جان لنون

پشت پرده ترور «جان لنون»، ستاره موسیقی راک

جان لنون

جان لنون، یکی از اعضای سابق گروه بیتلز، گروه راک که موسیقی محبوب را در دهه 1960 متحول کرد، توسط یک طرفدار وسواسی در شهر نیویورک هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.

 

به گزارش ره آورد نیوز، دسامبر 1980 میلادی مصادف با آذر ماه 1359 شمسی در چنین روزی، جان لنون هنرمند 40 ساله در حال ورود به آپارتمان مجلل خود در منهتن بود که مارک دیوید چپمن با یک هفت تیر کالیبر 38 از فاصله نزدیک چهار گلوله به او شلیک کرد.

 

جان لنون با خونریزی شدید به بیمارستان منتقل شد اما قبل از رسیدن به بیمارستان جان باخت.

 

ره آورد نیوز را در اینستاگرام دنبال کنید؛ روی نوشته کلیک کنید…

 

جالب اینجاست که دیوید چپمن اوایل همان روز از جان لنون امضا گرفته بود و پس از ترور در محل تیراندازی ماند تا اینکه توسط پلیس دستگیر شد.

 

جان لنون خواننده‌ای بود که گروه بیتلز را به محبوب ترین گروه موسیقی قرن بیستم تبدیل کرد.

 

رهبر دیگر گروه بیتلز پل مک‌کارتنی بود، اما بقیه اعضای کوارتت – جورج هریسون و رینگو استار – گاهی اوقات آهنگ‌های خود را نوشته و می‌خواندند.

 

گروه بیتلز که کار خود را از بندر لیورپول انگلستان شروع کرده بود تحت تأثیر راک اند رول اولیه آمریکا بود، در سال 1963 با تک آهنگ «Please Please Me» بریتانیا را به تسخیر خود درآورد.

 

“بیتلمانیا” در سال 1964 با انتشار “I Want To Hold Your Hand” و به دنبال آن یک تور هیجان انگیز در ایالات متحده به ایالات متحده گسترش یافت.

 

مطالب مرتبط…

جنیفر لوپز و بن افلک در لاس وگاس ازدواج کردند

“سندروم کوری صورت”؛ سندروم نادری که برد پیت را درگیر کرده است

طرفداران جان لنون

با وجود جوانانی که آماده جدا شدن از منظر فرهنگی سفت و سخت دهه 1950 بودند، «فب فور» با موسیقی پرشور و شورش خوش اخلاقشان، کاتالیزور مناسبی برای این تغییر بودند.

گروه بیتلز میلیون ها رکورد فروش آلبوم‌های موسیقی را جابجا کرد.

 

جان لنون به عنوان بیتل روشنفکر در نظر گرفته می شد و مطمئناً صریح ترین از بین این چهار نفر بود. او در سال 1966 هنگامی که اعلام کرد که گروه بیتلز «محبوب‌تر از عیسی مسیح» هست، جنجال بزرگی به راه انداخت و باعث سوزاندن دسته جمعی رکوردهای بیتلز در کمربند کتاب مقدس آمریکایی شد.

 

لنون بعدها به یک فعال ضد جنگ تبدیل شد و در اشعار آهنگ‌های سولو مانند “Imagine” که پس از انحلال گروه بیتلز در سال 1970 ضبط شده بود، به کمونیسم نزدیک شد.

 

در سال 1975، لنون تجارت موسیقی را کنار گذاشت تا زمان بیشتری را با معشوقه‌ی ژاپنی‌تبار خود یوکو اونو و پسرشان شان، بگذراند.

 

همسر جان لنون

در سال 1980، جان لنون با Double-Fantasy بازگشت، آلبومی که مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و عشق او به یوکو را جشن گرفت و آهنگ های نوشته شده توسط او را به نمایش گذاشت.

8 دسامبر 1980، مارک دیوید چپمن، 25 ساله، زندگی جان لنون و خانواده‌اش را دگرگون کرد.

 

روانپزشکان چپمن را یک روان پریش مرزی می دانستند و به او دستور داده شد که اعتراف به جنون کند، اما در عوض او به قتل اعتراف کرد.

 

او به حبس ابد محکوم شد. در سال 2000، مقامات زندان ایالت نیویورک، جلسه آزادی مشروط چپمن را رد کردند.

 

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

ایران عصر صفوی

کتاب ایران عصر صفوی راجر سیوری

کتاب ایران عصر صفوی نوشته راجر سیوری با ترجمه‌ی کامبیز عزیزی تاریخچه جامع سلسله صفوی را به خواننده ارائه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *