آدام اسمیت

تولد آدام اسمیت اقتصاددان برجسته بریتانیایی

آدام اسمیت

1723 میلادی در چنین روزی؛ آدام اسمیت اقتصاددان برجسته بریتانیایی و نظریه پرداز لیبرالیسم اقتصادی به دنیا آمد.

 

جهان در روزی که گذشت؛

به گزارش ره آورد نیوز، آدام اسمیت را پدر علم اقتصاد مدرن به حساب می آورند.

 

آدام اسمیت علیه مرکانتیلیسم استدلال می کرد و یکی از حامیان اصلی سیاست های اقتصادی لاسه فر بود.

 

اسمیت در اولین کتاب خود، “نظریه احساسات اخلاقی”، ایده دست نامرئی را مطرح کرد – تمایل بازارهای آزاد برای تنظیم خود با استفاده از رقابت، عرضه و تقاضا، و منافع شخصی.

 

ره آورد نیوز را در اینستاگرام دنبال کنید؛ روی نوشته کلیک کنید…

 

آدام اسمیت همچنین به خاطر ایجاد مفهوم تولید ناخالص داخلی (GDP) و برای تئوری جبران تفاوت دستمزدها شناخته شده است.

 

بر اساس این نظریه، مشاغل خطرناک یا نامطلوب تمایل به پرداخت دستمزدهای بالاتری دارند تا کارگران را به این موقعیت ها جذب کنند. برجسته ترین سهم اسمیت در زمینه اقتصاد، کتاب او در سال 1776 با عنوان «تحقیقی در ماهیت و علل ثروت ملل» بود.

 

آدام اسمیت

آدام اسمیت که بود؟

آدام اسمیت در 13 سالگی به دانشگاه گلاسکو رفته و در کالج بالیول در دانشگاه آکسفورد تحصیل کرد. وی در آنجا ادبیات اروپا را مطالعه کرد. او به خانه بازگشت و در دانشگاه گلاسکو یک سری سخنرانی با استقبال خوب ارائه کرد که او را ابتدا به عنوان کرسی منطق در سال 1751 و سپس به عنوان کرسی فلسفه اخلاق در سال 1752 منصوب کرد.

 

اسمیت پس از بازگشت به اسکاتلند، مجموعه ای از سخنرانی های عمومی را در دانشگاه ادینبورگ برگزار کرد. موفقیت مجموعه سخنرانی هایش به او کمک کرد تا در سال 1751 در دانشگاه گلاسکو به مقام استادی دست یابد.

 

او در نهایت جایگاه کرسی فلسفه اخلاق را به دست آورد. اسمیت در طول سال‌هایی که در گلاسکو تدریس و کار کرد، روی انتشار برخی از سخنرانی‌هایش کار کرد. کتاب تئوری احساسات اخلاقی او سرانجام در سال 1759 منتشر شد.

 

مطالب مرتبط…

رابرت فیلمر از دنیا رفت

کمونیسم و تاریخچه آن

تساهل سیاسی و ارتباط آن با توسعه سیاسی

 

آدام اسمیت در سال 1763 به فرانسه نقل مکان کرد تا موقعیت پردرآمدتری را به عنوان معلم خصوصی پسرخوانده چارلز تاونشند، اقتصاددان آماتور و وزیر خزانه داری آینده بپذیرد.

 

اسمیت در کتاب خود بسیاری از ایده هایی را که اساس اقتصاد کلاسیک را تشکیل می دهند، رایج کرد. سایر اقتصاددانان بر اساس کار اسمیت برای تحکیم نظریه اقتصادی کلاسیک، مکتب غالب تفکر اقتصادی در دوران رکود بزرگ، کار کردند.

 

عقاید اسمیت در آثار دیوید ریکاردو و کارل مارکس در قرن نوزدهم و جان مینارد کینز و میلتون فریدمن در قرن بیستم مشهود است.

 

کار اسمیت تکامل جامعه بشری را از مرحله شکارچی بدون حقوق مالکیت یا محل سکونت ثابت تا کشاورزی عشایری با تغییر محل سکونت مورد بحث قرار می دهد. مرحله بعدی جامعه فئودالی است که در آن قوانین و حقوق مالکیت برای حمایت از طبقات ممتاز ایجاد می شود. در نهایت، جامعه مدرن با بازارهای آزاد مشخص می شود، جایی که نهادهای جدیدی برای انجام معاملات بازار تأسیس می شوند. کار اسمیت به ایده «مرد اقتصادی» می پردازد، که به عنوان فردی تعریف می شود که اهداف و علایق شخصی خود را دنبال می کند، که بر رفتار آنها در اقتصاد تأثیر می گذارد.

 

فلسفه بازارهای آزاد آدام اسمیت

فلسفه بازارهای آزاد بر به حداقل رساندن نقش دخالت دولت و مالیات در بازارهای آزاد تاکید دارد.

 

اگرچه اسمیت از دولت محدود حمایت می کرد، اما دولت را مسئول بخش های آموزشی و دفاعی یک کشور می دانست.

اسمیت ایده «دست نامرئی» را نیز بکار برده که در آن که نیروهای عرضه و تقاضا را در یک اقتصاد هدایت می کند. بر اساس این نظریه، هر فرد با مراقبت از خود، به طور ناخواسته به ایجاد بهترین نتیجه برای همه کمک می کند.

 

نظریه دست نامرئی آدام اسمیت

بر اساس عقاید و نظریه اسمیت، یک ملت ثروتمند کشوری است که پر از شهروندانی است که برای بهبود خود و رفع نیازهای مالی خود به نحو مولد کار می کنند.

 

در این نوع اقتصاد، به گفته اسمیت، یک مرد ثروت خود را در شرکت سرمایه گذاری می کند که به احتمال زیاد به او کمک می‌کند بالاترین بازده را برای یک سطح ریسک معین کسب کند.

 

نظریه دست نامرئی اغلب در قالب یک پدیده طبیعی ارائه می شود که بازارهای آزاد و سرمایه داری را در جهت کارآمدی، از طریق عرضه و تقاضا و رقابت برای منابع کمیاب هدایت می کند، نه به عنوان چیزی که منجر به رفاه افراد می شود.

 

برای اسمیت، یک چارچوب نهادی برای هدایت انسان ها به سمت فعالیت های مولد که برای جامعه مفید است ضروری است.

 

این چارچوب شامل نهادهایی مانند یک سیستم قضایی است که برای حمایت و ترویج رقابت آزاد و منصفانه طراحی شده است. با این حال، باید رقابتی در زیر این چارچوب وجود داشته باشد، و رقابت «آرزویی است که از رحم با ما می آید و هرگز ما را رها نمی کند، تا زمانی که به گور برویم».

 

تولید ناخالص داخلی (GDP)

ایده های موجود در ثروت ملل آدام اسمیت، پیدایش مفهوم تولید ناخالص داخلی (GDP) را فراهم کرد و تجارت واردات و صادرات را متحول کرد.

 

قبل از انتشار کتاب ثروت ملل، کشورها ثروت خود را بر اساس ارزش ذخایر طلا و نقره خود اعلام می کردند.

 

با این حال، اسمیت به شدت از مرکانتیلیسم انتقاد می کرد. او استدلال کرد که کشورها باید بر اساس سطح تولید و تجارتشان ارزیابی شوند. این مفهوم مبنایی برای ایجاد معیار تولید ناخالص داخلی برای اندازه گیری رفاه یک کشور بود.

 

هنگامی که ثروت ملل منتشر شد، بسیاری از کشورها برای تجارت با سایر کشورها مردد بودند. اسمیت استدلال کرد، “مبادله آزاد باید ایجاد شود زیرا هر دو کشور از مبادله بهتر هستند.”

 

در نتیجه این تغییر نگرش نسبت به تجارت، واردات و صادرات افزایش یافت. اسمیت همچنین برای قانونی بحث کرد که تجارت را تا حد امکان آسان کند.

 

آدام اسمیت دستور داد که تمام آثار منتشر نشده او پس از مرگش نابود شوند.

 

 

درباره‌ی morteza rahavard

دانش آموخته علوم سیاسی

همچنین ببینید

مثلث برمودا

مثلث برمودا کجاست؟ علم چگونه معمای این مکان را حل کرد؟

بسیاری از مردم مثلث برمودا را یکی از اسرارآمیزترین نقاط زمین می‌دانند. اما به راستی چرا مثلث برمودا تا این اندازه مورد توجه قرار گرفته است؟ آیا این منطقه واقعا تا این اندازه ترسناک است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *