گروه هفت

تاریخچه شکل‌گیری گروه 7 (G7)

گروه هفت

گروه هفت یا G7، نشست رهبران هفت کشور بزرگ صنعتی جهان است. این نشست در سال ۱۹۷۵ با حضور شش کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا تشکیل شد.

به گزارش ره آوردنیوز، در حالی که جهان اولین شوک نفتی و بحران مالی متعاقب آن را متحمل شد، سران کشورها و دولت‌های شش کشور صنعتی پیشرو در سال 1975 برای اولین بار برای بحث در مورد اقتصاد جهانی گرد هم آمدند.

 

در سال 1976 کانادا و در سال 1998 روسیه نیز به این گروه پیوستند؛ البته پس از اشغال کریمه به دست روسیه، کشورهای گروه هفت G7 در مارس 2014 تصمیم گرفتند روسیه را تا اطلاع ثانوی از این گروه خارج کنند.

 

تاریخچه گروه هفت

در سال 1975 اولین نشست سران کشورها و دولت های کشورهای صنعتی پیشرو در رامبوئییه برگزار شد. ایده اولین جلسه ابتکار رئیس جمهور فرانسه والری ژیسکاردستن و صدراعظم آلمان هلموت اشمیت بود.

 

اینستاگرام ره آوردنیوز

 

گروه هفت

آنها در سال 1975 اولین نشست سران را در شاتو دو رامبویه در 50 کیلومتری جنوب غربی پاریس تشکیل دادند. در این اجلاس سران کشورهای فرانسه، آلمان غربی، آمریکا، ژاپن، بریتانیا و ایتالیا در مورد شوک نفتی، بحران مالی و راه های خروج از رکود بحث و تبادل نظر کردند.

 

در این اولین اجلاس سران گروه 6، آنها بیانیه 15 ماده ای، اعلامیه رامبوئیه را به تصویب رساندند و موافقت کردند که در آینده یک بار در سال، تحت ریاست دوره ای با یکدیگر ملاقات کنند.

 

در سال 1976 کانادا به این گروه ملحق شد که از این پس به گروه هفت یا G7 معروف شد.

 

مذاکرات مستقیم بین G7 و جامعه اروپا برای اولین بار در سال 1977 در لندن برگزار شد. رئیس کمیسیون اروپا برای شرکت در اجلاس G7 دعوت شد. امروز رئیس شورای اروپا نیز در نشست های سران شرکت می کند.

 

اقتصاد جهانی و سیاست بین الملل در گروه G7

G7 در نتیجه مشکلات اقتصادی عظیمی که جهان در دهه 1970 با آن روبرو بود متولد شد.

 

اولین شوک نفتی و فروپاشی سیستم نرخ ارز ثابت برتون وودز، جهان را درگیر کرد. اینها زمینه کافی برای مشورت سران دولت‌ها در مورد سیاست های اقتصادی بین المللی بود. در دهه 1980، G7 منافع خود را به سمت مسائل سیاست خارجی و امنیتی گسترش داد.

 

چالش های بین المللی در آن زمان شامل درگیری طولانی مدت ایران و عراق و اشغال افغانستان توسط شوروی بود.

 

گروه هفت

نقش روسیه در گروه هفت

پس از پایان درگیری شرق و غرب موسوم به جنگ سرد، جی 7 از میخائیل گورباچف، دبیر کل حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی، برای گفتگو در لندن در سال 1991 و به موازات اجلاس G7 دعوت کرد.

 

پس از آن روسیه تا سال 2013 به طور منظم در نشست‌های سران شرکت می‌کرد تا اینکه در سال 1998، روسیه به طور رسمی در این گروه پذیرفته شد و آن را به G8 تبدیل کرد.

 

روسیه در نشست بیرمنگام به عضویت گروه هشت کشور صنعتی پیشرو درآمد.

 

سال 2014 شاهد شکست گروه هشت بودیم؛ در نتیجه نقض حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین توسط روسیه، سران کشورها و دولت های G7 تصمیم گرفتند در نشست برنامه ریزی شده G8 در سوچی تحت ریاست روسیه شرکت نکنند.

 

آن‌های تصمیم گرفتند تا زمانی که روسیه مسیر خود را تغییر ندهد و بار دیگر فضایی ایجاد شود که در آن امکان گفتگوهای معقول برای گروه 8 فراهم شود، کشورهای G7 در نشست های گروه 8 شرکت نخواهند کرد؛ در واقع روسیه از گروه کشورهای قدرتمند اقتصادی کنار گذاشته شد.

 

به جای نشست در سوچی، کشورهای عضو G7 برای اولین بار در 16 سال گذشته در 4 و 5 ژوئن 2014 در بروکسل ملاقات کردند.

 

آلمان از آن زمان ریاست G7 را بر عهده داشت و تا پایان سال 2015 به این کار ادامه داد. در سال 2022 نشست G7 زیر سایه تجاوز روسیه به اوکراین در شهر مونیخ آلمان برگزار شد.

 

مطالب مرتبط…

تشکیل گروه اقیانوس آرام توسط ایالات متحده، ژاپن، استرالیا، نیوزلند و بریتانیا

نبرد اوکیناوا؛ آخرین نبرد جنگ جهانی دوم به پایان رسید

نیروهای کره شمالی به کره جنوبی حمله کردند و جنگ کره آغاز شد

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

جنگ ویتنام

کدام کشورها در جنگ ویتنام شرکت داشتند؟

جنگ ویتنام که همه‌ی ما آن را با آمریکا و مداخله‌ی این کشور می‌شناسیم ظاهراً یک جنگ داخلی بین شمالی‌های کمونیست و جنوبی‌های طرفدار غرب بود. ایالات متحده آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر در این جنگ مداخله کردند و از هر دو طرف جنگ - به ویژه ویتنام جنوبی - با نیرو، سلاح و تدارکات حمایت کردند.

یک نظر

  1. سپاس دوست عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *