اتحاد جماهیر شوروی

تاسیس اتحاد جماهیر شوروی

دسامبر 1922 در چنین روزی؛ پس از فروپاشی روسیه تزاری، اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی متشکل از کنفدراسیونی از روسیه، بلاروس، اوکراین و فدراسیون ماوراء قفقاز تاسیس شد.

به گزارش ره آورد نیوز، در 30 دسامبر 1922 مصادف با 8 دی 1301 شمسی، پس از روسیه تزاری، اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی (اتحادیه جماهیر شوروی سوسیالیستی) متشکل از کنفدراسیونی از روسیه، بلاروس، اوکراین و فدراسیون ماوراء قفقاز (در سال 1936 به جمهوری‌های گرجستان، آذربایجان و ارمنستان تقسیم شد) تأسیس شد.

 

دولت جدید کمونیستی که به نام اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی نیز شناخته می‌شود، جانشین امپراتوری روسیه تزاری و اولین کشوری در جهان بود که بر پایه سوسیالیسم مارکسیستی بنا شد.

بیشتر بدانید

قتل راسپوتین در روسیه تزاری

در طول انقلاب روسیه در سال 1917 و پس از آن سه سال جنگ داخلی روسیه، حزب بلشویک به رهبری ولادیمیر لنین بر نیروهای شوروی تسلط یافت.

ولادیمیر لنین
ولادیمیر لنین

حزب بلشویک، ائتلافی از کمیته‌های کارگران و سربازان را تشکیل میداد که خواستار ایجاد یک دولت سوسیالیستی در امپراتوری روسیه سابق بود.

در اتحاد جماهیر شوروی، تمام سطوح حکومتی توسط حزب کمونیست کنترل می شد و دفتر سیاسی حزب، با دبیر کل قدرتمندتر آن، عملاً کشور را اداره می‌کرد.

صنعت شوروی تحت مالکیت و مدیریت دولت بود و زمین‌های کشاورزی به مزارع جمعی دولتی تقسیم می‌شد.

اتحاد جماهیر شوروی

در دهه‌های پس از آن، اتحاد جماهیر شوروی تحت تسلط روسیه به یکی از قدرتمندترین و تأثیرگذارترین دولت‌های جهان تبدیل شد و در نهایت ۱۵ جمهوری را در بر گرفت: روسیه، اوکراین، گرجستان، بلاروس، ازبکستان، ارمنستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، ترکمنستان، تاجیکستان، لتونی، لیتوانی و استونی.

در سال 1991، اتحاد جماهیر شوروی در پی فروپاشی دولت کمونیستی منحل شد.

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

انقلاب روسیه

انقلاب روسیه؛ چرا منشویک‌ها شکست خوردند؟

در جریان انقلاب روسیه این الکساندر کرنسکی به رهبری منشویک‌ها بود که تلاش داشت دموکراسی هرچند نیم‌بند را برای روسیه به ارمغان بیاورد، اما تلاش‌هایش به سرانجام نرسید و بلشویک‌ها که تندرو تر بودند قدرت را قبضه کردند.