بوریس جانسون

بوریس جانسون با استعفای وزیران کابینه‌اش روبه رو شد

بوریس جانسون

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا روز چهارشنبه به دلیل استعفای وزرایی که می‌گفتند او شایسته نخست وزیری نیست و تعداد فزاینده‌ای از قانون‌گذاران خواستار برکناری او بودند، مواجه شده است.

 

به گزارش ره آورد نیوز به نقل از رویترز، وزرای دارایی و بهداشت جانسون روز سه‌شنبه، همراه با چند تن دیگر که در نقش‌های پایین‌تر بودند، استعفا دادند و گفتند که پس از آخرین رسوایی‌هایی که دولت او را متلاشی کرد، دیگر نمی‌توانند در دولت بمانند.

 

با افزایش درخواست‌ها برای کناره‌گیری بوریس جانسون، او با انتصاب تاجر و وزیر آموزش، ندیم زهاوی، به عنوان وزیر دارایی جدید خود و پر کردن برخی از پست‌های خالی دیگر، عزم خود را برای ماندن در سمتش نشان داد.

 

ره آورد نیوز را در اینستاگرام دنبال کنید؛ روی نوشته کلیک کنید…

 

یکی از قانونگذاران محافظه کار که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفت: «من گمان می کنم که باید او را با لگد از خیابان داونینگ بیرون بیاندازیم. اگر مجبور به انجام این کار باشیم، این کار را خواهیم کرد.»

 

جانسون، روزنامه‌نگار سابق و شهردار لندن که چهره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا شد، در سال 2019 پیش از اتخاذ رویکردی جنگ‌جویانه و اغلب پر هرج و مرج در حکومت، پیروزی قاطعانه‌ای در انتخابات به دست آورد.

 

رهبری او در چند ماه گذشته گرفتار رسوایی ها و اشتباهات شده است، با جریمه شدن نخست وزیر توسط پلیس به دلیل زیر پا گذاشتن قوانین قرنطینه در دوران کرونا و گزارشی توهین آمیز درباره رفتار مقامات دفتر داونینگ استریت که قوانین قرنطینه خود را زیر پا گذاشته اند، به اوج خود رسید.

 

بوریس جانسون

روزنامه تایمز لندن گفت که “بی صداقتی سریالی” جانسون برای دولت “کاملاً مخرب” است.

 

در این بیانیه آمده است: “هر روزی که او باقی می ماند، احساس هرج و مرج را عمیق تر می کند.” برای صلاح کشور باید برود.»

 

مطالب مرتبط…

استعفایی دیگر پس از افشای رسوایی جنسی در حزب محافظه کار بریتانیا

بوریس جانسون: پیروزی روسیه در اوکراین برای جهان فاجعه بار خواهد بود

 

آخرین رویداد درام در قلب قدرت بریتانیا در حالی رخ می دهد که اقتصاد به سرعت رو به وخامت می رود و برخی از اقتصاددانان هشدار می دهند که این کشور ممکن است وارد رکود شود.

 

بوریس جانسون

بوریس جانسون اعتماد به نفسش را از دست می‌دهد

در آخرین رسوایی دولت جانسون به خاطر انتصاب یک قانونگذار برای نقشی درگیر در رفاه و نظم و انضباط حزب، حتی پس از اطلاع از اینکه این سیاستمدار مورد شکایت در مورد سوء رفتار جنسی قرار گرفته است، عذرخواهی کرده است.

 

این امر باعث شد که ریشی سوناک از سمت وزیر دارایی – وزیر دارایی – و ساجد جاوید از سمت وزیر بهداشت استعفا دهد، در حالی که 12 نفر دیگر از پست های وزارتی خود خارج شدند.

 

جاوید در نامه استعفای خود گفت: “برای من روشن است که این وضعیت تحت رهبری شما تغییر نخواهد کرد و شما اعتماد من را نیز از دست داده اید.”

 

تعدادی از وزرا به عدم قضاوت، معیارها و ناتوانی جانسون در گفتن حقیقت اشاره کردند.

 

نظرسنجی فوری YouGov نشان داد 69 درصد از بریتانیایی ها فکر می کردند که جانسون باید از سمت نخست وزیری کناره گیری کند، اما در حال حاضر بقیه اعضای ارشد کابینه از او حمایت خود را اعلام کرده اند.

 

آلیستر جک وزیر اسکاتلند گفت: «من کاملاً از نخست وزیر حمایت می کنم. متاسفم که می بینم همکاران خوب استعفا می‌دهند، اما ما کار بزرگی داریم.»

 

نخست وزیر بریتانیا

یک ماه پیش، جانسون از رای اعتماد قانونگذاران محافظه کار جان سالم به در برد و قوانین حزب به این معنی است که او نمی‌تواند برای یک سال با چنین چالش دیگری روبرو شود.

 

اگرچه جانسون به دلیل حمایتش از اوکراین تمجیدهای گسترده‌تری را به خود اختصاص داد، اما در نظرسنجی‌ها که نشان می‌دهد محافظه‌کاران از حزب مخالف کارگر و محبوبیت خود در پایین‌ترین حد خود عقب‌تر هستند، این امر به افزایشی تبدیل نشده است.

 

رویکرد مبارزه‌جویانه او در قبال اتحادیه اروپا نیز بر پوند تأثیر گذاشته و تورم را تشدید کرده است که پیش‌بینی می‌شود از 11 درصد فراتر رود.

 

استارمر، رهبر حزب کارگر گفت: «بعد از همه شلوغی‌ها، رسوایی‌ها و شکست‌ها، واضح است که این دولت اکنون در حال فروپاشی است.»

 

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

سیستم انتخاباتی آمریکا

تاریخچه‌ی سیستم انتخاباتی آمریکا

سیستم انتخاباتی آمریکا در دنیای لیبرال دموکراسی در نوع خود جالب توجه است؛ در ادامه ببینید چگونه ساختار نظام انتخاباتی این کشور از مدت ها پیش تنها به نفع دو حزب بزرگ بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *