ستاره فیلم پدرخوانده
LOS ANGELES - MARCH 15: James Caan as Santino 'Sonny' Corleone in 'The Godfather, ' the movie based on the novel by Mario Puzo and directed by Francis Ford Coppola. Initial theatrical release on March 15, 1972. Screen capture. Paramount Pictures. (Photo by CBS via Getty Images)

پنج فیلم برتر جیمز کان ستاره “پدرخوانده”

فیلم های جیمز کان

در 6 جولای 2022، دنیای سینما جیمز کان، یکی از نمادین ترین بازیگران هالیوود را از دست داد.

 

به گزارش ره آورد نیوز، نام جیمز کان که بیش از همه به‌عنوان پسر سرحال ویتو کورلئونه در «پدرخوانده» به یاد می‌آید، اکنون به‌عنوان نمادی از آمریکای یقه‌آبی و نمادی جاودانه از مردانگی بر روی پرده نقره‌ای، در طبقات بالای تاریخ سینما جا افتاده است.

 

جیمز کان که در سال 1940 به دنای آمد، دوران کودکی خود را در رفت و آمد بین کوئینز و برانکس گذراند و توانست با کاریزمای بی حد و حصر و عمق عاطفی ظریف خود در صنعت سینما نامی برای خود دست و پا کند.

 

کان به عنوان فردی که قادر به سرقت صحنه ها با حضور محض خود بود، در طول شش دهه فعالیت حرفه ای خود، با جمع آوری بیش از 130 عنوان بازیگر، هرگز گامی پا پس نگذاشت.

 

ره آورد نیوز را در اینستاکرام دنبال کنید؛ روی نوشته کلیک کنید…

 

جیمز کان همیشه مارا به یاد فیلم پدرخوانده می اندازد و پسر ویتو کورلئونه با نام سانی؛ اما جیمز کان تنها در این فیلم خوش ندرخشید، تا جایی که ما به یاد می آوریم، او همیشه بهترین های خود را در صنعت سینما نمایش داد.

 

در حالی که با یکی از چهره های فراموش نشدنی هالیوود جدید خداحافظی می کنیم، پنج تا از فراموش نشدنی ترین اجراهای جیمز کان را به ترتیب زمانی گردآوری کرده ایم.

 

با ره آورد نیوز همراه باشید…

 

1. El Dorado (1966)

فیلم شناسی جیمز کان

رویارویی با دو بازیگر سنگین وزن هالیوود مانند جان وین و رابرت میچام برای اکثر بازیگران یک نبرد سخت بود، چه رسد به یک بازیگر 25 ساله تازه وارد.

 

اما جیمز کان هیچ زمانی را تلف نکرد تا حضور خود را ثابت کند و در این وسترن سال 1966 خوش درخشید.

 

ال دورادو؛ فیلمی وسترن به کارگردانی هاوارد هاکس است. هفت تیرکش کهنه کاری به نام «کول تورنتن»، با کمک دوست قدیمی اش کلانتری به نام «هارا»، به مقابله با سلطان گله داری به نام «بارت جیسن» و هفت تیرکش های تحت فرمانش برمی آیند…

 

2. The Rain People مردم باران (1969)

فیلم های جیمز کان

در «مردم باران»، کاپولا شخصیت‌هایش را از منظره‌ای که با دقت مشاهده شده آمریکایی می‌گذراند. خانم نایت و کان از شهرهای کوچک روستایی و شهرهای بزرگ می گذرند.

 

در حقیقت، وقتی بیشتر مردم به جیمز کان و فرانسیس فورد کاپولا فکر می کنند، احتمالاً به فیلمی متفاوت از این فکر می‌کنند.

 

«مردم باران» کاپولا اگرچه اغلب به‌عنوان یک اشتباه در دریایی از شاهکارهای واقعی زیر فرش کشیده می‌شود، اما «مردم باران» مضامین بسیاری را ترسیم می‌کند که بعداً در زندگی حرفه‌ای او تکرار می‌شوند – از جمله پدرسالاری سمی، جنایات افسارگسیخته و بیگانگی اجتماعی، اما نه محدود به آن.

لانگ آیلند. “ناتالی” (نایت) پس از آن‌که می‌فهمد باردار است، همسر و خانه‌اش را ترک می‌کند تا سفری بی‌هدف را آغاز کند. بین راه یک بازیکن مشهور فوتبال آمریکائی به‌نام “کیلگانن” (کان) را سوار می‌کند و در می‌یابد که او پس از صدمه دیدن در مسابقه فوتبال از نظر مغزی عقب‌مانده شده است. “ناتالی” او را نزد “الن” (کروز)، محبوبه‌اش می‌برد اما رفتار او و خانواده‌اش نشان می‌دهد که حاضر به پذیرش “کیلگانن” نیستند. “ناتالی”، که مایل به برقراری رابطه با او بوده، به خشونت رفتار کند، “کیلگانن” از او دفاع می‌کند و خودش به دست دختر “گوردون”، رزالی” (زیمت) کشته می‌شود…

 

3. Brian’s Song (1971)

فیلم های هالیوود

جیمز کان در این فیلم یک فوتبالیست واقعی NFL را به تصویر کشید که حول محور رابطه درون و بیرون زمین بین هم تیمی‌های شیکاگو بیرز برایان پیکولو و گیل سایرز (بیلی دی) است.

 

اگرچه کان در ابتدا نقش را از ترس تایپ کردن و دور شدن از آرزوهایش در صفحه نمایش نقره ای رد کرد، «آهنگ برایان» با تماشاگران تلویزیونی برخورد کرد و فوراً به یک موفقیت تبدیل شد، و در نهایت برای هر دو نقش اصلی نامزد دریافت جایزه امی شد.

 

فیلم بر اساس داستان زندگی واقعی برایان پیکولو و گیل سایرس و هم تیمی هایش می باشد، که پیکولو می فهمد که در حال مرگ است و…

 

4. The Godfather پدر خوانده (1972)

ستاره فیلم پدرخوانده

قطعاً این فیلم نیاز به تعریف و تمجید ندارد.

 

هر بازیگری برای ایفای نقش خاصی به دنیا می‌آید، اگرچه تعداد کمی از آنها این فرصت را پیدا می‌کنند. جیمز کان بدون شک برای بازی در نقش سانتینو کورلئونه متولد شد.

 

هر زمان که «پدرخوانده» به گفتمان فرهنگ پاپ ما بازمی گردد، مارلون براندو، آل پاچینو و رابرت دووال همگی برای اجراهای مربوطه خود و به دلایل خوب، روی یک پایه قرار می گیرند.

 

اما با نگاهی به پنجاه سال پیش، غیرممکن است که شاهکار کاپولا را بدون حضور کان به عنوان یک کودک وحشتناک از قبیله کورلئونه تصور کنیم.

 

اگرچه جیمز کان در ابتدا برای مایکل کورلئونه تست داد – که پاچینو او را به سختی کنار گذاشته بود – اما او نقش برادر بزرگترش سانی را بدست آورد.

 

سلطنت سانتینو در خانواده کوتاه مدت است، زیرا او در نهایت قربانی بی‌احتیاطی خود می‌شود و در یکی از به یاد ماندنی‌ترین صحنه‌های مرگ که تا به حال در هالیوود ثبت شده، در باجه عوارضی به قتل رسید.

 

5. The Gambler قمار باز (1974)

فیلم های جیمز کان

کان سوار بر چرخ های موفقیت، جنایتکارانه ترین نقش خود را در این اقتباس از رمان همنام داستایوفسکی به ما هدیه داد.

 

داستان فیلم The Gambler در خصوص فردی به نام اکسل فرید می‌باشد. وی استاد ادبیات است. فرید به قمار، اعتیاد دارد.

 

زمانی که تمام پولش را در قمار می‌بازد، تصمیم می‌گیرد که از مادر و دوست دختر خود پول قرض بگیرد. با وجود تمام مشکلاتی که قمار برای اکسل به وجود آورده، وی نمی‌تواند دست از قمار بردارد و همین موضوع سبب می‌شود که …

مطالب مرتبط…

بهترین فیلم های علمی تخیلی سال 2021

5 فیلم کلاسیک سینما که احتمالاً ندیده‌اید

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

ایران عصر صفوی

کتاب ایران عصر صفوی راجر سیوری

کتاب ایران عصر صفوی نوشته راجر سیوری با ترجمه‌ی کامبیز عزیزی تاریخچه جامع سلسله صفوی را به خواننده ارائه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *