پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو

فنلاند و سوئد پروتکل الحاق “تاریخی” پیوستن به ناتو را امضا کردند

پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو

سفرای ناتو روز سه شنبه (5 ژوئیه 2022) با حضور پکا هااویستو وزیر امور خارجه فنلاند و آن لینده وزیر امور خارجه سوئد، پروتکل های الحاق فنلاند و سوئد را در مقر ناتو امضا کردند.

 

به گزارش ره آورد نیوز، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو گفت: «این واقعاً یک لحظه تاریخی است. برای فنلاند، برای سوئد، برای ناتو، و برای امنیت مشترک ما.»

 

۳۰ عضو ناتو امروز پروتکل الحاق فنلاند و سوئد به این ائتلاف را امضا کردند تا به آن‌ها اجازه دهد پس از تصویب این تصمیم توسط پارلمان‌های کشورهایشان، به ائتلاف تسلیحات هسته‌ای بپیوندند که مهم‌ترین گسترش این ائتلاف از اواسط دهه ۱۹۹۰ است.

 

ره آورد نیوز را در اینستاگرام دنبال کنید؛ روی نوشته کلیک کنید…

هفته گذشته در اجلاس مادرید، رهبران متفقین با دعوت از فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو پس از توافق سه جانبه بین ترکیه، فنلاند و سوئد موافقت کردند. امروز، پروتکل های الحاق امضا شد که نشان دهنده آغاز روند تصویب است.

 

دبیرکل ناتو گفت که درهای ناتو به روی دموکراسی‌های اروپایی که آماده و مایل به کمک به امنیت مشترک ما هستند، باز است.

 

دبیر کل ناتو افزود: «با 32 کشور دور میز، قوی‌تر خواهیم بود و مردم ما امن‌تر خواهند بود، زیرا با بزرگترین‌ها بحران های امنیتی چند دهه ی اخیر روبرو هستیم.»

 

مطالب مرتبط…

کشورهای اتحادیه اروپا که عضو ناتو نیستند

 

سوئد و فنلاند

این پروتکل به این معنی است که «هلسینکی» و «استکهلم» می‌توانند در نشست‌های ناتو شرکت کنند و دسترسی بیشتری به اطلاعات داشته باشند، اما توسط بند دفاعی ناتو که حمله به یک متحد حمله به همه اعضا است تا زمان تصویب، محافظت نمی‌شوند.

 

شکل گیری پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)

رقابت جنگ سرد بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی برای چندین دهه به طول انجامید و منجر به سوء ظن ضدکمونیستی و حوادث بین‌المللی بسیاری شد؛ یکی از نتایج جنگ سرد تولد ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) بود که در سال 1949 میلادی بوجود آمد.

 

در فوریه 1948، یک کودتا با حمایت اتحاد جماهیر شوروی، دولت دموکراتیک چکسلواکی را سرنگون کرد و آن کشور را محکم به اردوگاه کمونیست‌ها کشاند.

 

در عرض چند روز، رهبران ایالات متحده موافقت کردند که به گفتگوهایی بپیوندند که هدف آن ایجاد یک توافق امنیتی مشترک با متحدان اروپایی خود بود.

 

این روند در ژوئن همان سال، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی دسترسی زمینی به برلین را قطع کرد و ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه را مجبور به انتقال تجهیزات هوایی به بخش‌های خود در شهر آلمان، که بین متفقین غربی و شوروی تقسیم شده بود، فوریت جدیدی پیدا کرد.

 

مذاکرات بین کشورهای غربی در 4 آوریل 1949، زمانی که وزرای خارجه 12 کشور در آمریکای شمالی و اروپای غربی برای امضای پیمان آتلانتیک شمالی در واشنگتن دی سی گرد هم آمدند، به پایان رسید.

 

در مقابل اتحاد جماهیر شوروی و کشورهای کمونیستی وابسته به آن در اروپای شرقی در سال 1955 یک اتحاد رقیب به نام پیمان ورشو را تأسیس کردند.

 

جزئیات بیشتر در خصوص تاریخچه شکل گیری ناتو را اینجا بخوانید…

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

انقلاب روسیه

انقلاب روسیه؛ چرا منشویک‌ها شکست خوردند؟

در جریان انقلاب روسیه این الکساندر کرنسکی به رهبری منشویک‌ها بود که تلاش داشت دموکراسی هرچند نیم‌بند را برای روسیه به ارمغان بیاورد، اما تلاش‌هایش به سرانجام نرسید و بلشویک‌ها که تندرو تر بودند قدرت را قبضه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *