جمهوری ماوراء قفقاز منسوخ شد و قلمرو آن بین سه جمهوری جدید تقسیم شد: جمهوری های شوروی ارمنستان، آذربایجان و گرجستان. در سال 1940 اتحاد جماهیر شوروی کارلو-فنلاندی، مولداوی، استونیایی، لتونیایی و لیتوانیایی تأسیس شد. کارلو-فنلاند S.S.R. در سال 1956 به یک جمهوری خودمختار تبدیل شد و در مجموع 15 جمهوری اتحادیه (soyuznye respubliki) باقی ماند. علاوه بر اینها، اتحاد جماهیر شوروی تا سال 1990 از 20 جمهوری خودمختار (avtonomnye respubliki)، 8 استان خودمختار (avtonomnye oblasti)، 10 منطقه خودمختار (avtonomnye okruga)، 6 منطقه (kraya) و 114 استان تشکیل شده است.

 

در سال 1991، اتحاد جماهیر شوروی در پی فروپاشی دولت کمونیستی منحل شد.

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

انقلاب مجارستان

انقلاب مجارستان/ اتحاد جماهیر شوروی چگونه قیام ملی مجارستان را به خاک و خون کشید؟

انقلاب مجارستان یک قیام ملی خودجوش بود که توسط تانک‌ها و سربازان اتحاد جماهیر شوروی در 4 نوامبر 1956 سرکوب شد.