عادت دیر رسیدن

چرا برخی افراد همیشه دیر می‌کنند؟

عادت دیر رسیدن

«دیر رسیدن» عادتی است که انگار بعضی‌ها نمی‌توانند آن را از سرشان بیندازند و همه ما اشخاصی را می‌شناسیم که انگار هرگز وقت‌شناس نیستند. اما آیا می‌توان دلیل دیر کردنِ همیشگیِ این افراد را پیدا کرد؟

همه ما کسی را می شناسیم که به نظر می رسد هرگز به موقع حاضر نمی‌شوند، چه برای یک قرار ناهار یا یک جلسه کاری. اما آیا توضیح خوبی برای اینکه چرا برخی افراد عادت دیر رسیدن را ترک نمی‌کنند، وجود دارد؟

 

به گزارش ره آورد نیوز، به گفته کارشناسان، عادت تاخیر داشتن یا دیر رسیدن احتمالاً ناشی از عوامل متعددی از جمله درک زمان، مدیریت زمان و شخصیت است.

 

هوگو اسپایرز، استاد علوم اعصاب شناختی در دانشگاه کالج لندن می‌گوید: “احتمالا مکانیزمی در مغز وجود دارد که باعث می شود برخی افراد در جلسات دیرتر بیایند، زیرا زمان رسیدن به آنجا را دست کم می گیرند.”

 

اسپایرز می‌گوید: هیپوکامپ ناحیه‌ای از مغز است که برخی از جنبه‌های زمان را پردازش می‌کند، مانند یادآوری زمان انجام کاری و مدت زمان انجام آن. تحقیقات منتشر شده در مجله Nature Reviews Neuroscience نشان می دهد که نورون های هیپوکامپ که به عنوان “سلول های زمانی” عمل می‌کنند به درک و حافظه ما از رویدادها کمک می کنند، اما اینکه چرا دقیقاً برخی افراد همیشه زمان را دست کم می گیرند مشخص نیست.

 

ره آورد نیوز را در اینستاگرام دنبال کنید؛ روی نوشته کلیک کنید…

 

یک عامل ممکن است این باشد که چقدر با یک فضا آشنا هستیم. برای مطالعه سال 2017، اسپایرز از 20 دانشجویی که به تازگی به لندن نقل مکان کرده بودند، خواست تا نقشه ای از منطقه کالج خود را ترسیم کنند و زمان سفر به مقاصد مختلف را تخمین بزنند.

 

در حالی که تخمین فضایی دانش آموزان در صورت شناخت منطقه ای به خوبی افزایش می یافت، سنج زمان سفر آنها با آشنایی کاهش می یافت. اسپایرز می‌گوید: «اگر با یک فضا خیلی آشنا هستید، از زحمتی که می‌کشید، کم می‌کنید.»

 

در برخی موارد، افرادی که دیر می‌رسند ممکن است زمان کافی را برای انجام کارهای غیرمرتبط با سفر، مانند آماده شدن در صبح، در نظر نگیرند.

 

تحقیقات منتشر شده در ژورنال Memory & Cognition نشان می دهد که ما بر اساس مدت زمانی که فکر می کنیم وظایف در گذشته برای ما طول کشیده است، تخمین زمانی انجام می‌دهیم، اما خاطرات و ادراک ما همیشه دقیق نیستند.

 

امیلی والدوم، استاد کمکی در دانشگاه کمپبل در کارولینای شمالی و نویسنده اصلی مقاله در سال 2016، می‌گوید: “اگر ما تجربه زیادی در انجام یک کار داشته باشیم، احتمالاً مدت زمان آن را دست کم می گیریم.” والدوم دریافت که عوامل محیطی، مانند موسیقی، می‌توانند حس زمان را مخدوش کنند.

 

به طور خاص، والدوم در مطالعه‌ی خود نشان داد که هنگام انجام یک تکلیف سوالات دانش عمومی، برخی افراد به اشتباه طول کار را بر اساس تعداد آهنگ‌هایی که در پس‌زمینه پخش می‌شناختند تخمین زدند. بزرگسالان جوان‌تر اگر چهار آهنگ کوتاه را در مقایسه با دو آهنگ طولانی‌تر می‌شنیدند، تخمین زمان خود را افزایش می‌دادند، چیزی که به نظر نمی‌رسد بر درک افراد مسن‌تر از زمان تأثیر بگذارد.

 

مطالب مرتبط…

4 غذا و نوشیدنی که برای داشتن خواب بهتر باید از آنها پرهیز کرد

چه غذاهایی بوی بد دهان را تشدید می‌کند؟

 

عادت دیر رسیدن

یکی دیگر از عوامل محیطی ممکن است شلوغی باشد. در مطالعه‌ای در سال 2022 در مجله واقعیت مجازی، محققان از شرکت‌کنندگان خواستند طول سفرهای شبیه‌سازی‌شده با مترو را تخمین بزنند. آنها دریافتند که در رفت و آمدهای شلوغ احساس می‌شود که 10 درصد بیشتر از سفرهای کمتر شلوغ طول می‌کشد، که به یک تجربه ناخوشایند مرتبط است.

 

شخصیت نیز در دیر رسیدن نقش دارد. والدوم گفت که برخی از ویژگی های شخصیتی، مانند کاهش وظیفه شناسی، می تواند باعث شود برخی از افراد وظایفی را که از قبل برنامه ریزی کرده بودند فراموش کنند. او افزود: «یکی دیگر از عواملی که ممکن است بر به موقع بودن افراد تأثیر بگذارد، میزان مستعد بودن آنها برای انجام چند کار است.

 

تحقیقات منتشر شده در ژورنال Advances in Cognitive Psychology نشان می دهد که افرادی که چندین کار را همزمان انجام می دهند کمتر احتمال دارد سایر وظایف برنامه ریزی شده را به موقع به خاطر بسپارند و انجام دهند. والدوم گفت: «بهترین طرح‌ها می‌توانند شکست بخورند، زیرا ما منابع کافی برای اجرای موفقیت‌آمیز آن‌ها نداریم.

 

Grace Pacie، نویسنده کتاب “Late! A Timebender’s guide برای اینکه چرا دیر می کنیم و چگونه می توانیم تغییر کنیم ” (انتشارات Punchline، 2020)، به Live Science گفت: افرادی که دیر می‌کنند گاهی اوقات خود را چنین تصور نمی کنند. دلیلش این است که افرادی که از برنامه عقب می مانند به خود و دیگران می گویند که می توانند وقت شناس باشند. پیسی می‌گوید: «ما می‌توانیم به موقع در زمانی که مهم است، زمانی که عواقب منفی برای تأخیر ما وجود دارد، مانند از دست دادن یک پرواز، به موقع برسیم.»

 

با این حال، در غیاب مهلت، این افراد اغلب زمان را از دست می دهند. یک بررسی در سال 2019 منتشر شده در مجله Medical Science Monitor نشان داد که افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD) پردازش و تخمین گذر زمان برایشان سخت است.

 

عادت دیر رسیدن

همچنین برخی از افراد برای رسیدن به موقع تلاش می کنند زیرا آنها عمداً وظایف خود را به تعویق می اندازند. Fuschia Sirois ، استاد روانشناسی در دانشگاه دورهام در انگلستان، به Live Science گفت: “تأخیر می تواند نشانه ای از اهمال کاری باشد.” سیرویس گفت، اهمال کاری معمولاً ریشه در یک رابطه عاطفی دشوار برای انجام کار دارد.

 

پیسی گفت: تفاوت بین اهمال کاری و تأخیر در این است که دومی بر روابط ما با دیگران تأثیر می گذارد. همان افرادی که تصور می‌کنند ما همیشه دیر می‌کنیم، افرادی هستند که برای ما مهم‌تر هستند، بنابراین وقتی می‌گوییم می‌توانیم در زمان‌های مهم به موقع برسیم، می‌توانیم خیلی آزاردهنده باشیم.»

 

حال ببینیم افرادی که همیشه دیر می‌کنند برای به‌ موقع رسیدن به قرارها و پرهیز از نومید کردن دوستان و همکاران خود چه می‌توانند بکنند.

 

متخصصان، پیشنهاد گذاشتن زنگ ساعت یا هشدار اعلان کارها روی موبایل را مطرح می‌کند. یکی دیگر از راهکارهایی که ممکن است جواب دهد این است که مدتی پیش از موعد مقرر برای کاری که قرار است انجام شود، اقدام کنیم تا به موقع سر برنامه موردنظر حاضر شویم.

 

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

مثلث برمودا

مثلث برمودا کجاست؟ علم چگونه معمای این مکان را حل کرد؟

بسیاری از مردم مثلث برمودا را یکی از اسرارآمیزترین نقاط زمین می‌دانند. اما به راستی چرا مثلث برمودا تا این اندازه مورد توجه قرار گرفته است؟ آیا این منطقه واقعا تا این اندازه ترسناک است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *