حمله به پرل هاربر

حمله به پرل هاربر؛ اشتباه بزرگ ژاپن در جنگ جهانی دوم

حمله به پرل هاربر

هنگامی که دیپلمات‌های ژاپنی در پایتخت آمریکا مشغول مذاکره با سران این کشور بودند، هواپیماهای ژاپنی پایگاه نیروی دریایی آمریکا در “پرل هاربر” را بمباران كردند.

 

جهان در روزی که گذشت

در ساعت 7:55 صبح به وقت هاوایی، یک بمب افکن غواصی ژاپنی که نماد قرمز طلوع خورشید ژاپن را بر روی بال های خود داشت از ابرها در بالای جزیره اوآهو ظاهر می شود.

 

دسامبر 1941 مصادف با آذر 1320 در چنین روزی؛ هنگامی كه دیپلمات های ژاپنی در واشینگتن دی. سی. در حال مذاكره با وزیر امور خارجه ایالات متحده، کوردل هال بودند، هواپیماهای ژاپنی پایگاه نیروی دریایی آمریکا در “پرل هاربر” را بمباران كردند.

 

خشم آمریكا از حمله غافلگیرانه ژاپن بر گرایش‌های انزاواطلبانه در این کشور چیره شد و روز بعد ایالات متحده علیه ژاپن اعلام جنگ كرد.

 

حمله به پرل هاربر

گروهی متشکل از 360 هواپیمای جنگی ژاپنی به دنبال آن، در یک حمله غافلگیرکننده به پایگاه دریایی ایالات متحده در پرل هاربر حمله کردند.

 

این حمله غافلگیرکننده ضربه ای مهم به ناوگان ایالات متحده در اقیانوس آرام وارد کرد و ایالات متحده را به طور غیرقابل برگشتی وارد جنگ جهانی دوم کرد.

 

ره آورد نیوز را در اینستارام دنبال کنید؛ روی نوشته کلیک کنید…

 

با شکست مذاکرات دیپلماتیک با ژاپن، رئیس جمهور فرانکلین دی. روزولت و مشاورانش می دانستند که حمله قریب الوقوع ژاپن محتمل است، اما هیچ کاری برای افزایش امنیت در پایگاه دریایی مهم در پرل هاربر انجام نشده بود.

 

صبح یکشنبه بود و بسیاری از پرسنل نظامی برای شرکت در مراسم مذهبی خارج از پایگاه مجوز دریافت کرده بودند. در ساعت 7:02 صبح، دو اپراتور رادار گروه های بزرگی از هواپیماها را در حال پرواز به سمت جزیره از شمال مشاهده کردند، اما با توجه به اینکه در آن زمان پرواز B-17 از ایالات متحده انتظار می رفت، به آنها گفته شد که هیچ زنگ خطری به صدا در نیاورند. بنابراین، حمله هوایی ژاپن به عنوان یک غافلگیری ویرانگر برای پایگاه دریایی بود.

 

گزارش تصویری حمله ژاپن به پرل هاربر

 

در این حمله بیشتر ناوگان اقیانوس آرام ایالات متحده بی فایده شد: پنج کشتی از هشت جنگنده، سه ناوشکن و هفت کشتی دیگر غرق شدند یا به شدت آسیب دیدند و بیش از 200 هواپیما نابود شدند.

 

در حمله به پرل هاربر در مجموع 2400 آمریکایی کشته و 1200 نفر زخمی شدند که بسیاری از آنها شجاعانه تلاش می کردند تا این حمله را دفع کنند. تلفات ژاپن حدود 30 هواپیما، 5 زیردریایی کوچک و کمتر از 100 نفر بود.

 

پرل هاربر

مطالب مرتبط…

از اشغال ایران در جنگ جهانی دوم تا دردسرهای خروج شوروی از ایران

کنفرانس پوتسدام؛ تعیین سرنوشت آلمان پس از جنگ جهانی دوم

آیا آلمان و ژاپن در جنگ جهانی دوم متحد بودند؟

 

اما خبر خوش برای آمریکایی‌ها این بود که، هر سه ناو هواپیمابر آمریکا در اقیانوس آرام در مانورهای آموزشی بودند. این ناوهای هواپیمابر غول‌پیکر شش ماه بعد در نبرد میدوی انتقام خود را از ژاپن گرفتند و در یک پیروزی شگفت‌انگیز، ورق جنگ را به سود متفقین برگرداندند.

روز بعد از بمباران پرل هاربر، رئیس جمهور روزولت در جلسه مشترک کنگره حاضر شد و اعلام کرد: «دیروز، 7 دسامبر 1941 – تاریخی که بدنام خواهد بود – ایالات متحده آمریکا به طور ناگهانی و عمدی توسط نیروی دریایی و هوایی امپراتوری ژاپن مورد حمله قرار گرفت.»

 

روزولت ادامه داد: «مهم نیست چقدر طول می کشد تا بر این تهاجم از پیش برنامه ریزی شده غلبه کنیم، اما مردم آمریکا با قدرت عادلانه خود به پیروزی مطلق دست خواهند یافت.»

 

پس از یک سخنرانی کوتاه و قوی، او از کنگره خواست تا قطعنامه ای را تصویب کند که وضعیت جنگ بین ایالات متحده و ژاپن را به رسمیت بشناسد. سنا با 82 رای موافق به جنگ علیه ژاپن رای داد و مجلس نمایندگان با 388 رای موافق در برابر یک رای مخالف این قطعنامه را تصویب کرد.

 

تنها مخالف، ژانت رانکین از مونتانا، صلح‌طلب متدین بود که رای مخالفتی نیز علیه این حزب داده بود. سه روز بعد، آلمان و ایتالیا علیه ایالات متحده اعلام جنگ کردند و دولت ایالات متحده نیز به همین ترتیب پاسخ داد.

 

مشارکت آمریکا در جنگ جهانی دوم به پیروزی متفقین ختم شد.

 

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

یواخیم فون ریبنتروپ

یواخیم فون ریبنتروپ: یک چهره پیچیده در آلمان نازی

یواخیم فون ریبنتروپ یک شخصیت محوری و بحث برانگیز در تاریخ آلمان نازی باقی مانده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *